Supermoto trimtråden!

Du verkar kunna en del om avagssytem. Om vi tar mitt yoshi som exempel, varför ökar rördiametern från 40mm till 58mm för att sedan gå ihop igen till 48mm?
Är det en slags megafon funktion?

Avgassytem är min svaga sida:va

(har tyvärr ingen bättre bild)
 

Bifogat

  • CANAOJVD+sh.JPG
    CANAOJVD+sh.JPG
    82.6 KB · Visningar: 177
Last edited:
Hittade det här systemet som jag tillverkade till min 01 650 Husabergare.
det är gjort för rm isåka men passar all typ av körning, drar från 0v-8000v utan effektpuckel. Det är 3st olika dim på utblås (slutkoner) för att klara decibellprovet på tävlingar. Med detta system får man ur all kraft som finns i en bergare,, kn filter 210 munstycke krävs!!
Kan tänkas säljas. Ni får bjuda:) passar nog från 01-02-03-04???????
Ska se om jag inte hittar någon Husaberare i källaren som jag kan hänga dit ena sidan på och ta en bild:tummenupp
 

Bifogat

  • bild030_small.jpg
    bild030_small.jpg
    64 KB · Visningar: 200
Du verkar kunna en del om avagssytem. Om vi tar mitt yoshi som exempel, varför ökar rördiametern från 40mm till 58mm för att sedan gå ihop igen till 48mm?
Är det en slags megafon funktion?

Avgassytem är min svaga sida:va

(har tyvärr ingen bättre bild)

typ samma som fmf har... powerbomb kallar dom det.. ska ge effekt säger dom o hålla ljudet nere lite.
 
Du verkar kunna en del om avagssytem. Om vi tar mitt yoshi som exempel, varför ökar rördiametern från 40mm till 58mm för att sedan gå ihop igen till 48mm?
Är det en slags megafon funktion?

Avgassytem är min svaga sida:va

(har tyvärr ingen bättre bild)

Ser jag rätt/förstår rätt att det sker i början av kröken typ just i svängen?
 
typ samma som fmf har... powerbomb kallar dom det.. ska ge effekt säger dom o hålla ljudet nere lite.

Ja det är nog powerbomb om nu 58mm röret är påstuckit typ som en Orm svalt en råtta:D Bra för brappiga svar på gasen Men sedan till nackdel... Kyler avgaserna så dom expanderar och går trögre ut. kan säkert hitta på någe mer skit med pullser och så. Men Det är nog marginellt. vet att dom skriver tvärtom hos försäljarna.
 
Det ger mer effekt på botten.
Skall enligt uppgift ha samma effekt som en längre krök.
 
Ser jag rätt/förstår rätt att det sker i början av kröken typ just i svängen?

Röret håller 40mm tills strax före cylindern.
Det måste finnas en mening med det, just TRC är det system som ger överlägset mest hk när man trimmat!
 
Last edited:
Röret håller 40mm tills strax före cylindern.
Det måste finnas en mening med det, just TRC är det system som ger överlägset mest hk när man trimmat!

Vad är längderna på varje sektion?

Så här måste det funka.
Vitsen är väl att skapa en till stötvåg som går tillbaka mot cylindern, studsar mot cylindern och utåt igen. Man har alltså fått en tryckvåg som är lite senare än den från ventilöppningen. Det skapar alltså en till punch lite lägre ner i varvtalet.
Men konan som expanderar reflekterar ju på samma sätt en undertrycksvåg som istället sänker effekten ytterligare lite uppe i varvtalet...
 
Röret håller 40mm tills strax före cylindern.
Det måste finnas en mening med det, just TRC är det system som ger överlägset mest hk när man trimmat!

Lyckas inte hitta ett sådan någonstans i hela världen? Yoshis system som sälj idag som jag hittar har inte någe sådant där. Sådana där påhitt längre bak är ju vanligare men nog så svårt att få stämma. men så där nära ventilerna? Dom måste ha varit full eller så har jag inte läst på tillräckligt?:va Helt klart intresant... Måste forska:tummenupp.. Försök gärna hitta ett likvärdigt system

har letat ännu mer nu.. Måste vara en synvilla alla andra yossisar är ju byggda med stepper headder dvs grövre krök på den smala och det är ju smrt/bra... Nä nu måste du skaffa fram en bild på endera din maskin eller likadant. kan inte sova annars:va
 
Last edited:
Du verkar kunna en del om avagssytem. Om vi tar mitt yoshi som exempel, varför ökar rördiametern från 40mm till 58mm för att sedan gå ihop igen till 48mm?
Är det en slags megafon funktion?

Avgassytem är min svaga sida:va

(har tyvärr ingen bättre bild)

Hmm.. Jag tror inte att röret har en större diameter utan att det är ovalt/tillplattat just vid den sektionen för att få tillräcklig "frigång" mot cylinder och eventuella slangar och doningar.
Har sett sådana rördragningar på sporthojar också där eftermarknads systemets diameter är såpass mycket grövre än orginal att man inte får plats med helt runda rör förbi stötdämpare och sving.
 
