Förbättra låg & mellanregistret R1:05?

Guran

Adrenalinbehov
Gick med
1 Mar 2005
Hoj
KTM 690 SMC -09
Har ju läst lite att R1:an fr -04:a har klent med låg och mellanregister. Kan insugstrattar öka detta? Eller är det bara PC och helsystem som gäller?

Vart hittar man väss insugstrattar någonstans?
Är R1:ans klena register mellanregister märkbar på banan?

skaffa en kit-härva med ECU och superbikemappning så är problemet löst. Mellanregistret på min är sjukt bra trots att jag inte har helsystem på för att inte prata om gasresponsen!

skaffa en kit-härva med ECU och superbikemappning så är problemet löst. Mellanregistret på min är sjukt bra trots att jag inte har helsystem på för att inte prata om gasresponsen!

Då snackar vi 15 lappar om det räcker va? Har du några länkar där jag hittar dom grejerna?

Last edited:
Precis, nått sådant jag tänkte på. Har någon erfarenhet av sånna?
Nej jag har ingen egen erfarenhet av dem men vid en närmare titt på effektdiagrammet så är frågan om det verkligen är värt pengarna?
Effektdiagram, originalavgas

Sen finns det förstås avstämda trattar men de prioriterar effekt vid visst varvtal så det du vinner i mellanregister förlorar du vanligtvis i topp.

Vet inte ens om det går att köpa nytt längre men jag tänkte mer på beg-marknaden. Måste väl finnas några stycken som kört race som kan sälja. Tror Fezt hade ett. Nytt kostade det nog däromkring 15 eller mer.

Då snackar vi 15 lappar om det räcker va? Har du några länkar där jag hittar dom grejerna?

Vet inte ens om det går att köpa nytt längre men jag tänkte mer på beg-marknaden. Måste väl finnas några stycken som kört race som kan sälja. Tror Fezt hade ett. Nytt kostade det nog däromkring 15 eller mer.

Ok, tack för hjälpen.
Jag har inte hunnit köra min på bana än. Men är den märkbart efter på bana?

En powercommander och kasta katalysatorn, dreva ner ett kugg fram och upp 2 bak lr?

He he, så enkelt är det ju. Men man är ju som man är. Är ju inge kul att hojarna den ställs mot är vassare:näsblod

Äh, under 7500 varv ska du aldrig vara. Den varvar ju 14... Har gott om varv att leka med däremellan :)

Det kanske är melodin. Har du gjort så?
Har läst lite tester på R1:an -04 -05, den är ju duktigt efter under 7500 rpm.

Den ska upp till bevis i en rullande landsväg.

R1 an är kortslagig och kräver lite mer varv än sina konkurrenter?.Den har ett fint klipp mellan 12-14000 rpm.

Last edited:
det sitter väll trattar på?? annars vet jag att längre trattar ökar respons på låg ,mellanregister.

Last edited:
Håll varvet uppe..r1 motorn e grymt överkvadratisk och är byggd för att leverera på varv...dreva rätt och gasa så den går som ett skott.
Lätta hela skiten. Tunnare topploppspackning, helsystem och PCIII, luftfilter och en bra justering i bänk...sen kan du sluta skylla på motorn.

Håll varvet uppe..r1 motorn e grymt överkvadratisk och är byggd för att leverera på varv...dreva rätt och gasa så den går som ett skott.
Lätta hela skiten. Tunnare topploppspackning, helsystem och PCIII, luftfilter och en bra justering i bänk...sen kan du sluta skylla på motorn.

He he, ok. Jag ska sluta skylla på motorn.
Jag hade tänkt nu som första steg, dreva om fr 17/45 till 16/48.
Sen blir det nog slip-on(inte helsystem, jag är fattig), PCIII, luftfilter.
Vad tror ni om drevningen?

Tunnare topplockspackning, vad ger det? Måste motorn lyftas ur för att byta?

He he, ok. Jag ska sluta skylla på motorn.
Jag hade tänkt nu som första steg, dreva om fr 17/45 till 16/48.
Sen blir det nog slip-on(inte helsystem, jag är fattig), PCIII, luftfilter.
Vad tror ni om drevningen?

Tunnare topplockspackning, vad ger det? Måste motorn lyftas ur för att byta?

Slip on ger i princip inget...än högre ljud. Det är kollektorn du behöver för att få lite extra på topp. Slip-on med bortagen kat...ger ett par kusar där du knappt behöver dem. Betr drevning...tänk på att växlarna blir "kortare" också...dvs drevar du ner "för mycket" så måste du växla hela tiden med allt det betyder...16/46 alt 16/47 lär få dig svettig nog i vänsterfoten..
Har ej bytt packning själv så jag har ingen aning om maskinen behöver lyftas ur...men det ger högre komp som med t.ex shells 100-oktaniga soppa och rätt justerad tändning (PCIII) ger mer mos överallt...

Slip on ger i princip inget...än högre ljud. Det är kollektorn du behöver för att få lite extra på topp. Slip-on med bortagen kat...ger ett par kusar där du knappt behöver dem. Betr drevning...tänk på att växlarna blir "kortare" också...dvs drevar du ner "för mycket" så måste du växla hela tiden med allt det betyder...16/46 alt 16/47 lär få dig svettig nog i vänsterfoten..
Har ej bytt packning själv så jag har ingen aning om maskinen behöver lyftas ur...men det ger högre komp som med t.ex shells 100-oktaniga soppa och rätt justerad tändning (PCIII) ger mer mos överallt...

OK!
Så då kan man likväl ha kvar orginalljuddämparna, utan kat. Märker man skillnad med tunnare packning utan högoktan soppan?

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...