Egna företagare på SH?

Är väl på G snart...:gnissla att få igång min rörelse. Jag ska dock fuska och driva det sidan om ordinarie jobb. Vill inte behöva tänka på pengar i starten. :rodnar

Generellt brukar man väl prata om minst två-tre års uppstartstid för att etablera en ny rörelse :) Men du kanske har något du tar över så att du får bra kassaflöden från start? Därtill är mindre "egna" företag inte alltid så lätta att sälja och casha in från. Men också där beror det förstås på hur du bygger upp det och vad det är för bransch.

Jag har kört(startat) egna företagsverksamheter inom några olika branscher och tycker att ovannämnda uppstarts-tidsperiod verkar hålla rätt bra. Under denna tid är det tufft slit och långa dagar med sämre betalt. Under tiden ser man framemot en etablerad rörelse med bra buffert så att man kan ta det lite lugnare :) Då den etableringen är klar är det redan tråkigt ;)

Just nu har jag tröttat på att vara egen och skall testa på att vara anställd istället, vi får väl återkomma med erfarenheter om några månader och se vad som är bäst.

Lycka till om du väljer att starta eget iaf, även om det är slitigt har jag upplevt det som väldigt kul!

VI är ett gägn på 5 pers som skissat på det här sen i september. Våra kalkyler är att bolaget börjar visa svart dec -09. Ett år senare skall riskkapitalisterna få sitt..... sen får vi ta det därifrån....

Lycka till och sag till om du behover en ambassador i USA! ;)

Jag drog igång med inställningen: Jag gör inte det här för att tjäna pengar eller bli rik.

Alltså så hoppar jag över all övertid, alla helgjobb och håller mig på en 30-35 timmars vecka. Resten av det 5-10 timmarna fyller jag upp med pappersjobbet. (lite ljug, jag har jobbat helger! 2 helger förra året. men inga sena kvällar). Bokföringen lämnar man bort så slipper man en massa timmar och gråahår. Med bra planering så kan man vara ledig en dag mitt i veckan och följa med likasinnade på någon bandag. Det gjorde jag och det kommer jag att planera in iår igen.

Som föregående skribent skrev, vad vill du med verksamheten? Frihet eller pengar? Är du beredd att jobba skiten ur dig eller vill du bara ha pengar till hyra och mjölk?

Företagare sen en massa år. Visste jag hur det var skulle jag LÄTT stannat som anställd.

Båda mina föräldrar varnade mig men icke att jag lyssnade :huvet

Företagare sen en massa år. Visste jag hur det var skulle jag LÄTT stannat som anställd.

Båda mina föräldrar varnade mig men icke att jag lyssnade :huvet

Jag säger tvärtom, jag borde ha startat tidigare. MEN, hade jag varit yngre så hade jag kanske varit penningkåt och jobbat 60-80 timmars veckor.

Jag drog igång med inställningen: Jag gör inte det här för att tjäna pengar eller bli rik.

Alltså så hoppar jag över all övertid, alla helgjobb och håller mig på en 30-35 timmars vecka. Resten av det 5-10 timmarna fyller jag upp med pappersjobbet. (lite ljug, jag har jobbat helger! 2 helger förra året. men inga sena kvällar). Bokföringen lämnar man bort så slipper man en massa timmar och gråahår. Med bra planering så kan man vara ledig en dag mitt i veckan och följa med likasinnade på någon bandag. Det gjorde jag och det kommer jag att planera in iår igen.

Som föregående skribent skrev, vad vill du med verksamheten? Frihet eller pengar? Är du beredd att jobba skiten ur dig eller vill du bara ha pengar till hyra och mjölk?

Friheten är det viktigaste. Får jag bara ihop pengar så att jag kan leva ett ok liv (ca 25k netto/månad) så är jag nöjd. Får jag mer är det en ren bonus.

Friheten är det viktigaste. Får jag bara ihop pengar så att jag kan leva ett ok liv (ca 25k netto/månad) så är jag nöjd. Får jag mer är det en ren bonus.

Är det frihet du vill ha är företagandet inte för dig. Du har bara en massa skyldigheter och inga rättigheter. Fördelen men även nackdelen för dig är väl isf att du planerar att göra det med flera andra. Det gör att du delar ansvaret och allt j-la pappersarbete men å andra sidan är det otroligt sällsynt att företag som drivs/ägs av flera fungerar i längden.