Lyckas inte hitta ett sådan någonstans i hela världen? Yoshis system som sälj idag som jag hittar har inte någe sådant där. Sådana där påhitt längre bak är ju vanligare men nog så svårt att få stämma. men så där nära ventilerna? Dom måste ha varit full eller så har jag inte läst på tillräckligt?:va Helt klart intresant... Måste forska:tummenupp.. Försök gärna hitta ett likvärdigt system

har letat ännu mer nu.. Måste vara en synvilla alla andra yossisar är ju byggda med stepper headder dvs grövre krök på den smala och det är ju smrt/bra... Nä nu måste du skaffa fram en bild på endera din maskin eller likadant. kan inte sova annars:va

Google: "fmf powerbomb" ger följande sida: http://www.fmfracing.com/techsupport/faq_detail.aspx?id=50
hinner inte läsa allt nu men på FMF's hemsida lär det finnas en del bilder antar jag.
 
KTM 640 =675cc vedbodsystem

Här kommer en bild på mitt förra system till en KTM 640 ommodifierad till 675 med högkomp kolv, trimkam (G2), mikuni 42mm, KN-filter, portad topp..

Hemmapulat dubbelsystem av lösa rörböjar samt vattenledningsrörsdämpare (alu) från timmerbevattningssytem.. :yoparty

Byggt efter megafonprincip samt värmeinsolerad med bandage i stort sett hela vägen till dämpare..

Bild två (utsikt) Därifrån kommer rören (fabriken..):D
 

Bifogat

  • KTM helfigur.jpg
    KTM helfigur.jpg
    83.6 KB · Visningar: 190
  • KTM utsikt2.JPG
    KTM utsikt2.JPG
    59 KB · Visningar: 176
Här kommer en bild på mitt förra system till en KTM 640 ommodifierad till 675 med högkomp kolv, trimkam (G2), mikuni 42mm, KN-filter, portad topp..

Hemmapulat dubbelsystem av lösa rörböjar samt vattenledningsrörsdämpare (alu) från timmerbevattningssytem.. :yoparty

Byggt efter megafonprincip samt värmeinsolerad med bandage i stort sett hela vägen till dämpare..

Bild två (utsikt) Därifrån kommer rören (fabriken..):D

Den däringa cyckeln ställde till så jag fick bygga turbo på xrn:mad: :D
Men du körde inte ifrån mig ostraffat (pungbrock):D
 
Här kommer en till bild på ett trc ti!

Röret är inte tillplattat någonstans!

Dynon visar skillnaden mellan akra's system och yosh TRC
Blå-akra
röd-yosh trc

hojen är:
mods are 94mm big bore,hotcams stg 2 intake 1 ex,fcr-mx

Jag har köpt mitt av en kille i usa...trc finns bara till drz-e så man får modda sm varianten lite:D
 

Bifogat

  • Picture004-1+nu.JPG
    Picture004-1+nu.JPG
    104.3 KB · Visningar: 161
  • AKRAVSYOSHTI.jpg
    AKRAVSYOSHTI.jpg
    90.7 KB · Visningar: 181
Här kommer en till bild på ett trc ti!

Röret är inte tillplattat någonstans!

Dynon visar skillnaden mellan akra's system och yosh TRC
Blå-akra
röd-yosh trc

hojen är:
mods are 94mm big bore,hotcams stg 2 intake 1 ex,fcr-mx

Jag har köpt mitt av en kille i usa...trc finns bara till drz-e så man får modda sm varianten lite:D


Ser bra ut, hoppas mitt trc ger bra effekt på wr:en oxå :tummenupp förövrigt tycker jag yoshisystemen är grymt fina..
 
Här kommer en till bild på ett trc ti!

Röret är inte tillplattat någonstans!

Dynon visar skillnaden mellan akra's system och yosh TRC
Blå-akra
röd-yosh trc

hojen är:
mods are 94mm big bore,hotcams stg 2 intake 1 ex,fcr-mx

Jag har köpt mitt av en kille i usa...trc finns bara till drz-e så man får modda sm varianten lite:D

Akra är överreklamerat.... jag är förvirrad ang kröken din.. Är det det långa röret sett från sidan som slutligen går ihop igen ovanför fotpinnen? Man ser ju antydan till förminskning där. För det är väl inte dom första 20 cm från mynning utblås som är skum?:va

Du har aldrig gett dig på 2t trim? :tummenupp

Jag har trimmat mycket båtmotorer..... Stooorra... 2600cc johnsson o merkury v6 och v8 4000cc! mestadels ej pyggmemotorer. Körde rätt mycket båt fort under 90 talet. Drog man ett rasp där med filen så hadde man 100hk+på stutts:tummenupp
 
Last edited:
Nyheter
GGN 2025, värsta hittills !

Conny Bohlin, VD för Nordic...

Bildsvep – GGN 2025

På plats i depån på årets G...

Wunderlich vindavvisande väskor

Pressrelease om nyhet från ...

GGN Shakedown – Stark Varg EX!

MysEnduro i Laxå I sönda...

Bike nr 10 lämnad till tryck!

Nästa nummer av Bike är som...

Missa inte Katalogen 2026!

  Stora Motorcykel...

Flera stora stjärnor till 2025 års Gotland Grand National!

David Knight, Ducati Åre...

Ny Brutale från MV Agusta

Italienska motorcykeltillve...

Indian Motorcycles bryter sig loss

Screenshot Polaris Inc h...

YAMAHA TRACER 7 OCH TRACER 7 GT Y-AMT

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Back
Top