Hur töjbara är mc-däck?

Fredsfursten

Medlem
Gick med
5 Feb 2006
Hoj
GSX1400, -01
Jag har fått en fälg breddad men midjan (den mindre diametern i fälgen) blev väldigt liten (eller stor beroende på hur man ser det). "Midjan" är ca 3-4 mm lägre än kanten som däcket ligger på, alltså 6-8 mm mindre diameter. Jag såg direkt att det skulle bli problem och när däckkrängaren testade vågade han inte fortsätta, trodde fälgen eller däcket skulla gå sönder.

Samtidigt trodde han som gjort fälgen inte det skulle vara några probs, och han har gjort liknande fälgar tidigare. Nu verkar det iofs som han kommer fixa det men:

Hur mycket töjer sig ett mc-däck om det behövs när man kränger dit det? Jag tänker att det kanske är skillnad mot bildäck eftersom mc-däck har rayon i sidväggen istället för stål (ialla fall mitt däck).

/F

Töjer sig kanttråden på ett däck så skulle inte jag montera det.

Det är bara kanttråden som sätter begränsningen om det går att få på eller inte

Töjer sig kanttråden på ett däck så skulle inte jag montera det.

Det är bara kanttråden som sätter begränsningen om det går att få på eller inte

Då får du nog köra utan däck :pannkyss
Alla material töjer sig, frågan är bara hur mycket däcksidan/kanttråden på ett mc-däck kan töjas innan deformation/brott/skada.

Alla material töjer sig, frågan är bara hur mycket däcksidan/kanttråden på ett mc-däck kan töjas innan deformation/brott/skada.

Du ska inte sträcka däcksidan/kanttråden mer än normalt vid montering.
Köp ett däck som passar fälgen bättre istället.

Den går inte att sträcka alls utan att skada den, det är en tjock metalltråd, du kan ju prova att skära ut en ur ett gammalt däck och prova, sträcker du den så återgår den inte till sin forna längd.

Jag har jobbat på däckfirma.

Den går inte att sträcka alls utan att skada den, det är en tjock metalltråd, du kan ju prova att skära ut en ur ett gammalt däck och prova, sträcker du den så återgår den inte till sin forna längd.

Jag har inte jobbat på däckfirma men tyckte tråden var intressant. Nedanstående kanske är för väldiga krafter/spänningar i materialet men ändå:

http://handbooks.btcv.org.uk/handbooks/content/section/3287
"Mild steel wire, when pulled, stretches in two distinct stages. The first is the elastic stage, when if the load is removed, the wire springs back to its original length. If pulled further, into the second or plastic stage, the wire elongates but does not spring back when the load is removed. The wire elongates considerably in the plastic stage before it breaks. The change from the elastic to the plastic stage is called the 'yield point'.

In contrast, high tensile and spring steel wires have no yield point, but stretch elastically under high loads."

Om stålwire inte kunde sträckas och "lagra" energi, varför är det då så farligt när stålwiren går av? Tolka det rätt nu, jag TYCKER det är intressant och ändrar gärna åsikt.

/O

Om stålwire inte kunde sträckas och "lagra" energi, varför är det då så farligt när stålwiren går av? Tolka det rätt nu, jag TYCKER det är intressant och ändrar gärna åsikt.
/O

Kanttråden som sitter i kanten av däcket sitter där för att döckets innerdiameter inte ska öka när man pumpar däcket, för då skulle däcket krypa av fälgen.

Gå till din närmaste cykelhandlare och be honom att få låna ett 584mm däck och en 590mm fälg så kan du ju se om du orkar sträcka ett cyckeldäck dom 6mm som skiljer.

Du bryter sönder fälkanten innan däcket töjer sig.

Jag jobbar som cykelhandlare numera!

