Hur skall jag förvara mina elverktyg?

• Thread starter Thread starter Dominator-Rocks
  • Start date Start date

Hur skall jag göra!

• Antal röstningar
    0

Dominator-Rocks

Guest
Jag har alltid haft dem inomhus!

Men nu har jag precis flyttat och har fått en liten verkstad, den är "ofodrad" !

Grejerna tar ju plats sticksåg ett gäng borrmaskiner vinkeslip ett par skruvdragare dremmel mm mm mm så det vore skönt att bli av med dem och få ut dem i verkstaden?

Hur mycket skadar jag verktygen iom att ha dem i utomhustemp? (Ca +30 ner till ca -15)

Hur mycket sparar jag verktygen iom att jag behåller dem inne?

Batterier håller inte lika länge om de utsätts för kyla, det är vad jag har fått lära mig iaf enligt alla manualer etc till mina verktyg. Jag har både kallförråd, varmförråd och kallvind men jag har alla elverktyg i varmförrådet när det gäller dem med batterier. Resten är i snickarverkstaden på vinden men de är 230v-drift på.

Kyla är inget problem om man bortser ifrån att skruvdragarbatterierna kommer vara tokdöda om det är -15.

Fukten är det lömska,rost på klingor och korrision i elektroniken är ju inte att rekomendera.

Men visst överlever dom,det är väl mer en fråga om hur rädd man är om sina grejer.

Kyla är inget problem om man bortser ifrån att skruvdragarbatterierna kommer vara tokdöda om det är -15.

Fukten är det lömska,rost på klingor och korrision i elektroniken är ju inte att rekomendera.

Men visst överlever dom,det är väl mer en fråga om hur rädd man är om sina grejer.

Det är fukten jag fruktar mest! Det blir nog till och ha elverktygen inne!

Men allt annat tjaffs åker ut. :mad:

Det är fukten jag fruktar mest! Det blir nog till och ha elverktygen inne!

Men allt annat tjaffs åker ut. :mad:

Ja för rostiga sågar, skiftnycklar tänger och annat är ju inte irriterande?

Du gör helt enkelt klart för kvinnan i huset att hon äntligen ska få sin "walk in closet" som alla hollywoodbimbosar har, sen bär du ut hennes klädet i kallförrådet och förvarar dina verktyg i hennes garderob i sovrummet...

Ja för rostiga sågar, skiftnycklar tänger och annat är ju inte irriterande?

Du gör helt enkelt klart för kvinnan i huset att hon äntligen ska få sin "walk in closet" som alla hollywoodbimbosar har, sen bär du ut hennes klädet i kallförrådet och förvarar dina verktyg i hennes garderob i sovrummet...

Nu är du gnällig! Kvalitets verktyg rostar inte... Nåja en bacho Skiftnyckel skall vara rostfärgad :mattias

Det e´inte tanten som som gnäller!

Går det inte att isolera förrådet och sedan köra frostfritt, kostar inte många kronor om det nu inte är ett jätteförråd. Kan väl vara skönt att kunna greja där ute i smällkalla vintern utan att riskera minipitt.

Går det inte att isolera förrådet och sedan köra frostfritt, kostar inte många kronor om det nu inte är ett jätteförråd. Kan väl vara skönt att kunna greja där ute i smällkalla vintern utan att riskera minipitt.

Tanken har slagit mig.

Vi får se, kanske blir ett sommarprojekt.

:va

Men nu helvänder jag!

What about all jäddra elektronik i våra bilar? Och dem står ju ffs oftast i kallgarage eller ute i det friska!

Jag tror chucken på skruvdragarn/borrmaskinen ger upp innan elektroniken har ärjat ihop!

Men så spelar ju stöldrisken in också :huvet

:näsblod

Men nu helvänder jag!

What about all jäddra elektronik i våra bilar? Och dem står ju ffs oftast i kallgarage eller ute i det friska!

Jag tror chucken på skruvdragarn/borrmaskinen ger upp innan elektroniken har ärjat ihop!

Men så spelar ju stöldrisken in också :huvet

:näsblod

Elektroniken har inget problem med kylan men däremot med fukten. Den som finns i bilarna är givetvis skyddad från detta där det krävs.
Det som tar stryk i kylan är batteri och gummi, elektroniken mår inte sämre i kylan.

Elektroniken har inget problem med kylan men däremot med fukten. Den som finns i bilarna är givetvis skyddad från detta där det krävs.
Det som tar stryk i kylan är batteri och gummi, elektroniken mår inte sämre i kylan.

Hur fuktskyddad är din bilstereo?

Batteri sitter de la´i bilar mä´!

Gummi mä´!

Last edited:
Enligt vad jag har hört ökar livslängden på batterier om de förvaras kallt. Det låter ju rimligt eftersom kemiska reaktioner går långsammare när det är kallare. Kapaciteten på ett kallt batteri är visserligen sämre än ett varmt men om man oroar sig för det kan man ju ta in batteriet innan man ska använda det så att det hinner bli varmt.

Hur fuktskyddad är din bilstereo?

Batteri sitter de la´i bilar mä´!

Gummi mä´!

Spelar du bara dum nu eller skrev jag otydligt eller missförstod jag dig? Skitsamma, lägg grejjerna i en hink med vatten och frys in dem så märker du om de funkar eller ej.

Enligt vad jag har hört ökar livslängden på batterier om de förvaras kallt. Det låter ju rimligt eftersom kemiska reaktioner går långsammare när det är kallare. Kapaciteten på ett kallt batteri är visserligen sämre än ett varmt men om man oroar sig för det kan man ju ta in batteriet innan man ska använda det så att det hinner bli varmt.

Har jag me hört, jag har mina AA och trippel A liggandes i kylen.

Livslängden under förvaring ökar säkert,dock så är vanliga nickelmetalhybrid batterier värdelösa i kyla när man skall använda dom.

Vill man ha batterier som tål mer kyla vid användande så använd Lithium batterier.

Nu talar vi batterier till sladdlösa maskier.

Hur mycket rocket-science är det i en borrmaskin? Vad kan rosta? Hur många bilar/hojar står inte kallförvarade?
Alltid har verktygen förvarats i kallgarage hos oss. Många verktyg är +10-15 år och än har inget gett upp.

Min Hilti, Tigersåg, Vinkelharry, Skruvslintare (18v), Vanliga borrmaskin, Pressmaskin för rördelar (batteri) bor i firmabilen året runt. Skitkallt och fuktigt as hell. Skruvdragaren är en dewalt 18 volt o det är nog 5.e året jag har den nu (mycket gammalt i den här branshen) Det enda man märker är om skruvdragaren är dunderkall så är den mkt trött. Det går inte heller att ladda batterierna förren dom är uppe i några plusgrader. Annars mår alltihop prima! Jag har dom i sina lådor, vet inte om det är bra eller dåligt egentligen, i fuktsynpunkt! Lite wd40 ibland så rostar inte skiten!

Kör ni Motul syntetel eller Biltemas racingel nu under förvaringen? Fyller ni på nitroxluft i dem också så att de håller längre? Själv funderar jag på att vakuumförpacka mina elsaker i kliniskt rena behållare så de känns fräscha när man tar ut dem till våren.

Är det något mer jag behöver tänka på nu när jag ställer av verktygen till vinterförvaringen?

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti