Olof Eriksson
1 0lof 3riksson
Kan det inte vara så att det är lite missvisning som på alla mätare??
450 varvar ca 8.8% mer än 550 och 550 har 4.2% högre drevning alltså 8.8-4.2= 4.6% 550 toppar 178km/h med 16-46 och din med 16-48 =186km/h
Hatigheten är kontrollerad i en dynojet bromsbänk.
Och vad menas med riktiga hk??
Hur var det med dina hk då? du kan ju inte påstå att du har värre tryck i din 450sxv än 550sxv som har 67hk/SAE(på bakhjulet i dynojet bänk räknat med korrektions faktor 1.00) eller? jag vet att 450 lämnar ca 56hk med acra! knappast att luftfilter och mappning ger så mycket mer pulver.
Du kanske har något bromspapper från Alice på nån cykel med samma grejer som din?
När det gäller maxhastighet så kan du fråga Nordimotor eller chefen på Aprilia Sverige. Båda varvade ur 550n på rakan och den visade 194 på mätaren. Mätaren stämmer bättre än på sporthojjar. Sen om det inte är verklig fart, det må ju vara en annan sak.
Jag har "bromspapper" från Alice men det är inte något jag får orda om, deras racemotor ger bra mycke mer effekt än en std 550 dock.
VDB's 450 gav 69hk på bakhjulet i en riktig kalibrerad bänk. Dvs en bänk där 550n me avgassystem och mappning ger 66-67
Jo det är jäkligt konstigt att man kan få minst 13hk ökning i en 450 bara genom att byta avgassystemet och luftfiltret då måste man man vara trollkarl![]()
450 54hk och 550 67hk i en o samma bänk då med orginial avgassystem.
Jag kan inte avslöjja alla ändringar vi har gjort men luftfiltret ger mer än något annat som finns på marknaden och sen har du även tändning och insprut. Och som jag sa tidigare är den snurrande massan lättad betydligt.
Avgassystem ger minst 4hk, luftfilter ger minst en hk (om det är ett K&N filter), mappning ger minst en hästkraft. Så då har vi alltså 60hk om den nu skulle ge 54 standard (de flesta bänkar den till 59 och 550n till 66). När man sen sätter allting på hojjen och också modifierar tändningen (tuneboy) så händer det saker...
Fattar inte vad det ska va något att bråka om. 550n me riktig andning har mer effekt och mer botteneffekt. Du är inte särskilt tung heller så det går säkert fortare för dig på rakorna. Jag ska ändå inte köra mer än nån tävling i sverige nästa år och då blir det i 450 klassen.
Beror nog lite på vilken 450 hoj de mätt oxå.
Olle nämnde väl CRF450, var det HM motarden av nämnda hoj så ger den runt 35 hkr i landsvägsskick med strypt orginalsystem.
Var det däremot en ostrypt CRF 450 låter det som en VÄLDIGT konservativ siffra.
Det var en standard CRF450 men bänken visade väldigt låga siffror
45-49 hk brukar de japanska 450 bänkas till i vanliga fall. Det var bara ett exempel på att det kan vara stor skillnad på bänkar
Last edited:
också