Supermoto trimtråden!

Det finns en lång (och bra) tråd i mekforumet om varmkörning.

MEn ok. Kortvarianten:

- Låt aldrig en kall motor stå på tomgång för att värmas upp
- Stå aldrig still och torrgasa, kör iväg direkt.
- Så lite choke som möjligt. Slå av den så fort det går.
- Belasta motorn måttligt, men inte för låga varv! (tänk inkörning)

-Är jag med på.
-Varför?
-Är jag med på.
-Är jag med på


Jag låter alltid mina motorer värma sig lite innan ja försiktigt smiter iväg, och framför allt ingen plågning innan motorn nått sin arbetstemp!

Stånkorna med smidd kolv, kan inte vara allt för täta innan the blivit varma med tanke på kolvspelet:rolleyes:
 
Toppjobbet har fortskridit lite ... Man glömmer snabbt hur lång tid all slipning tar:gnissla. Har slipat som ett tok i dag men inte fått till mer än grovgörat snart klart:huvet Har ivf tagit en bild av en org topp, och den jag moddar nu. Det som nu är kvar på utblåset är litet slipande med sandpapperslamell och lite fingervals med fint våtslipapper om det nu hade varit en vanlig portning... Men denna topp kommer att få en special moddning i både insug och utblås som ej tyvär kan vara med på bild. (Jag & professor Drövel,hemlige Arne Mf kan inte släppa allt till media):D Men hur mycket pullver eller inte den ger kommer att redogöras här. Bilderna är endast utblåssidan!
 

Bifogat

  • xr 650 turbo bollsta 105.jpg
    xr 650 turbo bollsta 105.jpg
    53 KB · Visningar: 108
  • xr 650 turbo bollsta 104.jpg
    xr 650 turbo bollsta 104.jpg
    57.6 KB · Visningar: 121
  • xr 650 turbo bollsta 097.jpg
    xr 650 turbo bollsta 097.jpg
    82.7 KB · Visningar: 130
  • xr 650 turbo bollsta 098.jpg
    xr 650 turbo bollsta 098.jpg
    55.6 KB · Visningar: 110
-Är jag med på.
-Varför?
-Är jag med på.
-Är jag med på


Jag låter alltid mina motorer värma sig lite innan ja försiktigt smiter iväg, och framför allt ingen plågning innan motorn nått sin arbetstemp!

Stånkorna med smidd kolv, kan inte vara allt för täta innan the blivit varma med tanke på kolvspelet:rolleyes:

Därför att det står i Volvos instruktionsbok att man ska fara direkt (Gäller ev bara v70)?:D
 
-Är jag med på.
-Varför?
-Är jag med på.
-Är jag med på


Jag låter alltid mina motorer värma sig lite innan ja försiktigt smiter iväg, och framför allt ingen plågning innan motorn nått sin arbetstemp!

Stånkorna med smidd kolv, kan inte vara allt för täta innan the blivit varma med tanke på kolvspelet:rolleyes:


Jo dels för att stillastående = noll effektuttag = nästan ingen värmeutveckling = betydligt förlängd uppvärmningstid.
Och varför man inte ska stå och gasa, det beror på två saker:
Dels får motorn redan för mycket bensin med choken inkopplad = tvättar bort olja från cylinderväggar. Rusar man då motorn så orsakar man galet högt slitage.
HAr man sen, som många här en gasare med acc-pump så spär man på samma probelm etter värre.

Mycket stor del av överskottsbensinen kondenserar dessutom och hamnar via blow-by nere i vevhuset och späder motoroljan.
(detta tolkas sen felaktigt av många som att motorn inte drar nån olja)
Oljan bryts ned och tappar raskt sina egenskaper.
Det här är oxå EN av anledningarna till att två identiska motorer kan slitas helt olika.

Sen ska motorn inte gå på tomgång av den anledningen jag sa tidigare:
Oljetrycket är i det närmaste noll uppe i toppen då oljan är tjock och kall, pga bl.a ett större tryckfall än när oljan rinner lättare.
Av den anledningen ska man köra iväg så man har lite mer varv = högre oljetryck, som i sin tur når upp till venti/kam och kan smörja.
 
