Skruv till bromspump?

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Oh, en sån newbiefråga men min nya bromspump har inte samma gängor (mer fingängade) än standardpumpen därmed får jag inte dit bromsslangarna. Vart hittar man lämpligen en sån bult (den där som går igenom ändarna på slangarna, har små hål i sig och skruvas i bromspumpen)?

Ajdå, kanske blir samma problem för mig eftersom jag köpt en likadan bromspump?

Jag beställde hos R.N motor, de är återförsäljare för Max mc-import. De har flera olika versioner med olika gängstigning och dimension. Köp en med luftningsnippel på, gör det mycket lättare att lufta bromsarna är min erfarenhet.

Banjobult heter det, du ska ha en dubbel om du har två slangar uppe vid pumpen, standard har man ju oftast bara en slang där.

Ajdå, kanske blir samma problem för mig eftersom jag köpt en likadan bromspump?

yepp, det är inte standardgänga tyvärr.
Fick ordna en från Reuterholt i Kga när jag var där o tävla.

banjobult med rätt gänga hittas inte så lätt.

Den som hittar kan väl plantera här vart och pris :)

//håkan

DonQ du borde haft dom fingängade på din gamla aprilia om du hade Brembo på den? Vissa hojar har dom fingängade orginal. Kommer inte på vilka nu bara. Men aprilia och Ducati som brukar ha Brembo har det. Så har du något i reservdelar kvar från aprilian så kolla hemma hos dig själv först.

Touringbutiken har Venhil banjobultar från 32:-.

Last edited:
Vet nån vad dom fingängade heter mer än fingängade? Är det 1.00 man är ute efter?

Axxexs - tack för tipset.

Vet nån vad dom fingängade heter mer än fingängade? Är det 1.00 man är ute efter?

Axxexs - tack för tipset.

Hm.. Nu blev jag osäker på vilken som är vilken. Men den siffran 1.00 är stigningen på gängan. Dvs hur många gängor per mm om jag tänker rätt nu. Så 1.25 borde vara den fingängade med 1,25 gängor/mm?

Hm.. Nu blev jag osäker på vilken som är vilken. Men den siffran 1.00 är stigningen på gängan. Dvs hur många gängor per mm om jag tänker rätt nu. Så 1.25 borde vara den fingängade med 1,25 gängor/mm?

Du tänker bakvänt nu.
1,0 har 1mm mellan gängtopparna. 1,25 har följdaktligen 1,25mm mellan gängtopparna,och är en grövre gänga.

Köpte mina på carpimoto , finns både 1,00 och 1,25 stigning
Eloxerad aluminium kostade 6.50 euro
//Håkan

M10 x 1 är det.
Dunlop Hiflex har sånna i sitt sortiment, men..
Den enkelbanjo dom har funkar, men dubbelbanjon är för lång, eller rättare sagt så är håler lite väl grunt.
Men det ska väl gå att kapa av utan problem, om man mäter noga, extra brickor är inte att rekommendera.
Hiflex tar 10-20 spänn för dom.
Hiflex finns här: http://gulasidorna.eniro.se/query?w...able_multi_company_merge=1&search_word=hiflex

snacka om service, och jag säljer inte ens pumpen längre :tungan

Last edited:
Köpte mina på carpimoto , finns både 1,00 och 1,25 stigning
Eloxerad aluminium kostade 6.50 euro
//Håkan

Fast just banjobultar i aluminium är jag lite tveksam mot då där har hänt olyckor pga utmattning i aluminiumet. Rostfritt stål is the shit med tanke på att godset är väldigt tunt där.

Fast just banjobultar i aluminium är jag lite tveksam mot då där har hänt olyckor pga utmattning i aluminiumet. Rostfritt stål is the shit med tanke på att godset är väldigt tunt där.

Ja det känns lite lurigt, drog av en banjo förra veckan i alu, trots att jag använde momentnyckel.

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...