Regga på hoj utan papper..?

Aidet

Gasar tills det rasar
Gick med
12 Mar 2007
Hoj
R6-00, M1-03
Har ärvt farfars gamla båge, en NV 12 Sport (den sk. Rödmyran), som han köpte flong ny 1955. Den är i ett riktigt visset skick, men hade varit kul att pilla iordning den under vintern. Dilemmat är bara att det inte finns några papper på den och regplåten (av gammal modell) är även den borta. Vad göra? Vet att jag sett en gammal tråd om detta nånstans, men hittar inte tillbaka dit.

Så här såg den ut för 50 år sen;

http://raketsport.com/nv_12_sport.jpg :yoparty

Brätta gärna hur det går........... :confused:

Har fått svar från MCHK (motorcykelhistoriska klubben) nu. De säger så här:

"För att du skall kunna genom MHRF(Motorhistoriska Riksförbundet) få en ursprungskontroll för att kunna inregistrera cykeln fodras att Du är medlem i MCHK. Du kan ta kontakt med oss så skickar vi dig broschyr över MCHK samt inbetalningskort . Ett års medlemskap kostar 300 kr"

Kan det kanske vara värt.

Finna gammal mc i register

Gör ursprungssökningen själv så spar du pengar!!

Ta reda på ramnummer och all annan info du kan få fram.. I vilket län motorcykeln fanns vid vilken tidpunkt.

Ta kontakt med ditt närmnaste Landsarkiv (www.statensarkiv.se) och sök uppgifterna du behöver i fordonsregistret hos dem. Det mesta finns numera digitalt så det går ganska lätt/snabbt att få fram de uppgifter du behöver för att reg. besikta Qvarnan. Låter onödigt att behöva bli medlem i någon förening för en så enkel uppgift.

Stöter du på problem så PM:a mig

Hälsningar

"Sporthojs egna arkivarie"

Om du kan hitta någon gammal bild på den där det gamla regnumret syns så är det bara att ringa till VV:s arkiv, så gamla uppgifter finns inte digitalt men dom kan leta upp det gamla regbeviset.
Sen behöver du bara skriva ett papper där du förklarar hur du har kommit över cykeln, detta tillsammans med kopian på gamla regbeviset tar du med till reg.besiktningen så är saken klar!

Var i kontakt med en dam på statens arkiv, men de kunde inte hjälpa mig om jag inte hade registreringsnumret. Hon gissade på att det skulle ta tre år att rota igenom arkivet för Göteborgs län. Ska kolla med ett par avlägsna släktingar om de har några bilder att rota fram.

Rättelse.
NV 12an hette aldrig rödmyran.
Det var Husqvarna 118 cc som hette så! :mattias

Jag vet för jag minns det som om det vore igår! :kryckor

Se där ja, då har internet lurat mig. har kollat på bl.a http://www.raketsport.com/nymans_mcb_fakta.htm (långt ner) där den kallas "rödmyran", men även fakta från internet kan kanske ibland vara felaktig.. Har även varit inne på sidor som benämner Husqvarnan med detta namn, så jag vet inte vad jag ska tro riktigt. Känns dock inte som det största problemet just nu.

Rättelse.
NV 12an hette aldrig rödmyran.
Det var Husqvarna 118 cc som hette så! :mattias

Jag vet för jag minns det som om det vore igår! :kryckor

Rödmyran var det väl NV som tillverkade, med DKW-motor. Husqvarnas modeller hette Rödqvarna, Svartqvarna och så vidare?

Rödmyran var det väl NV som tillverkade, med DKW-motor. Husqvarnas modeller hette Rödqvarna, Svartqvarna och så vidare?

NV 11 menar du då!

Se där ja, då har internet lurat mig. har kollat på bl.a http://www.raketsport.com/nymans_mcb_fakta.htm (långt ner) där den kallas "rödmyran", men även fakta från internet kan kanske ibland vara felaktig.. Har även varit inne på sidor som benämner Husqvarnan med detta namn, så jag vet inte vad jag ska tro riktigt. Känns dock inte som det största problemet just nu.

Allt på internet är inte sant.
Så även det jag skriver kan vara fel

Men då jag själv hållt på med dessa hojar en del och haft kotakt med folk från tiden då det begav sig.
Gubbar som åkte "fort" med dessa raketer iförda bakochframvänd keps.
Där har jag då fått lära mig vad som var vad och då rödmyran skulle vara just 118 cc Husqvarna.
Detta från av varandra helt oberoenda informations gubbar.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=687230

Men det var ju inte det största problemet så varför haka upp sig på det....

Last edited:
Nyheter
Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!

Vinn en airbagväst från Dai...