Last edited:
Jo dels för att stillastående = noll effektuttag = nästan ingen värmeutveckling = betydligt förlängd uppvärmningstid.
Och varför man inte ska stå och gasa, det beror på två saker:
Dels får motorn redan för mycket bensin med choken inkopplad = tvättar bort olja från cylinderväggar. Rusar man då motorn så orsakar man galet högt slitage.
HAr man sen, som många här en gasare med acc-pump så spär man på samma probelm etter värre.

Mycket stor del av överskottsbensinen kondenserar dessutom och hamnar via blow-by nere i vevhuset och späder motoroljan.
(detta tolkas sen felaktigt av många som att motorn inte drar nån olja)
Oljan bryts ned och tappar raskt sina egenskaper.
Det här är oxå EN av anledningarna till att två identiska motorer kan slitas helt olika.

Sen ska motorn inte gå på tomgång av den anledningen jag sa tidigare:
Oljetrycket är i det närmaste noll uppe i toppen då oljan är tjock och kall, pga bl.a ett större tryckfall än när oljan rinner lättare.
Av den anledningen ska man köra iväg så man har lite mer varv = högre oljetryck, som i sin tur når upp till venti/kam och kan smörja.

Bra förklarat.. Det är svårt att tänka sig in i all nackdelar, Man förbiser lätt något. No MORE tomgång för mig!!
 
Jo dels för att stillastående = noll effektuttag = nästan ingen värmeutveckling = betydligt förlängd uppvärmningstid.
Och varför man inte ska stå och gasa, det beror på två saker:
Dels får motorn redan för mycket bensin med choken inkopplad = tvättar bort olja från cylinderväggar. Rusar man då motorn så orsakar man galet högt slitage.
HAr man sen, som många här en gasare med acc-pump så spär man på samma probelm etter värre.

Mycket stor del av överskottsbensinen kondenserar dessutom och hamnar via blow-by nere i vevhuset och späder motoroljan.
(detta tolkas sen felaktigt av många som att motorn inte drar nån olja)
Oljan bryts ned och tappar raskt sina egenskaper.
Det här är oxå EN av anledningarna till att två identiska motorer kan slitas helt olika.

Sen ska motorn inte gå på tomgång av den anledningen jag sa tidigare:
Oljetrycket är i det närmaste noll uppe i toppen då oljan är tjock och kall, pga bl.a ett större tryckfall än när oljan rinner lättare.
Av den anledningen ska man köra iväg så man har lite mer varv = högre oljetryck, som i sin tur når upp till venti/kam och kan smörja.

Ok ...
Där ser man!
Ja tycker Z:a blir varm direkt men ja kanske har fel.
Angående oljetryck och tomgång så har ja inte dessa beskymmer med mina elaka kammar:D den varvar på rätt bra på tomgången.

Skulle jag inte varmköra den lite så skulle jag knapp ta mig av gården.

Men jag får ta och minska ner på varmkörningen efter att jag läst vad du skrivit här:Bugar
 
Toppjobbet har fortskridit lite ... Man glömmer snabbt hur lång tid all slipning tar:gnissla. Har slipat som ett tok i dag men inte fått till mer än grovgörat snart klart:huvet Har ivf tagit en bild av en org topp, och den jag moddar nu. Det som nu är kvar på utblåset är litet slipande med sandpapperslamell och lite fingervals med fint våtslipapper om det nu hade varit en vanlig portning... Men denna topp kommer att få en special moddning i både insug och utblås som ej tyvär kan vara med på bild. (Jag & professor Drövel,hemlige Arne Mf kan inte släppa allt till media):D Men hur mycket pullver eller inte den ger kommer att redogöras här. Bilderna är endast utblåssidan!

Du har ju redan visat din lilla "hemlis", det borrliknande förmålet snurrar i 300000varv och suger ut avgaserna:)
Det saknas bara en propeller på hjälmen så lyfter du ...

Nejdå skämt å sido, det ska bli kul att se slut resultatet på toppen!
vilken kam kommer du att åka med i 170hk motorn?
 
