Rossi har visst fel ....

Han kunde lika gärna sagt: Vi var bättre förr. Och jag bäst.

Surt sa räven...

Men Rossi är ju oerhört duktig på att köra mjukt och därmed hitta grepp.
En egenskap som tappat i värde när TC systemen blivit bättre.
Eller?

Snacka om bakåtsträvande! Hur långt tillbaka måste man gå för att slippa de kommersiella krafterna? 20-talet?
Hur menar du att motsatsförhållandet i GP-racing mellan utveckling och begränsning av kommersiella intressens inflytande på reglementet ser ut?

Det finns i huvudsak två olika (och enligt mig oförenliga) förväntningar på GP-racing:

A) Det ska i första hand vara lättsam underhållning med förare som kommersiellt intressanta kundgrupper lätt kan identifiera sig med.

B) Det ska i första hand vara stenhård racing mellan världens skickligaste förare på de mest extrema/snabba/elaka motorcyklar som tillverkarna kan uppbringa.

Last edited:
Hur menar du att motsatsförhållandet i GP-racing mellan utveckling och begränsning av kommersiella intressens inflytande på reglementet ser ut?

Det finns i huvudsak två olika (och enligt mig oförenliga) förväntningar på GP-racing:

A) Det ska i första hand vara lättsam underhållning med förare som kommersiellt intressanta kundgrupper lätt kan identifiera sig med.

B) Det ska i första hand vara stenhård racing mellan världens skickligaste förare på de mest extrema/snabba/elaka motorcyklar som tillverkarna kan uppbringa.

Varför skulle det vara oförenligt? Lättsam underhållning kombinerat med stenhård racing? Enligt mej är stenhård racing en förutsättning för att få lättsam underhållning. Vari ligger motsatsförhållandet?

Är det så enkelt?
För att vara en "kommersiellt intressant" grupp ska nämnda grupp vara stor och köpstark. Nackdelen med sådana grupper är att medlemmarna är väldigt lättrörliga och kan nästa dag vara någon helt annanstans eftersom de inte har något genuint intresse och brinner inte för någonting alls.
Det måste finnas något som gång på gång triggar dem att komma tillbaka, t ex massmedia. Den hjälpen har motorsporten aldrig fått i Sverige eftersom fotboll och andra lagsporter legat som ett blött täcke över individuella prestationer. Det fanns ett litet ljus i horisonten när Stenmark och Borg höll på som mest, men det nådde aldrig riktigt ända fram till motorsporten mer än ett mkt kort ögonblick när Ronnie Pettersson höll på.
Den "kommersiellt intressanta gruppen" är totalt likgiltig inför TC och LC och andra finesser, majoriteten vet inte ens vad det är ... Så, hur lockar man dem att få ett uttalat intresse för racing och hur får man dem att köpa T-shirts, kepsar, gadgets och liknande?
Självklart ska det vara så! Iaf jag blir fundersam när Skomakarn kan gå in och sätta så bra tider efter några tiotals varv på en bana. Ingen kan förneka att det lägger lite sordin över prestationen från dem som ska vara världens bästa förare inom roadracingsporten.
Så, hur tänker de som vill ha TC, mm? Ja inte vet jag fullt ut, men det hindrar inte att jag tror att jag vet :)
Roadracing har alltid varit en tuff sport. Inte rent fysiskt även om du inte kan dra igång det helt otränad, men den kan inte mäta sig med de krav som ställs på en bra cyklist, längdskidåkare och liknande. Däremot har racingen alltid ställt höga krav på sina utövare när det gäller att kunna bedöma situationer, kunna ta blixtsnabba beslut, att metodiskt prova fram vad som är möjligt och att hålla huvudet kallt, speciellt som priset för ett misstag kan vara mkt högt.
Kravet på ovan nämnda egenskaper har gjort att duktiga förare har nått en viss stjärnstatus och vem vill inte ha det?
När man nu vill ha det men känner att man inte riktigt räcker till så är naturligtvis inte steget särskilt långt att be om förstärkning i form av tekniska hjälpmedel som går in och korrigerar misstag man gör. När man sedan rättfärdigar detta med att "ja jag vill ju inte att det ska hända andra (eller mig) några olyckor" så är man inne på ett spår som totalt ändrar förutsättningarna för traditionell racing. Den stjärnstatus som hjälpmedelsivrarna gärna skulle sola sig i försvinner när kreti och pleti efter några varvs träning är i klass med dem som hållit på i åratal. Det är helt enkelt så att inte alla har sångröst.
Visst, man beundrar duktiga killar som kör miniracing, men den statusen de har ligger på ett helt annat plan jämfört med dem som kan hantera en riktigt elak mc på besvärliga banor under ibland svåra förhållanden.
Racing har aldrig varit, och kommer förhoppningsvis aldrig att bli, en lekstuga för trygghetsnarkomaner som med lånta fjädrar vill framstå som modiga genom att delta med elektronikstyrda fordon. De som får en kick av att sticka ut huvudet lite grann ibland har inga problem med att det är svårt. För dem som hatar svårigheter finns det ju andra sporter, t ex miniracing, som är helt säker för utövaren utom när man mekar med minibilen som kan vara varm eller så kan man skada sig på verktygen. Fast motorerna finns ju där och funkar i princip som en större dito. Ja, om man inte väljer de batteridrivna förstås ... :tummenupp

Last edited:
Ett knivigt dilema

Som Rossifan så försöker jag givetvis analysera vad som kunnat vända situaionen så butalt som Stoner/Ducati har lyckats med i år.
Men som inbitet Moto-GPfan så kommer jag först bedömma ur det stora perspektivet.

Så vad har hänt och vad är bra/dåligt med det?
Tar vi en titt på organisationen F1 så vänder de ständigt ut och in på sej själva för att balansera sportslighet/säkerhet/publikfrieri.

T,ex, när utvecklarna fått för bra snurr i bitarna så går FIA in och säger -"smalare däck i år grabbar", så för att undvika kurvkracher men dra ner toppfarten så säger FIA -"Ni får ha mera vingar nu".

Man utvecklar/gör regler och förbjuder/tvingar och det är ju det som är F1, skulle det enbart handla om förarprestation så kunde de lika gärna tävla med trampbilar för det vore mer direkt avgörande fast det skulle knappast dra någon publik så det funkar inte.

Tyvärr har det inte bara varit av godo för jag antar att flera delar min syn på hur tråkigt F1 har varit de senaste åren.

Samma frågor börjar kanske aktualiseras i Moto-GP där jag misstänker man varit mer "grundrestriktiv", plus att det finns färre parametrar att spela på.

Hur som helst, vad Ducati presterat i år är ju en lyckad teknisk lösning som dessutom är "laglig", det innebär ju att det är övriga stall som misslyckats.

Förhoppningsvis har flera stall kommit till rätta med det till -08 och att vi återigen kan få se mer omväxling i täten, eller så förbjuder man tekniska lösningar och går tillbaka till brytartändning och förgasare, frågan är vad som är roligast eller ska killarna köra trampcyklar i stället? :D

Last edited:
Ett knivigt dilema

Förhoppningsvis har flera stall kommit till rätta med det till -08 och att vi återigen kan få se mer omväxling i täten, eller så förbjuder man tekniska lösningar och går tillbaka till brytartändning och förgasare, frågan är vad som är roligast eller ska killarna köra trampcyklar i stället? :D
Trampcykel?
[YOUTUBE-ID]OAMm0GMghN8[/YOUTUBE-ID]

Som vanligt så ligger journalister bakom det hela.....
Jag tror att journalist det blir man om man inte har någon talang
alls och man är avundsjuk på alla som har talang...och då gäller
det att försöka sänka personer som får mer uppmärksamhet än
en själv....

Rossi kanske har nämnt att det var mycket roligare förr då förar
skickligeheten avgjorde loppen...numera så måste du ha den bästa
mjukvaran och däcken annars går det inte......

Vad gör journalister då....jo..som vanligt förstorar dom upp allting
och får det till att Rossi hela tiden är en gnällspik......

För övrigt så är ju denna fråga..elektronikens vara eller inte vara
en högst personlig åsikt..om man även läser här på sporthoj...
Jag vill se att föraren kontrollerar hojen och inte tvärtom.....men
som sagt det är min åsikt.....

Jag tror att journalist det blir man om man inte har någon talang
alls och man är avundsjuk på alla som har talang...

Glöm inte att man kan bli politiker också ... :fakta

Åhh, alltid lika kul att se Fast Freddie Spencer köra, underbar förare som -83 blev världsmästare i både 250 & 500cc så det är inget "kattskit" som körde ikapp både bilen och hojen i filmen.

Jag antar att du skojar lite med mej, alltså det är inte så att man inte kunde bygga snabba hojar -83, min jämförelse handlade om ifall vi som publik vill se en ren förarprestation eller om man ska låta den tekniska utvecklingen ha sin gång, precis som den alltid har haft och att det ingenjörsmässiga har lika stor del i själva tävlandet som förarprestationen har.

