Köra ZX-12R från sthlm till skåne

X11Rider

Eldsvärd
Gick med
8 Aug 2007
Hoj
2006, Yamaha, FZ1-S
Hej på er...

Tänkte höra med er vad ni säger om att köra från stockholm till skåne nu till helgen? Genomförbart och säkert (med god marginal) eller idiotiskt, kallt obekvämt och livsfarligt?

Har hittat en ZX-12R i strax norr om stockholm som jag tänkt köpa. Problemet är att jag bor i Hellsingborg och är för snål för att hyra en "buss" på statoil och hämta den i. Tänkte ta tåget upp, klä på mig ordentligt och köra ner mitt på dan. Har fått för mig att det ska gå bra så länge jag klarar mig undan isgata och snöstormar.

så vad säger ni?

det är bara att ta på sig varma vantar o köra... det finns ju en del fik på vägen så det ska inte varA några problem..... ta det bara lungt o sansat så fixar det sig:tummenupp sålänge det inte är snö i sth så satsa på det:yoparty

Bakom sådana tåååringkåpor kan det ju knappast bli kallt. Den har väl AC också va? Då e det bara att dra på värmen så blir det finnemang :tummenupp

Och om vi ska vara lite seriösa så tror jag nog att det kommer att bli kaaalt kallt, halt och sen lite mera kallt. Du kommer bara att hinna till strax söder om sthlm så kommer du ångra dig att du inte la 1000 chips på en liten lastbil :)

HAHA!

Ja, jag inser nog själv att det antagligen kommer att bli kallt saaatans :tungan

Kolla precis på OK och dom tar 1250:- för en skåpbil med fria mil i ett dygn så det lutar nog ditåt...

Retar mig bara, med hyrbil o soppa så ryker dom två tusenlapparna extra som jag lyckades pruta ner i prutomgång nr 2 hehe :)

P.s

Tåååring? Snickesnack... :arsele Den är ju snabbare än ett skollat ollon :)

Läste i nått mctest att det var det närmsta man kunde komma "warpspeed" hehe...

Bakom sådana tåååringkåpor kan det ju knappast bli kallt. Den har väl AC också va? Då e det bara att dra på värmen så blir det finnemang :tummenupp

Och om vi ska vara lite seriösa så tror jag nog att det kommer att bli kaaalt kallt, halt och sen lite mera kallt. Du kommer bara att hinna till strax söder om sthlm så kommer du ångra dig att du inte la 1000 chips på en liten lastbil :)

Bifogat

• ZX-12R.jpg
    ZX-12R.jpg
    36.9 KB · Visningar: 75
Last edited:
Du ÄR galen om du ens tänker den tanken..jag och ett gäng körde i MAJ månad från Köping till Kinnekulle ring, 5 på morgonen i 2 minus, vi höll på att gå åt i Örebro så J-a kallt(6 mil ca..) i Laxå började man känna lite värme på ryggen av morgonsolen, maj får ju ändå räknas som sommar..

Nu är det vinter, med korta mörka dagar,(hopps finns med vintersolståndet på Lördag!!) lågt stående sol, och sämsta tänkbara friktion. Idioter ute och kör JULSTRESSIGA bilförare Var smart lägg soppapengar på en hyrbil o släp istället..

Jag brukar ta de första vårturerna kring 25 mars och framåt, men även då i plusgrader och bra klädsel så orkar man bara korta turer. Även om du orkar och kan genomföra detta så kommer din kropp och dina leder få lida för detta förr eller senare sanna mina ord...

Last edited:
Kylan är väl en grej, men det fixar sig med kläder. Däremot är det snudd på omöjligt att köra hoj (med sport däck iaf) på isgata/snö. Kommer nog att hamna på att köra 10 blås hela vägen, om det inte skall sluta med en smäll.

Ta tex ett nytt däck som kostar ca 1500-2000 kr, är du så snål så att du inte vill lägga dom pengar de kostar att hyra en buss så vill du antagligen inte lägga pengar på att serva hojen heller för de är väl vinsten som räknas right? ;):rolleyes:

Hyr nu för tusan en buss, vad gör du om de blir snöstorm och isgata+mörker efter halva sträckan?:va

"Det lönar sig inte att vara dumsnål!"

Sånt här funderade man på när man var 18 för att det var lite tajt i kassan.

Lyckas du så har du iaf nåt ballt att berätta - var en riktig hård biker.