Last edited:
Du har ju redan visat din lilla "hemlis", det borrliknande förmålet snurrar i 300000varv och suger ut avgaserna:)
Det saknas bara en propeller på hjälmen så lyfter du ...

Nejdå skämt å sido, det ska bli kul att se slut resultatet på toppen!
vilken kam kommer du att åka med i 170hk motorn?

Tornadokammen för bänkningen ivf ev sedan också? vid 0,8bar tryck så känns det som det skiljer 15 hk mellan org kam & tornado, men tornadon tappar minst 1000v botten innan den börjar dra bra + att den drar så in i h...e rakt till v-stopp så det är så svårt att hinna växla det blir att man ligger och åker för nära v-stoppet. Org kam då drar den tidigare och planar ut något innan v-stopp så den är ju smartast att köra med upp till 100-120hk om man har ic. Optimalaste kammen vore Hotkam steg 1 den drar ännu värre i botten än org.
 
Nej Nej....n.. Det är bara att pilla dit du behöver inte grada någe hit eller dit.
det verkar som hot camen bara finns i ett steg i sverige men av vad du beskriver så ska du ha den kamen. menar bara om du skulle bli besviken på lågvarvsdraget kan du slipa upp hålen i kamdrevet och flytta hela kamen framot 3-5 grader = 2-3mm slipning i drev. Tyvär så måste man nalla av lågregistret för att få ut höga hk. Med denna kam kommer du få minst 5 kusar till. jag ska titta på Tornadon hur den kan tänkas dra...

har kollat tornadon nu den är nästan identisk med hotcamen
Einlaß 272 Grad - 10,5mm Hub
Auslaß 261 Grad - 10,4mm Hub men kosta 299 euro i tyskland 1 hotcamen köper du av Lockner för 2195kr

Enda nackdelen med hotcamen är att den är utan auotodekomp DVS den kan ev bli svår att starta med elstart..... men Cooler monterade en g2 utan dekomp på sin 640 och den small igång varm och var den kall tryckte man bara in den manuella dekompen lite för att hjälpa igång starmotorn och då startade den.. men du har ju kick... jo g1 kamen är blygsam effektökning snarlik orginalkamen... måste se lyft o durr på org kamen för att säga exakt.


Måste tacka för den fina hjälpen och informationen! - Tusen tack...

Blir att beställa hotcamen, på måndag!

Inga problem med autodekompen, har varken manuell dekomp eller startmotor :tummenupp
 
Måste tacka för den fina hjälpen och informationen! - Tusen tack...

Blir att beställa hotcamen, på måndag!

Inga problem med autodekompen, har varken manuell dekomp eller startmotor :tummenupp

Sätt gärna dit manuell dekomp det är ju lättare att ställa in kolven i rätt startläge då + att man kan lufta ur vid surhet. Hur var det Skulle du köra org kolv? Dvs inte högkompkolv? bara fundersam så det inte slår i ventilerna.. men det var ju en snubbe här i tråden som körde just denna komfiguration men vilken kolv han hade mins jag inte:va Tipps när du fått hem kammen... Den ser för jävlig ut på sidorna av nockarna man kan tro att dom är gjorda av asfallt!! det sticcker ut noppror och skägg som kan låssna. man bör ta en dremmel och försiktigt slipa bort allt som ser ut att kunna låssna! Men det kan man ta för dom håller bra:tummenupp Glöm inte att köpa inkörningspasta på macken!
 
macken här där jag bor säljer bara mjölk o godis :rolleyes:

vad e det för pasta du snckar om?

Inkörningspasta är en pasta man lägger på kamnockarna för att de ska slita in sig mot tryckarna snabbt och få den fina blanka ytan som en kam ska ha. (ythärda)

Det brukar följa med pasta till kammen man köpt!
 
Måste tacka för den fina hjälpen och informationen! - Tusen tack...

Blir att beställa hotcamen, på måndag!

Inga problem med autodekompen, har varken manuell dekomp eller startmotor :tummenupp

Pma Art Vandalay ... Han kör den kammen i sin 525a. Fråga om det bara var att plocka i utan att kolla spelet mellan kolv/ventil. Om minsta tvivel finnes så ska man själv kolla med modellera på kolven, Det jobbiga är ju att man måste plocka ihop den 2 ggr:näsblod Men det kan det vara värt!!
 
macken här där jag bor säljer bara mjölk o godis :rolleyes:

vad e det för pasta du snckar om?

Vanlig Molybdensulfid. (MoS2)

Måste alltså inte HETA just "kaminkörnigspasta"

Detta gäller ALLTID när man har haft isär grejerna även om man inte köpt nåt nytt. Men istället för att smeta på fett/pasta så blandar man ut det med 50% motorolja och penslar på alla rörliga friktionsstälen i hela kammekanismen.
Själv har jag bekväm moly på spray :tummenupp
 
Vanlig Molybdensulfid. (MoS2)

Måste alltså inte HETA just "kaminkörnigspasta"

Detta gäller ALLTID när man har haft isär grejerna även om man inte köpt nåt nytt. Men istället för att smeta på fett/pasta så blandar man ut det med 50% motorolja och penslar på alla rörliga friktionsstälen i hela kammekanismen.
Själv har jag bekväm moly på spray :tummenupp
Det var nått nytt för mig, själv har jag bara haft på motorolja. :näsblod
 
Det var nått nytt för mig, själv har jag bara haft på motorolja. :näsblod

Jo det "fuskas" med det här, men även beggade delar som lirat ihop kommer vid en återmontering att få lite andra (nya) lägen och allting kommer inte att gå e exakt samma spår även om alla komponenter sätts på samma plats.

Det blir alltså inte fråga om en inkörning i regelrätt mening, men vi kan kalla det för en inbäddning modell kort.
Eller "miniinkörning" ;)
 
Flytspackling

Har inte gjort mycket idag ...Men jag har åtminstonde fått dit flytspacklet (JB WELD) Många små sliprevor pottor under där kan jag säga för att få säkert fäste!! Stargas som slutrengörning:tummenupp Fick vänta tills barnen gått och lagt sig för att kunna sno modelleran:D
 

Bifogat

  • xr 650 turbo bollsta 109.jpg
    xr 650 turbo bollsta 109.jpg
    105.8 KB · Visningar: 153
Har inte gjort mycket idag ...Men jag har åtminstonde fått dit flytspacklet (JB WELD) Många små sliprevor pottor under där kan jag säga för att få säkert fäste!! Stargas som slutrengörning:tummenupp Fick vänta tills barnen gått och lagt sig för att kunna sno modelleran:D

Boost ...
Vad är tänken med flytspacklet?
Höja golvet i kanalen?
 
Har inte gjort mycket idag ...Men jag har åtminstonde fått dit flytspacklet (JB WELD) Många små sliprevor pottor under där kan jag säga för att få säkert fäste!! Stargas som slutrengörning:tummenupp Fick vänta tills barnen gått och lagt sig för att kunna sno modelleran:D
Tur att du är bättre på trimma än att knäppa kort! :D
 
Boost ...
Vad är tänken med flytspacklet?
Höja golvet i kanalen?

Ja det kan man säga... Jag har ju kraffsat ur taket och väggar en hel del så arian/volymen gämfört med org vart mycket större. Så först och främst är det för att kompensera detta så att det blir lika stor volym eller snarare mindre.. Större eller mindre aria är ju en fråga om motorkaraktär/dragregister. Om man bara skulle låtit det vara tokstort ,så skulle det bli lite bluff effekt dvs den svarar snabbt på gasen i 1 sek sen mojnar den av = för låg gashastighet.
det är visserligen roligt den reser till lätt bra stuntportning,,,, men inget för bana eller bra register inte heller slutpullver!! Nu när golvet vart upptvingat så blir den korta radien i golvet längre eller mindre brant strax innan ventilens bak kant så bränsleblandningen har större möjligheter att just följa golvet istället för att hoppa rakt ut (jag vet att du vet) jag skriver överdrivet tydligt nu:) Nu är det överdrivet uppflytat jag kommer att slipa ner en hel del!! Ja vi får se om jag får till någe i morrn??
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top