Jag uppfattar det ofta som att några tänker att en vinst i någon motorsport hänger så mycket på föraren, det gör det iofs men det är inte 100%

Utan att förringa Stoner som förvaltat Ducatins kapacitet fantastiskt bra under -07 men han skulle under inga omständigheter kunnat vinna en enda GP-deltävling på en standard Desmo, lika lite som jag skulle kunna vinna en tävling på hans Desmosedici GP7, Stoner skulle inte heller kunna vinna en tävling om han hade mej som fjädringsingenjör, precis allt hänger ihop.

Ärligt talat skulle jag förstå om Rossi känner sej en smula uppgiven inför Stoner/ducati i år, jobba som ett arsel i varenda kurva för att ens få lite lucka bara för att sedan bli ledigt omgliden i utgång och på raka, alltså -07 är jag övertygad om att det var skillnad i material som fällde det sista avgörandet, Kan bara säga: Grattis Ducati. Övriga Team: Jobba hårdare.

För övrigt: Hade det varit en utålighetssport så hade Stoner garanterat anklagats för doping -07 :D

Last edited:
Han har väl helt rätt, när elektroniken i gp-hojarna hjälper till så mycket att talangen hos förarna kommer i skymundan, så är det nåt fel!!

Jäkligt trist att TC börjar komma in i MC sport också, dödade ju Rally totalt.
Visst folk snackar utveckling och att det alltid är så bra med UUUTVEECKLING.

Kan de som säger så utveckla lite ?

Jag tycker utvecklingen går åt fel håll när allt den gör är att minska skillnaden mellan dåliga förare och bra förare.

TC gör bra förare lata och dåliga förare snabbare.
Vad fan spelar det för roll om varvtider kapas med nån hundradel, är det för det man kör eller kör man för att vinna ett rejs som man själv körde och inte nån jävla dator som kört halva loppet ?

Rossi kanske har nämnt att det var mycket roligare förr då förar
skickligeheten avgjorde loppen...numera så måste du ha den bästa
mjukvaran och däcken annars går det inte......
Ingen vann på skitdäck förr i tiden heller.Blev det orättvist när Bridgestone fick ordning på sina däck?

Jäkligt trist att TC börjar komma in i MC sport också, dödade ju Rally totalt.
Visst folk snackar utveckling och att det alltid är så bra med UUUTVEECKLING.

Kan de som säger så utveckla lite ?

Jag tycker utvecklingen går åt fel håll när allt den gör är att minska skillnaden mellan dåliga förare och bra förare.
Okej, det du nämner kan ju historiskt även gälla allt från teleskopframgaffel och slirkoppling till elektroniskt managementsystem.

Tävlingsverksamhet har alltid varit en utvecklingsbas för de grejer vi övriga så småningom kunnat ta del av, skulle alla tyckt att all inovation som lett till att någon fått en teknisk fördel är förkastlig så hade vi inte ens haft mopeder att åka på idag, det är vad utveckling gör, den tittar inte på en enskilld säsong den gör saker bättre för framtiden, pissa på utveckling som helhet och du pissar på allt vi har idag.

Om Rossi vunnit på Ducce så hade du inte hört något negativt, istället hade han lovordat Ducati för den fina hojen, precis som han gjorde med M1an för tre år sedan, det gör han konstigt nog inte så ofta nu för tiden.

På något sätt tycker iofs även jag att det är tråkigt när ett fabrikat är så överlägset materialmässigt, TC eller inte, som när Ducatin hade 15km/h högre toppfart OCH gick fint i kurvorna, då förstod jag att de lyckats med något stort: Hög(re), kontrollerbar, effekt..

Men förstå att halva tävlingen står mellan Teamens konstruktörer, inte bara förarna, nästa år har någon annan kommit på något nytt revolutionerande och TC är bara ytterligare en nödvändig accesoar som alla har.

Sen kan man ju diskutera det här med "sport": Ska man gå ut i strid på liv och död så tar man väl hellre en AK5a än en värja även om det omvända skulle anses som mer sport?

Supprice: Det handlar om att vinna, jag tror ingen förare med bra TC får gehör hos sitt stall om han säger att han vill slippa TC bara för att det är osportsligt, så säger bara de som har en dåligt fungerande TC, Teamet vill vinna med alla tillåtna medel och som "bonus" har alla Kawa ZX-10 ägare from -08 också en superpraktisk TC :)

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...