Kx 125a ? på gatan lagligt ?

nicke91

Ny medlem
Gick med
10 Oct 2007
Ort
in the hood
Hoj
Länka de ni har te salu, sm 125or intresrad av
Tjenare ja ska köpa en lättmc te våren eller till sommaren undrar lite äre svårt å köpa till elsystem till en kx 125a o strypa dom osv så det blir en laglig lätt mc som har gått egenom besiktningen. Och det ska vara sm kitt till den med och äre ngn som kan länka lite sidor man skulle kunna kolla lite ? :confused:
 
Tjenare ja ska köpa en lättmc te våren eller till sommaren undrar lite äre svårt å köpa till elsystem till en kx 125a o strypa dom osv så det blir en laglig lätt mc som har gått egenom besiktningen. Och det ska vara sm kitt till den med och äre ngn som kan länka lite sidor man skulle kunna kolla lite ? :confused:
Ja det är svårt, omöjligt tom. Finns inga coc dokument på en cross. Ditt alternativ är att hitta en kx reggad i något annat land så kanske du skulle kunna regga den här i Sverige.
 
Sen så har ju ett ännu roligare krav kommit om jag fattat det rätt :)

Euro 3 kallas det...
 
Frågan är ju varför.
En modern 2t 125cc cross mår inte bra av att ligga på jämn gas för långa stunder. kolvringarna har en tendens att bränna fast och kolven skär som följd.
Bättre att du skaffar en offroadcykel om du vill ut i skogen samtidigt som du vill kunna ta dig ner till din lokala korvhandlare :D
Det skiljer på en tävlingscykel och en gatcykel, kul att behöva byta kolv efter (40 timmar) 200 mil......:(
 
Att det sen är mer eller mindre omöjligt gör saken inte vettigare...

Att få nåt godkänt för euro 3 har jag ingen aning om hur man gör :confused:
 
Det är omöjligt. Den måste uppfylla euro 3. Och det är ditt minsta problem.

Köp en Exc, Wr, Gasgas som redan är reggad om du tvunget ska ha en sådan.


Eller så är du förnuftig och köper en Crm eller Dt istället.
 
Det är omöjligt. Den måste uppfylla euro 3. Och det är ditt minsta problem.

Köp en Exc, Wr, Gasgas som redan är reggad om du tvunget ska ha en sådan.


Eller så är du förnuftig och köper en Crm eller Dt istället.
Det behöver inte alltid vara förnuftigt. :rolleyes:
 
Nej, men jag hade haft lika skoj utan Qvarnan. Man var bara orolig för när den skulle rasa, om bensinen räckte hitådit, om man hade rätt oljemängd i bensinen osv..
Jag syftade på hur mitt spårade ur. :tungan :D Men jag kanske är ett specialfall. :hihi
 
Frågan är ju varför.
En modern 2t 125cc cross mår inte bra av att ligga på jämn gas för långa stunder. kolvringarna har en tendens att bränna fast och kolven skär som följd.
Bättre att du skaffar en offroadcykel om du vill ut i skogen samtidigt som du vill kunna ta dig ner till din lokala korvhandlare :D
Det skiljer på en tävlingscykel och en gatcykel, kul att behöva byta kolv efter (40 timmar) 200 mil......:(


Nu vet jag inte dem exakta skillnaderna mellan en cross och enduro men jag skulle nog tippa på att man kan köra dubbla sträckan ifall man kör gata, Min har gått ca 500 mil på samma kolv och den ser fortfarande fin ut fast jag ska bytta till våren så man slipper tråkigheter ifall matrialet i kolven kan ha gått och blivit utmattat.



Nej, men jag hade haft lika skoj utan Qvarnan. Man var bara orolig för när den skulle rasa, om bensinen räckte hitådit, om man hade rätt oljemängd i bensinen osv..

Min kawasaki kmx i strypt utförande drar lika mycket som qvarnan eller tom mer:hihi:yoparty

Ett smart sätt att slippa oroa sig över oljemängden i bensinen är att köpa en 2 dl oljeflaska på valfri bensinmack och fylla på den med biltemas(:fakta)olja när det behövs. Tanka 5l bensin och töm flaskan med olja som man sedan lägger under sadeln vid luftfiltret.
 
Last edited:
Även om du kört 500 mil på en enduro är det omöjligt att LV-regga en cross nu :tungan
 
Även om du kört 500 mil på en enduro är det omöjligt att LV-regga en cross nu :tungan

Visserligen var det inte det jag svarade på men jag håller med, köp inte en cross och försök få den lv reggad. Om du för allt i världen vill ha en kx så importera en, finns några stycken på emobile.de:)
 
Visserligen var det inte det jag svarade på men jag håller med, köp inte en cross och försök få den lv reggad. Om du för allt i världen vill ha en kx så importera en, finns några stycken på emobile.de:)

Min Morshas kx 125cc e Reggad som Lättmc :) Så omöjligt e det inte ... Men svårt.

Och pappas 500cc e reggad så man får åka Till/Från tävlingar..
 
Min Morshas kx 125cc e Reggad som Lättmc :) Så omöjligt e det inte ... Men svårt.

Och pappas 500cc e reggad så man får åka Till/Från tävlingar..
Det vill jag ha bevis på i så fall. Importerad så kan jag gå med på det annars är den e-reg precis som din pappas 500! ;)

Och det gäller bara till och från svemo ansluten träning/tävling samt att du måste inneha Endurolicens!
 
:bladder
Det vill jag ha bevis på i så fall. Importerad så kan jag gå med på det annars är den e-reg precis som din pappas 500! ;)

Och det gäller bara till och från svemo ansluten träning/tävling samt att du måste inneha Endurolicens!


Kanske e importerad vet inte.. Förmodligen isf..
 
I och med nya avgasregler så går det inte att registrera hojar som inte uppfyller euro 3.

Ge upp, var det halft omöjligt innan går det absolut inte nu. Pungt!
 
I och med nya avgasregler så går det inte att registrera hojar som inte uppfyller euro 3.

Ge upp, var det halft omöjligt innan går det absolut inte nu. Pungt!

kan inte ge upp nått han inte startat :tummenupp

efter som så många skrev omöjligt innan han hann och svara så hänger jag me på det ... Omöjligt:yoparty

jag tycker om du bara ska kunna köra gruss och asfallt så räcker det med en dt eller crm. dom är goa att köra och man kan lite rätt mycket på att maskinen tar dej från punkt A till B :)
 
Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back
Top