Kylan är väl en grej, men det fixar sig med kläder. Däremot är det snudd på omöjligt att köra hoj (med sport däck iaf) på isgata/snö. Kommer nog att hamna på att köra 10 blås hela vägen, om det inte skall sluta med en smäll.

Ar det ens lagligt att kora hoj pa sportdack sa har ars i Sverige?

Så länge det är torra vägar och över nollan så är det lugnt, det är min erfarenhet. Solksken är ett riktigt plus. Klart man fryser men det kan ändå bli en trevlig dag om man stannar och värmer sig med jämna mellanrum. Se till att ha varmt på händerna och runt halsen och absolut vindtätt på framsidan av kroppen! Underställ (minst 200g/m2) är ett måste, gärna ullfrotté.

Glöm inte cigg och/eller snus, dåligt för kroppen men bra för arbetsmoralen!

.

Om du tvekar på att lägga pengar på hyrbil o soppa så skulle jag vilja ge dig ett råd innan du köper 12an. Bilda dig en uppfattning om var servicearna ligger på just din hoj. 1200 och 2400 mila-servicearna är inte billiga. Jag sålde min 12a strax innan 2400 mila servicen trots att jag trivdes mkt bra med hojen.

Jag vill absolut inte ta gjädjen ifrån dig, du har hittat en kanonhoj, helt säkert. Men det är bra att ha lite beredskap över kommande kostnader.

jajajaja....

lugna er nu! hehe :) jag har bokat en bussjävel på ok nu :D

jag är är inte snål, bara ekonomisk.

Ar det ens lagligt att kora hoj pa sportdack sa har ars i Sverige?

Inte om det är halt (vinterväglag) :mattias

Och kör han ikull för att det var halt med en helförsäkring på hojen borde han ju inte få någon ersättning för den!?

Javisst. Vinterdäckslagen gäller inte motorcyklar.

Jaha, där ser man! Lärde man sig något nytt då :tummenupp

MEN, skumt att den inte inkluderar mc...

Last edited:
Jaha, där ser man! Lärde man sig något nytt då :tummenupp

MEN, skumt att den inte inkluderar mc...

Däremot kan man ju förståss fundera över lämpligheten i att köra runt på is och i snöslask med ett par däck som är lämpade för varm, torr asfalt. :gnissla

Men olagligt? Näe.

Jag körde ner min första båge från Stockholm. Var i mitten av feb. Temperaturen låg mellan 3-5°C hela vägen med lite dimma på slutet.

Kan väl bara säga att jag aldrig kommer göra det igen. Körde i GoreTex ställ, varma kläder under och kraftiga vinterhandskar men sa*an vad jag frös :gnissla
Men visst kom man ner och glad var man för ny båge :tummenupp

Har du möjlighet så köp/låna ett par handskar och strumpor med värme i. För det var händer och fötter som var värst.

Om du tvekar på att lägga pengar på hyrbil o soppa så skulle jag vilja ge dig ett råd innan du köper 12an. Bilda dig en uppfattning om var servicearna ligger på just din hoj. 1200 och 2400 mila-servicearna är inte billiga. Jag sålde min 12a strax innan 2400 mila servicen trots att jag trivdes mkt bra med hojen.

Jag vill absolut inte ta gjädjen ifrån dig, du har hittat en kanonhoj, helt säkert. Men det är bra att ha lite beredskap över kommande kostnader.

Hur var det, krävdes det sänkning av motor även vid vanlig ventilkoll? (dvs även om ingen behöver justeras).

Då borde det bli... dyrt...

Däremot kan man ju förståss fundera över lämpligheten i att köra runt på is och i snöslask med ett par däck som är lämpade för varm, torr asfalt. :gnissla

Men olagligt? Näe.
Myndigheterna förutsätter att ingen är så korkad att man ger sig ut i riktigt vinterväglag (snö/is/halka) med sporthoj. Det ska inte vara olagligt att vara dum i huvudet. :)

Bra att trådskaparen hyrt buss :tummenupp
Då får vi se hojen vid TT på SV till våren.

Jag har kört ca 5 mil i 2-3 minus en gång, frös sönder efter första milen sen var det bara tragik resten av vägen. = Det är inte värt 1 250SEK

Sen är det rätt klibbiga däck på den där (eller ska vara iaf), minusgrader då = bakelit --> snorhalt + 180hk+ = livsfarligt.

Och det är låååångt till Hbg.. Jag hade nog hyrt buss på sommarn också, för det är fan ingen kul sträcka, nu hade jag inte ens tänkt tanken!

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard