gammal blixt på ny systemkamera ?

lasse kongo

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2005
Hoj
honda cbr600, suzuki dr350,denper 650, k140cc
köpte mig nyss en nikon d40, nu hittade jag en gammal analognikon med objektiv och blixt som jag vill ha..

objektivet vet jag att det funkar på min kamera (inte autofokus) men blixten ?

Min far har en gammal stenåldersblixt på sin sprillans nya kamera. Fast den är en Canon .... så det hjälper kanske inte alls .... sorry

Kolla spänningen över kontakterna på blixten. Är det en äldre blixt kan det vara över 100V och det är inte säkert att en modern systemkamera klarar det.
Jag fick tag på en gammal Sunpak när jag hade en Canon 350D och råkade läsa om det här. Jag kollade på blixten och det låg 190V över kontakterna. Men sen blev det värre, på nåt ställe stod det att kameran klarade 8V och på ett ställe att den klarade 200V....
Det har att göra med att på äldre kameror var det en mekanisk brytare som triggade blixten, men på nyare är det samma elektronik som sköter slutaren som triggar blixten.

Googlade lite.. Det verkar som Nikonen klarar 250V, så bara blixten ligger under det så klarar du dig.

ok är det omständigt ? har bara haft kameran en vecka
Nja, det kan kräva lite experimenterade. Men sånt är ju bara kul. Tycker jag iaf. :)

Alltså att du kör med kameran i manuellt läge på 1/60s slutartid (vilket är det som gäller för de flesta äldre blixtar) och har inte blixten någon någon tabell med rekommenderade bländare så får du prova dig fram till något som ser bra ut. Typ. Om du inte har en exponeringsmätare.

har fått hem en blixt,80-210 objektiv och en gammal jävla kamera

blixten funkade lyste upp mycket men tog sin tid att "ladda"

objektivet passar funkar och zooma med men när jag sätter på kameran så "inget objektiv anslutet" varför ? objektivet är inte av märket nikon utan tokina men det borde väll funka ändå ?

blixten funkade lyste upp mycket men tog sin tid att "ladda"
Vad har du för batterier?

Val av batterier och batteriernas kondition kan göra en ganska stor skillnad när det gäller laddtider på en blixt.

nån rolig mix av skit och ikea satt i haha får nog byta

du vet inget om objektivet ?
Om batterierna satt i när du köpte blixten så kanske de inte är alldeles för pigga. En blixt laddar som snabbast med en uppsättning fräscha batterier. Sedan laddar den allt långsammare ju tommare batterierna blir. Själv så använder jag mest en uppsättning 2650mah laddbara batterier (med snabbladdare laddar man dem på ca 30min) och de funkar prima i min blixt.

Nope. Inte så hemma alls på Nikon. Jag kör ju med Canon. :brynad
Har du ställt frågan på Nikonforum som någon tipsade om?

tycker du ska ha en sån där grej du fyller med krut om du ändå ska vara så oldschool att du kör analogt

*/ ?>
Back