Backlund till VM!!!!

Kul att han kommer ut och får prova på lite annat! Ska bli kul att följa!:tummenupp

Men det som missats i artikeln är att det är en junior cup han ska köra i. Dvs inget VM. Superstock 1000 FIM Cup heter klassen. Samma cup som tex Freddy Papunen och Nicklas Carlberg kört i för inte så längesen. Den cupen körs ihop med dom Europeiska WSBK racen som en supportklass. Även Hampus Johansson kommer köra där ihop med WSBK i klassen Superstock 600 som har en högre status då den går som en junior EM tävling.

Last edited:
"VM-serien är en stor motorhändelse, vilket understryks av att samtliga race kommer att sändas såväl av Eurosport som SVT."

Kommer dom sända i SVT????

"VM-serien är en stor motorhändelse, vilket understryks av att samtliga race kommer att sändas såväl av Eurosport som SVT."

Näh, dom har rört ihop det. VM kommer gå i eurosport. Pro Superbike i SVT 24.

Njae, de syftar säkert på att Pro Superbike ska sändas live på svt 24 och sedan även ett komprimerat program på vanliga svt.

Macke: Backlund kommer att köra hela vm-serien och så många Pro Superbike tävlingar som hinns med, troligen 5-7st.

Macke: Backlund kommer att köra hela vm-serien och så många Pro Superbike tävlingar som hinns med, troligen 5-7st.

Jo, det vet jag mycket väl. Syftade bara på formuleringen "Scandinaviska mästerskapen i PRO Superbike".

Det är väl typ som att säga att Karolina Klyft ska tävla i EM i Svenska mästerskapen.

Ett försök att göra sig lustig över förvirrade journalister....

Näh, dom har rört ihop det. VM kommer gå i eurosport. Pro Superbike i SVT 24.

Sänder Eurosport även STK1000? Det har jag missat...
Coolt!!! :yoparty

Last edited:
Sänder Eurosport även STK1000? Det har jag missat... Coolt!!! :yoparty
Loppen går ibland på Eurosport2.

EDIT: För en gångs skull tycker jag att det är bra att tidningarna skriver fel angående vilken serie Filip ska köra i. Ju större det verkar, ju fler lär läsa :)

Last edited:
Kul att han kommer ut och får prova på lite annat! Ska bli kul att följa!:tummenupp

Men det som missats i artikeln är att det är en junior cup han ska köra i. Dvs inget VM. Superstock 1000 FIM Cup heter klassen. Samma cup som tex Freddy Papunen och Nicklas Carlberg kört i för inte så längesen. Den cupen körs ihop med dom Europeiska WSBK racen som en supportklass. Även Hampus Johansson kommer köra där ihop med WSBK i klassen Superstock 600 som har en högre status då den går som en junior EM tävling.
Jag mailade och påpekade detta för SVD som också skrivit fel. Tror du jag har fått svar? :hihi

Är det inte ganska sällan dom lyckas få in mer än wsb och 600 på eurosport? Tvåan har man ju inte tyvärr så det blir till att nöja sig med motogp,wsb och pro superbike...snart finns det ju inte tid till att åka själv på helgerna:yoparty

Loppen går ibland på Eurosport2.:)

Ok, coolt....

EDIT: För en gångs skull tycker jag att det är bra att tidningarna skriver fel angående vilken serie Filip ska köra i. Ju större det verkar, ju fler lär läsa :)

Det är inte lätt för journalister som inte har nån koll på motorsport alls. Efter så sjukt många skrivfel, tolkningsfel, och rena faktafel, så begär jag nu alltid ett utkast från tidningarna hemma för korrektur innan dom publicerar en artikel.

Det var bl.a en ständig kamp att få dom att se skillnad på uppklassningspoäng och SM-poäng...

-Så då fick du SM-poäng i helgen alltså! Grattis!
-Nej, jag fick uppklassningspoäng!
-Alltså får man uppklassningspoäng i en SM deltävling?
-Ja!
-Men inte SM-poäng?
-Jo, om man kör en SM klass!
-Så om man kör en SM-klass, så får man både uppklassningspoäng och SM-poäng?
-NEJ! Dom som kör SM-klasserna får SM-poäng, och B-förarna får uppklassningspoäng!
-Så varför heter det då SM-deltävling?
-För att det är en SM-deltävling, men Rookie1000 kör som supportklass!
-Hmmm... Va konstigt... Men då fick du alltså uppklassningspoäng i helgens SM-deltävling?
-Ja, precis!!

Behöver jag säga vad det stod i tidningen den måndagen? :D

På wsbk.tv kunde man även se Superstock 1000, attans att de lagt ner, nu hade det varit guld värt att få se Backlund köra! Hoppas verkligen det dyker upp ett alternativ till detta snart.

Det är inte lätt för journalister som inte har nån koll på motorsport alls. Efter så sjukt många skrivfel, tolkningsfel, och rena faktafel, så begär jag nu alltid ett utkast från tidningarna hemma för korrektur innan dom publicerar en artikel.
Det är ju onekligen lite mer komplicerat än en fotbollsmatch :D

Bra att du nämnde tidningarna, man kanske skulle kontakta sportreportern på lokalblaskan :)

Har gått i samma klass som honom från ettan till sexan, blir inte förvånad om vi en dag ser honom spöa rossi och grabbarna. Mer vinnarskalle får man fan leta efter:fakta

..

Hmm.. Håller inte med där! Att ljuga bara för att fler ska läsa gör det att det är mera rätt då?

Visst kan man skriva upp sin egen satsning och skriva det så det låter så bra som möjligt. Men att skriva att man kör VM när man man bara kör i en FIM junior cup är lika fel som om att en Rookie 1000 förare skulle skriva att denne kör SM. Det är inget som skulle gynna en SM-förare att sådant händer. Om Backlund kommer till en tilltänkt sponsor och vill ha 50.000:- för att köra med en produkt i PRO-SBK och den tilltänkta sponsorn säger att vi sponsrar redan en förare i 1000cc SM klassen rookie 1000 som kör med våra grejjer med bara 10% rabatt och vi får jättestora dekaler på hans hoj - vad tror du han hade sagt då? Att det var jättekul att rookien hade ljugit om vad han körde? Vad händer om Backlund behöver skaffa 8 miljoner SEK för att kunna få köra i ett WSBK team nästa år? -Vadå?? Han körde väll redan i VM, kan ju sponsorerna tycka då. Vi gav han ju 2st K8 08. Räckte inte det?? Det kan bita tillbaka sånt där...

Om Backlund kommer 8:a i den cupen ska han gå ut och säga att han var bättre än Cralle som varit 9:a i WSBK ett år bara för att några fler ska läsa det? Hur värderas Cralles prestation då??

Last edited:
Superstock FIM Cup 1000cc 2008 - Entry List

- Danny De Boer - MQP Racing Team - Suzuki GSX-R 1000 K8
7- Renè Mähr - KTM Mähr Superstock - KTM 1190 RC8
8- Andrea Antonelli - Junior Team Honda Althea - Honda CBR 1000RR
9- Chris Leeson - MIST Suzuki Racing SA - Suzuki GSX-R 1000 K8
12- Alessio Aldrovandi - Team Pedercini - Kawasaki ZX-10R
14- Filip Backlund - MTM Racing Team - Suzuki GSX-R 1000 K8
15- Matteo Baiocco - O Six Kawasaki Supported - Kawasaki ZX-10R
16- Raymond Schouten - Vd Heyden Motors Yamaha - Yamaha YZF-R1
19- Davide Bastianelli - Celani Team - Suzuki GSX-R 1000 K8
20- Sylvain Barrier - Yamaha France Junior Team - Yamaha YZF-R1