Visst töjer sig däckkanten på både mc-, cykel- och bildäck när de monteras, men väääldigt litet och bara elastiskt. I praktiken försumbart. Det är mest gummimassan som deformeras, även den elastiskt förstås. Och kraften som krävs för att knäcka cykel- respektive hojfälgen är mindre än kraften som krävs för att töja kanttråden ut i plastisk deformation, svårare än så är det inte. :tummenupp

Last edited:
Kanttråden som sitter i kanten av däcket sitter där för att döckets innerdiameter inte ska öka när man pumpar däcket, för då skulle däcket krypa av fälgen.

Gå till din närmaste cykelhandlare och be honom att få låna ett 584mm däck och en 590mm fälg så kan du ju se om du orkar sträcka ett cyckeldäck dom 6mm som skiljer.

Jag jobbar som cykelhandlare numera!

Rackarns. Jag var otydligt i quote:n. Det jag argumenterade mot var "Den går inte att sträcka alls utan att skada den...". Inget annat. Jag förstår syftet med kanttråden.

Angående att få på ett cykeldäck av för liten storlek så väljer jag att lita på dig. Däremot så så antar jag att 584mm avser diameterna på däcket varför erforderlig sträckning är ungefär 3.14 gånger så långt som du angett. Fan, nu fick jag min dagliga dos av Besserwisser-attityd tillfredställd. :)

Visst töjer sig däckkanten på både mc-, cykel- och bildäck när de monteras, men väääldigt litet och bara elastiskt. I praktiken försumbart. Det är mest gummimassan som deformeras, även den elastiskt förstås. Och kraften som krävs för att knäcka cykel- respektive hojfälgen är mindre än kraften som krävs för att töja kanttråden ut i plastisk deformation, svårare än så är det inte. :tummenupp

Jo det ju detta frågan handlar om, jag tror du har rätt!

Det ställer jag upp på.
Det var inte meningen att vara elak, men även stål töjer sig. En kanttråd på ett mc-däck är ca 150 cm och då är ex 2% ganska mycket. Sedan trodde jag ju inte att ett däck som enl beteckningen har rayon i däcksidan har en kanttråd i stål. Hur är det med det?

Last edited:
Ta fram vilka material som är utsatta och sedan deras elsticitetsmodul samt ungefärlig area för vilken yta som kommer töjas och du får dragspänningen som du sen kan stoppa in i ett dragprovsdiagram för materialen i fråga och få fram var den plastiska deformationen äger rum och således få ut kraften i newton/kvadratmillimeter där materialet deformeras och/eller bryts - vilket ni vill.

Där har du FEL! Man kan töja nästan allt och det går tillbaka till sin forna form, ska vi slå vad? Jag ska rita diagramet jag pratade om ovan här för att illustrera för dig hur saker och ting fungerar.

Här är en bild jag har gjort med mycket värme och kärlek där det inringade området visar hur mycket ett material går att töja men återfår sin forna form, töjer du mer så deformeras materialet plastiskt och den återfår aldrig formen. Fortsatt kurva visar hur mycket som går att töja med deformation tills brottgränsen nås.

Edit: citat

Last edited:
Hej!

Lite bonn mek men funkar!

Värmepistol och värm upp hela innerkanten ordentligt på däcket så kommer du att få på det!!

Vad kostade breddningen?
Vem gjorde den?

Jag väntar med att namnge företaget som gjort breddningen tills jag vet om han åtgärdar eller inte. Men jag vet några som breddar alufälg:
-MC-Xpress, Altersbruk, Marklund har inte mycket tid för fälgbreddning men har du tid att vänta är det billigt - ca 2500kr. Funkar troligen bättre på sommarhalvåret då de inte har så mycket arbete med turbosatser till skotrar.
-Fälgrikt alusvets & smide, Helsingborg, 4400kr
-Fälgfixarna, Helsingborg, 5-6000kr.
-Aluminumsvetsar´n, Karlstad, 4500kr
-Skullman utanför Sthlm, ingen prisuppgift

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8