vfr 750 köp, bra pris?

KiMotard

Ny medlem
Gick med
3 Nov 2007
Hoj
KTM 625 SXC - 05
Jag ska köpa min första hoj nu i vinter, en vfr 750 hade jag tänkt. Tänkte bara höra med nån som eventuellt kan något om vfr ifall priset på den jag sett ut är rimligt?

http://www.blocket.se/vi/14109402.htm?ca=11_s

Det är den där jag har spanat in.
Är 37000 rimligt? Det som inte framgår på blocket är att hojen är en import.

Priset ser inte galet ut i mina ögon. Jag skulle ha lagt till 10000:- och köpt en VFR 800 - 98 istället, men det är jag det.

Om du vill ha Hondas märkesförsäkring så behöver besiktiga importhojen hos en auktoriserad verkstad. Du bor granne med Hela Hojen på södermalm som gör det för en spottstyver. Andra Honda verkstäder brukar vara betydligt dyrare.

hojen togs till sverige år 2000, den är nybesiktigad. Då borde det inte vara några problem antar jag?
Det finns en VFR 800- 98 för 40 000 kr nere i malmö men det är lite långt dit. Sen har jag hört att 800an ska vara lite klumpigare än 750, vilket inte är optimalt eftersom jag dessutom hade tänkt köra upp på hojen.

no offence... men för ca 40, kan man ju få en betydligt roligare hoj med färre mil på mätarn. varför inte en R1 i hyffsat skick -99a, eller dylikt. varför trassla med udda modeller med sämre prestanda..?

no offence... men för ca 40, kan man ju få en betydligt roligare hoj med färre mil på mätarn. varför inte en R1 i hyffsat skick -99a, eller dylikt. varför trassla med udda modeller med sämre prestanda..?

vill ha en lämplig första hoj, dvs jag vill inte köra ihjäl mig. Jag tror tex. inte att en retta skulle vara lämplig för mig nu i början. Dessutom har jag hört att försäkringarna ska vara hyffsat billiga på VFRen.
Vill även ha en hoj som är lämplig att köra roadtrips med.
Trodde inte VFR var en udda modell utan en väldigt omtyckt hoj.

ah jag vettefan, no comments.. inte hört ngt illa om vfr, jag har iofs inte hört ngt alls om den. men för pengarna skulle jag nog ändå kika på R1, cbr eller kawa, iofs ev en ducce monster eller motard, vfr skulle nog vara det sista jag skulle kika på..

köra ihjäl sig? det vill vafrken du eller jag, oavsett 100 hk eller 180 så kan man göra bort sig, är man försiktig så kommer man långt.

men ang vfr eller t ex R6, så är det ju betydligt enklare att få tag i en annan v-låda till R6 om du råkar rasa en sån... tänk på utbud av beg-delar osv.

Vill du ha en VFR750 så köp en VFR750 och inte en R1:a eller en motard, det är ju totalt olika hojar med olika användningsområden.
VFR:en är INTE en udda hoj och den kommer förmodligen hålla dubbelt så många mil som en R1:a skulle ha gort.
Köp, är den inge rolig så byt till en R1:a året efter..

Vill du ha en VFR750 så köp en VFR750 och inte en R1:a eller en motard, det är ju totalt olika hojar med olika användningsområden.
VFR:en är INTE en udda hoj och den kommer förmodligen hålla dubbelt så många mil som en R1:a skulle ha gort.

:fakta Kunde inte sagt det bätre själv!

VFR!:tummenupp

Tro inte på sportmupparna som säger att du måste ha det värsta, jag garanterar dig att du trivs bättre med en VFR än en R6a som första hoj!

V4an är en av de mysigare motorer som någonsin gjorts!
Du ska väl dessutom använda hojen till vardags?
Då kommer du förmodligen uppskatta det mkt bekvämare mellanregistret (och LJUDET!:tummenupp ) ur v4an än att behöva vråla upp till 13 000 varv innan de händer nåt "kul".

Skulle fler människor resonera som du skulle vi alla dessutom ha bättre försäkringspremier :)

ps. min första hoj var en honda CB400n och den hade jag jävligt kul med trots moderata 40 pållar!
Den du kollat på har jag själv uppmärksammat lite, däremot tycker jag att närmre 40 lakan för en så pass gammal hoj, med ett miltal närmre 5000 mil,(dessutom import) är lite i högsta laget, trots att det är den slitstarka VFRen vi pratar om, som säkert har snurr på motorn i 10 000 mil, så slits ju alla "andra delar" precis lika mkt som på andra hojar.

