Undersökning av Motkrafter mot trafiksäkerhetspolitik

Samme

Skrotsamlare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K2, Yamaha FZR 1000 -89, Suzuki GSX 1100 -82 och en Ktm Superduke Gt -17
Hittade denna länk på fastbikes.se, intressant läsning:

http://www.vagtrafikinspektionen.se...112 Motkrafter i trafiksakerhetspolitiken.pdf

Till och med sporthoj.com nämns kort i undersökningen, sidan 54.

Denna undersökning går ut på att kartlägga "motkrafter" och deras argument mot den trafiksäkerhetspolitik som förs. Man behöver väl inte tillägga att de i stort vill ha bort alla fordon som gör mer än 110 km/h på vägarna...

Vaför inte ta en genväg genom förbudsstiftarträsket och förbjuda precis allt i livet som ger livs glädje. Dom liv som sparas på t.ex. dödsfall i trafiken eller dylikt, dom liven lär ju ändå gå förlorade i självmord. Lagboken lär ju bara bli fetare och fetare.

Död och förintelse åt alla jävla moralkakekärringar och förbudhetsare (altså större delen av Sveriges befolkning)

Edit: Skall emigrera till landet "långt långt bort", eller "länge länge sedan"

Last edited:
Skulle precis posta detta, Sporthoj har ju blivit oUtlAw igen :yoparty :FU :kulspruta

Från sid. 54 i "rapporten": "Hemsidor för motorcyklister som ensidigt betonar upplevelsen av höga hastigheter.
Ett illustrativt exempel är sporthoj.com."

För övrigt så är det bland de mest korkade jag läst på länge. Det är nästan så man blir mörkrädd, eller rättare sagt. MAN BLIR FÖRBANNAD :mad:

Ja, det fanns ju en del att läsa. Kartläggning av fienden är ju inget nytt och det är så hastighets-talibanerna ser oss - som en fiende. Att det kanske är de som är fel ute, har de inte ens övervägt. Kameror och nollvision till trots, så envisas folk med att dö i trafiken (skandal! :rolleyes: )...

Rapporten är klart subjektiv och till vissa delar används statistik på ett missvisande sätt och man nämner t.ex. på sid 27 bussolyckan på väg 288 och det pratas bara om dålig vägstandard och hög hastighet. Att olyckan inte alls hade med hastigheten att göra och båda bussarna färdades en bit under gällande begränsning - det säger man inte ett ord om. Man föregriper den utredning av olyckan som först senare blev klar. Att det inte är lämpligt med 90 på stora delar av vägen, är skitsnack. Man kan färdas i högre hastigheter än så och fortfarande ha goda marginaler. Man kör helt enkelt så fort som vägens standard tillåter.

Det är andra faktorer som spelar in. Sid 29-30 nämner de saker som gör vägen farlig, men inget av detta kan direkt påverkas av hastighetssänkningar. Folk som går över vägen i mörker och utan reflex o.d. blir lika lätt påkörda i 70 som i 90. Självklart blir krockvåldet större vid högre hastighet - men varför måste man krocka ? Varför kör folk med dåliga däck, taskig syn, fulla, överraskas av halka, som kör om vid backkrön osv. Det är där systemfelet finns. Men man rotar i fel ände som vanligt. Kolla på Danmark och resultatet av hastighetsökningarna där - blev det fler olyckor ? Näe...

Det pratas om bilars topphastighet och det insinueras att det vore lämpligt med begränsningar - jag kan ju säga att när man har 7 mil till BB och det är en unge på väg ut - då räcker det inte att fisa fram i 90 och hoppas att födseln går bra i baksätet med komplikationer och blödningar. Jag är själv tacksam (och min fru håller med) att vår bil gick att köra en bit över 200... är det nödfall så är det.

SMC nämns som motståndare och det trots att de i alla dessa år verkat för en säkrare mc-miljö - fast med andra åtgärder än de hjärndöda förslag som dykt upp lite nu och då.

Ja och så SH då: "5. Hemsidor för motorcyklister som ensidigt betonar upplevelsen av höga hastigheter. Ett illustrativt exempel är sporthoj.com."
(Vad f_n, man ska väl kunna få ha roligt någon gång också - inte sätter vi väl stopp för fallskärmshoppning bara för att ett flygplan eller en störtande person kan trilla ner i huvudet på vem som helst. Hög hastighet är inte likställt med dålig lägeskontroll och självbehärskning.

Sen kan man väl tillägga att dessa killar som jobbar på företaget som gjort rapporten verkar vara så kallade "miljönissar". Alltså lär de hata allt som har med motorer att göra i vilket fall.

En annan sak som var konstig. De nämner att SMC försökt prata med VV om mc-vänligare vajerräcken, inget om resultat eller om det är bra eller något. De verkar mest anse SMC som ett hot som TomK skriver, inte som en resurs. Dåligt.

Om ni läst senaste numret av MC-Folket där det skrivs flera sidor om denna rapport, så vet ni att de två personerna som skrivit rapporten gjort så utifrån den beställning de fått av sin uppdragsgivare.

Uppdraget var att hitta möjliga motkrafter till den gällande trafiksäkerhetspolitiken. Uppdraget var inte att utröna huruvida den politik som drivs är bra eller dålig.

Ensidigheten och felet här ligger hos beställaren, VTI.

Skulle precis posta detta, Sporthoj har ju blivit oUtlAw igen :yoparty :FU :kulspruta

Från sid. 54 i "rapporten": "Hemsidor för motorcyklister som ensidigt betonar upplevelsen av höga hastigheter.
Ett illustrativt exempel är sporthoj.com."

Jag tycker det stämmer ganska bra, vad är annars orsaken att ha en sporthoj :confused:

Jag tycker det stämmer ganska bra, vad är annars orsaken att ha en sporthoj :confused:

Vad stämmer bra? Att SH är till för fortåkare? Klart det är! Det är ju det som är "kul". Moraltanterna blir färre & färre och snart kommer Swedie öppna upp oUtlAw igen! :yoparty

Ang. det mest korkade så syftade jag på rapporten i sin helhet och inte det citatet, kanske borde fått med det :va

Spelar ingen roll hur mkt regler och skit de kommer upp med, det finns inga poliser som kan framtvinga att de följs ändå så länge idioterna tror att kameror fångar bovar :D

Vad stämmer bra? Att SH är till för fortåkare? Klart det är! Det är ju det som är "kul". Moraltanterna blir färre & färre och snart kommer Swedie öppna upp oUtlAw igen! :yoparty

Ang. det mest korkade så syftade jag på rapporten i sin helhet och inte det citatet, kanske borde fått med det :va
Ah, det förklarar saken :)

FY FAAAAN VA PISST JAG BLIR NÄR JAG LÄSER DETTA SKITET OCH INSER ATT DET KOSTAT DRYGA 7400 SKATTEKRONOR PER SIDA...:mad:
kul att alla skattepengar en medelsvensson under nästan 6 års ger från sin lön går till detta pisset. att de sen inte kan skriva något bättre är pinsamt...

och om någon undrar så har jaginte läst hela, men läst ett fint sammandrag som mcfolket gjort där de i princip inte tar upp något bra som SMC gjort utan endast klankar ner på dem..:huvet

622250 kronor åt helvete

go sms och sporthoj.com:yoparty

"5.2 Vilka aktörer utgör motkrafter?
...
5. Hemsidor för motorcyklister som ensidigt betonar upplevelsen av höga hastigheter. Ett illustrativt exempel är sporthoj.com."

Man blir mörkrädd.

Last edited:
Frågan är ju vad som är mest upprörande,att dom måste beställa en utredning för att räkna ut att alla inte tycker som VV,eller att dom (TM) försöker värja sitt misslyckande med en svindyr avhandling där alla har gjort fel utom VV.

Ett mer normalt förförande tordes ju vara att beställa en (opratisk) utredning på dom åtgärder som gjorts och vilken verkan dom fått ,och därifrån dra lärdommar eller tom slutsater som gör att man gå vidare mot sin vison.

En mer kostnadseffektiv väg att lägga sin budget på fortsättningsvis är ju hur man driver ett projekt eller hur man kommunicerar med sina sk motparter på ett konstruktivt och utvecklande sätt.

Nu liknar det mest en normal femårings försök att skylla ifrån sig när han gjort något dumt.

-det var inte jag det var dom.

1984.jpg

Snart är vi där vänner :(

Känner mig våldtagen som skattebetalare, hur jäkla dumma "utredningar" får statsanställda egentligen beställa för våra skattepengar:mad:

Läste igenom en stor del och jag känner verkligen att vinklingen är betydande och detta är bara ännu ett exempel på hur VV/VTI osv slänger pengar på vansinniga "satsningar".

Det börjar verkligen vara dags att ta bort "experterna" och införa lite hederligt sunt bondförnuft när man fördelar pengar till åtgärder som skall spara liv sett ur ett totalt samhällsperspektiv, det måste vara vettigare att lägga pengarna på annat än denna "utredning"

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard