Dra nytt elsystem

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Då jag har tröttnat på att ökenmoppens (Lc4) originalelsystem är allt för produktionsoptimerat läs:kostnadsbesparat har jag beslutat mig för att dra om hela elsystemet och bla bygga in redundans så att navigationselektroniken alltid fungerar.
Original delar bla blinkers och färddator säkringsgrupp så när man får kortis i sina blinkers pga för mycket sand och 100mil tvättbrädeåkning i sandlådan så får färddatorn helt plötsligt spader och med ens har man ingen aning om var man är.:huvet

Så över till frågan vem tillverkar?
Kabelskor som tåler allt
En robust säkringshållare med ca 10grupper
Bra kabel som är smidig och har hög kvalité på isoleringen

Då det skall överleva sand och vibrationer i mängder fungerar inte biltemas grejer då det kinesiska mjukjärnet har visat sig avlida av materialutmattning och kabelisoleringen ogillar värme.

Elfa har säkert det mesta!! Iallafall har de värmetålig kabel!

Om det ska vara vattentätt, så kolla på maringrejer!!

Annars borde väl de som kör rally med bilar ha koll på sånt, och har du en kompis inom flygvapnet, så ska det nog ordna sig!

Är det originalfärddator eller en Garmin/TomTom eller vad är det för något?

Nu vet jag ju inte hur noga det är med enkelhet för dig, men att löda brukar vara rätt hållbart! Fast det är ju det där med servicevänlighet då....

Kabel för +180 grader

Annars är ju "Snakeskin" ett bra sätt att skydda kablar, speciellt mot slitage.

Elfa har säkert det mesta!! Iallafall har de värmetålig kabel!

Om det ska vara vattentätt, så kolla på maringrejer!!

Annars borde väl de som kör rally med bilar ha koll på sånt, och har du en kompis inom flygvapnet, så ska det nog ordna sig!

Är det originalfärddator eller en Garmin/TomTom eller vad är det för något?

Nu vet jag ju inte hur noga det är med enkelhet för dig, men att löda brukar vara rätt hållbart! Fast det är ju det där med servicevänlighet då....

Kabel för +180 grader

Annars är ju "Snakeskin" ett bra sätt att skydda kablar, speciellt mot slitage.

Vattentätt är inget behov men det skall palla med sand och vibrationer. Vanliga kabelskor har en tendens att vibrera sönder och strömbrytarna blir glapp så man får en massa märkliga intermediära fel.

Det är dels KTM original tripdator men sen kompletteras detta med ICO datorer + eldriven roadbook+special GPS.

Som vanligt klampar man in på områden man inte har så mycket erfarenhet av :)
I Nyköping finns företaget Miltronic som är duktiga på specialkablage och kapslingar, vet inte hur de funkar mot privatpersoner men de borde kunna ge en pek i rätt riktning om inte annat.

Kolla fliken "kunskapsbanken", där står lite också :tummenupp
Edit: Ser nu att deras datablad skickas som papper, usch va jobbigt...

http://www.miltronic.se/

Last edited:
Vad jag vet, och det är ju inte så mycket, så är vanliga klämkabelskor alltid av mässing. Men jag vet också att inom flygvapnet används INTE lödningar eftersom de kan vibrera av iom den brottanvisningen som blir mellan den delen av kabeln med lod på och den delen utan, de använder alltid kabelskor, och de borde ju duga till dig, rimligtvis:) Kan se om det går att hitta någon som har:)

Har du kollat med Touratech? De har mest leksaker, men en och annan bra grej smyger allt in! T.ex har de gummiupphängda GPS hållare till de flesta Garmin. Och de bygger om hojar som din och BMW GS till öken/rally.

Hmmmm Special-GPS?

Vad jag vet, och det är ju inte så mycket, så är vanliga klämkabelskor alltid av mässing. Men jag vet också att inom flygvapnet används INTE lödningar eftersom de kan vibrera av iom den brottanvisningen som blir mellan den delen av kabeln med lod på och den delen utan, de använder alltid kabelskor, och de borde ju duga till dig, rimligtvis:) Kan se om det går att hitta någon som har:)

Har du kollat med Touratech? De har mest leksaker, men en och annan bra grej smyger allt in! T.ex har de gummiupphängda GPS hållare till de flesta Garmin. Och de bygger om hojar som din och BMW GS till öken/rally.

Hmmmm Special-GPS?

Arrangören av rallyt hyr ut en enhets-GPS för alla startande och de liknar inte direkt en vanlig Garmin.... Touratech känner jag till och de är legender på området men har inte just de produkter jag söker just nu.

Har hittat vibrationståliga strömbrytare med IP65 klassning och säkringshållare hos www.farnell.com. Input någon?

Använ flertrådig kabel istället för fåtrådig, den tål bibrationer bättre. å kör med krympslang över kabelskorna, se till att inte kablarna är för spända oxå så ska det nog gå bra. anslutningar å sånt kan du fylla med vaselin för att hålla vatten och grus utanför

Vanlig RK (= extra mångtrådig) är tillräckligt flexibel och finns att köpa "överallt".
Den finns även med extra tunn eller tjock isolering, i de flesta areor (0,5 / 0,75 / 1,0 / 1,5 / 2,5 / 4 / 6 [mm2] etc).
Ska du dra om hela elsystemet så kan det vara idé att använda lite olika färger på kabeln (felsökningen blir så mycket roligare då).
Känns lite overkill att dra om hela elsystemet om det bara är redundant funktion till färddator/gps du är ute efter.

Säkringshållare finns det en hel drös av, både "vattentäta" och vanliga på de flesta biltillbehörsbutiker och liknande. Mekonomen, Laitis, OK/Q8, MECA, clas Ohlson etc.

Vill man inte använda kabelskor som pressas med verktyg så finns ju alltid den lödbara varianten. Använd krympslang som isolering. Bunta ihop det färdiga kablaget med små buntband så vibrerar ingenting loss.

Det är sällan materialet felen beror på. Utförs montaget rätt samt att man unviker skarvar på idiotiska ställen så är det väldigt sällan problem.
Med lödkolv/pressverktyg, krympslang, buntband och silikon så löser man det mesta...

EDIT: Kabelskor av rundstift-/hyls-typ brukar vara att föredra.

Bifogat

• hängsäkring1.JPG
    hängsäkring1.JPG
    13.8 KB · Visningar: 98
  • hängsäkring2.JPG
    hängsäkring2.JPG
    8.1 KB · Visningar: 89
  • AGU_vattentät.JPG
    AGU_vattentät.JPG
    9.2 KB · Visningar: 95
  • säkringshållare.JPG
    säkringshållare.JPG
    13.1 KB · Visningar: 103
  • rundstift.jpg
    rundstift.jpg
    25.9 KB · Visningar: 106
  • rundstifthylsa.jpg
    rundstifthylsa.jpg
    22.7 KB · Visningar: 110
Last edited:
Här är en tråd jag gjorde på ett bilstereoforum, många kabelnördar där, och grejerna blir utsatta för rätt kraftiga vibrationer i basregistret, de vet säkert något!

Och här är en tråd jag gjorde på BMW MC klubben, du kan ju hålla koll på dem!

Här är en tråd jag gjorde på ett bilstereoforum, många kabelnördar där, och grejerna blir utsatta för rätt kraftiga vibrationer i basregistret, de vet säkert något!

Och här är en tråd jag gjorde på BMW MC klubben, du kan ju hålla koll på dem!

Jag tackar och bockar...

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...