(750 hade väl ALLTID kamdrev, vilket 800 ej hade?)
ds.

mvh

edit: tänk på att du ofta kan HYRA en uppkörningshoj så låt inte EN DAG styra hela ditt hojliv.

Last edited:
Om det är en VFR 750 du har snöat in på så ska du självfallet köpa en sådan!
Men om du ska köra upp på den också känns det, rent spontant, att det kanske inte är den optimala att göra det på...

varför trassla med udda modeller med sämre prestanda..?
VFR är definitivt inte en udda modell. Serien kom först 1986 med ny förbättrad motor (kuggdrivna kammar mm) från föregångaren VF750 som på flera punkter var ganska dålig. VFR var hojen och konceptet som räddade Honda från att gå i botten eftersom hojen blev en succé.

vill ha en lämplig första hoj, dvs jag vill inte köra ihjäl mig. Jag tror tex. inte att en retta skulle vara lämplig för mig nu i början. Dessutom har jag hört att försäkringarna ska vara hyffsat billiga på VFRen.
Vill även ha en hoj som är lämplig att köra roadtrips med.
VFR är absolut en bra hoj, hade själv en VFR och vill gärna ha en igen.
Att åka med andra folk på SH är inget problem på gata om man kör VFR, där är det nog föraren som styr. Du kan gott och väl köra ihjäl dig på en VFR med, mycket bra drag redan från botten, och en toppfart över 240km/h.
Lite beroende på var du bor och hur gammal du är, så är VFR ganska billig, med generellt billigare är rena sporthojar att försäkra. Går alldeles utmärkt att göra långa roadtrips utan att få träsmak i ändan. Och även en passagerare kan sitta med förnöjt leende.

ah jag vettefan, no comments.. inte hört ngt illa om vfr, jag har iofs inte hört ngt alls om den. men för pengarna skulle jag nog ändå kika på R1, cbr eller kawa, iofs ev en ducce monster eller motard, vfr skulle nog vara det sista jag skulle kika på..

köra ihjäl sig? det vill vafrken du eller jag, oavsett 100 hk eller 180 så kan man göra bort sig, är man försiktig så kommer man långt.

men ang vfr eller t ex R6, så är det ju betydligt enklare att få tag i en annan v-låda till R6 om du råkar rasa en sån... tänk på utbud av beg-delar osv.

Vill grabben ha en VFR så vill han ha :)
Utbudet på dela till VFR, som inte är ett dugg udda är inte alls dåligt. De första modellerna börjar bli svårt att hitta tillbehör som passar, men efter 90-års modell är det inga problem. VFR är känd för sin kvalitet, och växellåderas hör inte till vanligheterna. På diverse mc-skrotar finns det ofta krockade VFR, och maskinella delar är inge problem att köpa så om man vill.

Jag håller med.

Till sist, 37 000 låter som ett bra pris. Förutsatt att hojen är så fin som den ser ut på bilden. Det finns äldre modeller att köpa i samma prisklass.

Om du köper en VFR och övar innan du kör upp på den, så kommer du inte ha mer problem med den än någon annan hoj som du vänjer dig vid. Visst styrstoppet kommer snabbare på en VFR än på en motard, och den är relativt tung, men det är inget konstigt alls.

Lycka till!

Last edited:
Kan också rekommendera en VFR. Jag kör en 750, tycker det känns lite mer smidig än en 800 som e lite mer touring säger de som vet.
Kvalisorten ska vara uberbra enligt expertisen. Är inte ovanligt med exemplar som gått 20.000 mil utan annat än service. Måste ju vara ett kanon betyg på slitstyrkan i de motorerna.

Körmässigt tycker jag de e kanon. Lagom mkt sport och strålande o åka lite längre på.
Hade jag kollat efter en VFR idag hade jag kikat efter en med väskor och slipon. Det kommer du ändå vilja ha i slutändan och om de följer med en beg hoj så betalar du inget extra för dem i princip. Ska du köpa dem extra går det lätt 10 papp till. Milen känns inte så farliga på just VFRérna så kolla efter fint skick och välservade med få ägarare.

// JN

Nyheter
Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...