Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Generellt brukar man väl prata om minst två-tre års uppstartstid för att etablera en ny rörelseMen du kanske har något du tar över så att du får bra kassaflöden från start? Därtill är mindre "egna" företag inte alltid så lätta att sälja och casha in från. Men också där beror det förstås på hur du bygger upp det och vad det är för bransch.
Jag har kört(startat) egna företagsverksamheter inom några olika branscher och tycker att ovannämnda uppstarts-tidsperiod verkar hålla rätt bra. Under denna tid är det tufft slit och långa dagar med sämre betalt. Under tiden ser man framemot en etablerad rörelse med bra buffert så att man kan ta det lite lugnareDå den etableringen är klar är det redan tråkigt
Just nu har jag tröttat på att vara egen och skall testa på att vara anställd istället, vi får väl återkomma med erfarenheter om några månader och se vad som är bäst.
Lycka till om du väljer att starta eget iaf, även om det är slitigt har jag upplevt det som väldigt kul!

Företagare sen en massa år. Visste jag hur det var skulle jag LÄTT stannat som anställd.
Båda mina föräldrar varnade mig men icke att jag lyssnade![]()
Jag drog igång med inställningen: Jag gör inte det här för att tjäna pengar eller bli rik.
Alltså så hoppar jag över all övertid, alla helgjobb och håller mig på en 30-35 timmars vecka. Resten av det 5-10 timmarna fyller jag upp med pappersjobbet. (lite ljug, jag har jobbat helger! 2 helger förra året. men inga sena kvällar). Bokföringen lämnar man bort så slipper man en massa timmar och gråahår. Med bra planering så kan man vara ledig en dag mitt i veckan och följa med likasinnade på någon bandag. Det gjorde jag och det kommer jag att planera in iår igen.
Som föregående skribent skrev, vad vill du med verksamheten? Frihet eller pengar? Är du beredd att jobba skiten ur dig eller vill du bara ha pengar till hyra och mjölk?
Friheten är det viktigaste. Får jag bara ihop pengar så att jag kan leva ett ok liv (ca 25k netto/månad) så är jag nöjd. Får jag mer är det en ren bonus.
Är det frihet du vill ha är företagandet inte för dig. Du har bara en massa skyldigheter och inga rättigheter. Fördelen men även nackdelen för dig är väl isf att du planerar att göra det med flera andra. Det gör att du delar ansvaret och allt j-la pappersarbete men å andra sidan är det otroligt sällsynt att företag som drivs/ägs av flera fungerar i längden.
Yepp, jag är medveten om problemet. Vi kommer göra allt som går för att minimera ev friktion. Tydlig arbetsfördelning, tydliga interna avtal etc etc. Men visst, detär säkert ofta där det havererar.
Håller på att skolas in för att ta över ett av familjeföretagen. Kommer bli betydligt skönare att vara ägare än anställd. Fast, jag glider ju in på en räkmacka. Så allt det där jobbiga i början kommer jag inte direkt få känna på.
Men sen handlar det ju om att hålla det flytande, det återstår ju och se om man har samma affärsinne som övriga har.![]()
Yepp, jag är medveten om problemet. Vi kommer göra allt som går för att minimera ev friktion. Tydlig arbetsfördelning, tydliga interna avtal etc etc. Men visst, detär säkert ofta där det havererar.
Men visst vore det ju skönt med att bossa över sig själv men är det verkligen värt det? Kanske om du lyckas.
Jag vet inte vilken bransch du är men,skall alla 5 (eller 6? ) ha 25 netto i månaden så känns lönekostnade rätt tung.
Ca 75 000 per skaft med alla avgifter/skatter dvs 375 000 (450 000) per månad i lönekostnader.
Orkar ni dra en miljon i månaden i omsättning ?
Mja. Jag är skeptisk
Men lycka till hur som helst!! Det är roligt att få det att fungera!
Haha. Men om folk kan leva på att kränga däck så ska jag FAN kunna leva på det här. Liiite annat cashflow. Hoppas jag iaf.
Ja det är ju skönt att slippa det första eländet och allt pappers-elände.
Mitt företagande har hitills enbart hållits till sverige och däri ligger ju mina negativa erfarenheter med svenska myndigheter osv. Själva företagandet i sig älskar jag. Nu håller jag på att starta upp ett bolag i US så mina problem håller på att bli icke-problem.
Jag ser att du också är i US så du behöver ju inte heller bry dig om svenska myndigheter. Eller är erat företag här i Sverige?
Mja. Jag är skeptisk
Men lycka till hur som helst!! Det är roligt att få det att fungera!

Jag har , tror jag, lyckats att få all den info jag behöver för att starta min lilla firma och det är ...*hrrmmm*....en del.![]()
![]()
Vad är det som gör det så mycket enklare i US?
Jag vet att Sverige har en av världens hårdaste skatteregler m.m. men skatt som skatt, typ. (?)
PLZ tell me!![]()
Precix. Who dares wins.. Och om allt går åt pipan är jag iaf en erfarenhet rikare. Livet blir inte precis roligare om man bara sitter mad armarna i kors....

|
|
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”
På MC-mässan i vintras anor... |
|
|
Nisse Hedlund bortgången
Den legendariske motorkonst... |
|
|
En dag på dragstrippen
Efter att ha varit aktiv so... |