Är det frihet du vill ha är företagandet inte för dig. Du har bara en massa skyldigheter och inga rättigheter. Fördelen men även nackdelen för dig är väl isf att du planerar att göra det med flera andra. Det gör att du delar ansvaret och allt j-la pappersarbete men å andra sidan är det otroligt sällsynt att företag som drivs/ägs av flera fungerar i längden.

Yepp, jag är medveten om problemet. Vi kommer göra allt som går för att minimera ev friktion. Tydlig arbetsfördelning, tydliga interna avtal etc etc. Men visst, detär säkert ofta där det havererar.

Håller på att skolas in för att ta över ett av familjeföretagen. Kommer bli betydligt skönare att vara ägare än anställd. Fast, jag glider ju in på en räkmacka. Så allt det där jobbiga i början kommer jag inte direkt få känna på.

Men sen handlar det ju om att hålla det flytande, det återstår ju och se om man har samma affärsinne som övriga har. :)

Yepp, jag är medveten om problemet. Vi kommer göra allt som går för att minimera ev friktion. Tydlig arbetsfördelning, tydliga interna avtal etc etc. Men visst, detär säkert ofta där det havererar.

Du har säkert blivit varnad men du kan nog räkna med dom första åren kommer inte ge dig mycket. Tar ofta tid att få igång något.

Ska du driva med flera andra se då till att du verkligen litar på dom andra.

Känner en vars kompanjon lyckdes slingra 6 milj ur firman och drog in resten av familjen i ett rent helvete.

Säkerheten att få lönen varje månad finns inte sålänga du inte varit i branchen länge och har ett väl inarbetat namn samt rykte.

Vi har två företag i familjen som min far driver men som jag fått vara delaktig i. Vet hur mycket tid han har fått lägga ned för att komma någon vart.

Men visst vore det ju skönt med att bossa över sig själv men är det verkligen värt det? Kanske om du lyckas.

Jag vet inte vilken bransch du är men,skall alla 5 (eller 6? ) ha 25 netto i månaden så känns lönekostnade rätt tung.

Ca 75 000 per skaft med alla avgifter/skatter dvs 375 000 (450 000) per månad i lönekostnader.

Orkar ni dra en miljon i månaden i omsättning ?

Håller på att skolas in för att ta över ett av familjeföretagen. Kommer bli betydligt skönare att vara ägare än anställd. Fast, jag glider ju in på en räkmacka. Så allt det där jobbiga i början kommer jag inte direkt få känna på.

Men sen handlar det ju om att hålla det flytande, det återstår ju och se om man har samma affärsinne som övriga har. :)

Ja det är ju skönt att slippa det första eländet och allt pappers-elände.

Mitt företagande har hitills enbart hållits till sverige och däri ligger ju mina negativa erfarenheter med svenska myndigheter osv. Själva företagandet i sig älskar jag. Nu håller jag på att starta upp ett bolag i US så mina problem håller på att bli icke-problem.

Jag ser att du också är i US så du behöver ju inte heller bry dig om svenska myndigheter. Eller är erat företag här i Sverige?

Mja. Jag är skeptisk ;)

Men lycka till hur som helst!! Det är roligt att få det att fungera!

Last edited:
Men visst vore det ju skönt med att bossa över sig själv men är det verkligen värt det? Kanske om du lyckas.

Precix. Who dares wins.. Och om allt går åt pipan är jag iaf en erfarenhet rikare. Livet blir inte precis roligare om man bara sitter mad armarna i kors....

Jag vet inte vilken bransch du är men,skall alla 5 (eller 6? ) ha 25 netto i månaden så känns lönekostnade rätt tung.

Ca 75 000 per skaft med alla avgifter/skatter dvs 375 000 (450 000) per månad i lönekostnader.

Orkar ni dra en miljon i månaden i omsättning ?

Det där är lönekostnaden om 2 år.
Samtidigt ska vi snurra minst en miljon/månad.
Inledningsvis blir det svältlön.

Mja. Jag är skeptisk ;)

:) Haha. Men om folk kan leva på att kränga däck så ska jag FAN kunna leva på det här. Liiite annat cashflow. Hoppas jag iaf.

Last edited:
:) Haha. Men om folk kan leva på att kränga däck så ska jag FAN kunna leva på det här. Liiite annat cashflow. Hoppas jag iaf.

Men att kränga däck är ingen dum branch. Mycket svarta pengar vilket kan göra hela skillnaden!

Det kommer nog gå bra. Bara ni ställer in er på att jobba mycket till en början och att ha en bra revisor är a och o.

Ja det är ju skönt att slippa det första eländet och allt pappers-elände.

Mitt företagande har hitills enbart hållits till sverige och däri ligger ju mina negativa erfarenheter med svenska myndigheter osv. Själva företagandet i sig älskar jag. Nu håller jag på att starta upp ett bolag i US så mina problem håller på att bli icke-problem.

Jag ser att du också är i US så du behöver ju inte heller bry dig om svenska myndigheter. Eller är erat företag här i Sverige?

Mja. Jag är skeptisk ;)

Jag har , tror jag, lyckats att få all den info jag behöver för att starta min lilla firma och det är ...*hrrmmm*....en del. :huvet :rolleyes:
Vad är det som gör det så mycket enklare i US?
Jag vet att Sverige har en av världens hårdaste skatteregler m.m. men skatt som skatt, typ. (?) :va

PLZ tell me! :)

Jag kör eget vid sidan av mina studier just nu, inom grafisk design och webbutveckling.

Så dels har jag bara lagt ner kanske 30-50% av den tid företaget skulle behöva (vill ju fixa studierna liksom, samt att jag tar inget studielån, extraknäcker för att fixa hyran m.m. varje månad)

Ändå så har mitt företag gått nästan plus/minus noll första året (inköp av MacBook Pro 17" samt tillbehör för sammanlagt runt 35.000 kr). Då jag är student på högskolan så får jag gratis bankgiro/konto från SEB första året samt gratis kontor på Science Park :)

(Sen i denna branchen och med en bärbar dator kan jag jobba iprincip var som helst (och när som helst), hemifrån, kontoret, cafe (även offline om man måste, men oftast finns uppkoppling nästan överallt), hemma hos farsan, lite utav en Härarbetare :) http://www.interesting.org http://www.hararbeta.nu/

Just nu har jag/vi praktik och jag kör den tiden på mitt företag, och håller just nu på att gå ihop med fem andra nissar (våra spetskompetenser täcker upp varandra himla bra). Men istället för Handelsbolag eller något så kör vi alla varsin enskild firma (egen frihet, ekonomi och ansvar) men arbetar ihop under ett trademark (namn/logotype på hemsida, visitkort, faktura m.m.) - därav kan ingen direkt blåsa någon annan på pengar eller fucka upp för någon annan än sig själv.
Kanske vore en idé för er om det är möjligt!?

GO FOR IT!

Jag har , tror jag, lyckats att få all den info jag behöver för att starta min lilla firma och det är ...*hrrmmm*....en del. :huvet :rolleyes:
Vad är det som gör det så mycket enklare i US?
Jag vet att Sverige har en av världens hårdaste skatteregler m.m. men skatt som skatt, typ. (?) :va

PLZ tell me! :)

Nu driver jag AB vilket är väldigt annorlunda mot att driva ett litet HB eller så.

Det jag är mest trött på (förutom själva skattesatserna) är skatteverket och alla deras regler och framförallt straffsatser. Jag blir, på fullaste alvar, nervös som fan varje gång det kommer ett brev från skattemyndigheten i brevlådan. Även fast jag vet att jag har rent mjöl i påsen. Bara det faktum att om skattemyndigheten tror att de hittat något så är du skyldig tills du bevisat motsatsen. De kan när som helst göra nerslag på vad som helst (och de gör det också) Man skall hålla sig från att ha bilar osv genom företaget så långt det går. Jag missade en gång att skriva på ett papper på ETT av sex ställen. Det kostade mig 10k. Jag blev tvångsskriven på annan ort för att jag "jobbade för mycket där", osv, osv.. När fy fan. Jag kan räkna exempel hur länge som helst. Usch!

I USA är det också en massa regler så klart. Men det är inte alls samma. Jag kan inte svara exakt på hur det är iom att jag håller på att sätta mig in i det nu. Men IRS verkar iaf mycket proffsigare och vänligare då det grövsta brottet mot lagen i USA inte är att underlåta betala skatt.

Passar på att visa moi company:

www.reliningsystems.com

Hittils är det helkul och lärorikt, dock kanske man går tillbaks till det anställda livet om några år, vem vet? Har ju några år kvar till de trettio så ingen panik.

Är man sugen ska man satsa, annars får man aldrig veta...:)

Jag satsar på att bli Starstrikers kund, hoppas hoppas:banana

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...