Köra ZX-12R från sthlm till skåne

Skall själv upp till Tokholm på lördag med bil och släp för att hämta ny sommarleksak. Tyvärr har jag inte plats på släpet då det är fyrhjuling som skall hem denna gången, men vi ses kankse längs E4:an. Tuta om du ser denna på hemvägen.
Blir snygg tillsammans med 675 Daytonan i garaget.
Drive safe!

Bifogat

• BDA968_12.JPG
    BDA968_12.JPG
    91.3 KB · Visningar: 113
Hur var det, krävdes det sänkning av motor även vid vanlig ventilkoll? (dvs även om ingen behöver justeras).

Då borde det bli... dyrt...

Bästa budet jag fick när jag kollade runt var från en icke aukt Kawa-verkstad.
Det budet löd ungefär såhär:
- Det borde gå att komma åt utan att sänka motorn och i så fall blir det inte så dyrt.
Jag tog det säkra och bytte in hojen hos handlare. På så sätt så slapp jag ett dåligt samvete för att ha lagt en hög servicekostnad på en annan privatperson. Nu var det Triumph Center i Lund som fick ta över problemet. Hur det handterades där vågar jag inte spekulera i. Sist jag hade kontakt med dem så försökte de slingra sig fr ett garantiåtagande, men det är en annan historia.

Gott å höra att du hyrde buss, inte så jätteskoj med ett snöfall halvägs hem.
Hävdar iofs fortfarande med en dåres envishet att sesongen är 12 mån. Men 60 mil i snöslask utan reträtt är onödigt när det inte kostar mer än några tusen att hyra buss.

Jag provade hojar i Helsingborg i helgen, det var -1 ute och fy fan va kallt.. efter 3km var fingrarna röda och känselbefriade... nä, minst 10 plus för en sån resa...

Aldrig i livet, inte det avståndet...

Jag råder dig att INTE göra det.

Köpte hojen hos Vincents i Varberg någon gång på slutet av September i år och körde den hem till Blekinge för vinterförvaring hos morsan. Det blev ganska sent på kvällen när vi väl körde från Varberg, kunde varit någonstans runt 4-5+ när vi körde, och redan då var det olidligt kallt. Stannade på Överskotssbolgaget och inhandlade ett par vinterhandskar för 49:- och silvertejp. Hade thermobyxor och stor fet seglarjacka utanpå skinnstället, och dubbla lager handskar, allt silvertejpat överallt där minsta lufthål fanns.

När temperaturen sedan gick mot nollgradigt och strax därunder så funderade jag på hur lätt det skulle vara att klota, man satt ju stel som en pinne. Ramla och man går i tusen bitar, likt en istapp som slår i marken. Resan tog dessutom en jävla tid, då vi körde småvägar för att undvika farter över 100, då gjorde det rejält ont där man frös (mest händer och fötter, och minsta lilla lufthål mellan jackan och hjälmen kändes som att bli knivskuren över strupen, trotts polarbuff). Väl framme så var både hände och fötter blåa och utan känsla, förutom ovan nämnda stickande obehagligheter.:yoparty

Nä fy fan, jag vet inte om jag skulle göra om det igen. Kanske om det var MAX samma sträcka igen. Det blir om inte annat något att berätta för barnbarnen... "Jo ungar, ni vet, när er farfar var ung, på den gamla goda tiden när motocycklar drevs av förbränningsmotorer...ja, då var han en jävla idiot!" :huvet

Det är inga problem!

Jag körde ner till Skåne från Stockholm tidigt i våras, det var 5 grader ute och regn större delen av resan. Jag körde bara i ett tunt underställ närmast kroppen, skinställ över och ett regnställ överst. Hade Lidls tjocka mc-handskar med regnskydd över. Jag blev inte blöt någonstans men det blev lite kallt om fingrarna den sista timmen. Men man fick vara försiktig med gasen...:)

ZX-12ans kåpor skyddar så bra så det enda som utsätts för fartvinden är händerna och huvudet.:tummenupp

Angående ventiljusteringen så behöver man inte lossa eller ta ut motorn.:tummenupp

Om det är isfritt går det vägen.
Kylan är egentligen bara en fråga om klädsel. Jag har kört Örebro Stockholm vid minus 12 (suzuki freewind), och behövde bara ett enda stopp för armhävningar och höga hopp. :tummenupp
Allväderställ och dubbla lusekoftor över skinnstället, polotröja, tshirt, jeans, dubbla underställ.
Försvarets yllesockor, extra raggsockor, vinterkängor med plastpåse utanpå.
Jättemycke halsduk.
Händerna är värst, men jag hade rejäla fodrade kraghandskar.
Och just det, en dagstidning (inte tabloid) över bålen är aldrig fel.

Annars är väl min kallaste MC-erfarenhet -30 i Älvdalen. Och det gick ju det med. God bless the gristryne! Och extrabonus för att få tolka skidor efter MC. 70km/h på vita blixten, mmmm.

Men du gör nog klokt i att ta bussen, det blir liksom jobbigt om det börjar snöa halvvägs med en sån hoj. :huvet

Nyheter
Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard