Pendla till Uppsala - hur?

Tänk på att parkeringsmöjligheterna i de kvarteren är klart begränsade. Ta tåget.

Varken tåg eller bil är super upphetsande. Men jag röstar ändå för tåget.
Då kan man slumra en stund, eller fokusera på något annat än att hålla fast i ratten.

har själv pendlat mellan Sthlm och Uppsala för två år sen, dock bara i 2 månader.. körde bil mellan solna o uppsala universitet varje dag då.. not funny! massa trafik, man får beräkna extra lång tid för alla köer på :3freak morgon/kväll + det tog en evighet att komma hem till sthlm på freda eftermidda.. :mad: + man blir ju faktiskt på dåligt humör sittandes i dessa ständiga köer + bensin går åt!!
Det kostar mer än vad de smakar...
tåget e ju snabbt o smidigt, men tyvärr asdyrt.. tror det ligger på 3000 kr nåt.
Bussen e kanske inte det mest funny, men det är det billigaste alternativet!
Du kan ju köpa månadskort för buss, o när vädret blir lite skönare kan du ta hojen! :squid
Good luck! :tummenupp

skit att hitta parkering i uppsala, speciellt vid universitetet/insitutionerna + om du hittar nåt e det asdyrt!

Last edited:
Har ingen erfarenhet av just denna sträckan, men jag vägrar kollektiv trafik kosta vad det kosta vill.

(jepp, jag är udda)

Jag skulle välja en blårykande Nissan Micra som drar 0.5l/mil. Fy fan för att gå från stationen till skolan :(

Eftersom det är doktor Freud på bilden antar jag att du kommit in på psykologprogrammet. Ett stort grattis i sådant fall :tummenupp

Ta tåget, även fast det suger mot att köra själv. Svårt & dyrt med parkeringar och Uppsala är fullt av nitiska p-Lisor.

Buss skulle jag bara ta om det fanns pesten kvar att välja på..... :tummenner

edit: Välkommen till stan förresten

Last edited:
Tänk på att parkeringsmöjligheterna i de kvarteren är klart begränsade. Ta tåget.

Parkering finns annars vid bortre änden av stundenternas. Där parkerade jag oftast när jag jobbade på akademiska. :)
Om det inte ändrats de senaste månaderna kostar det en tia om dagen och det finns alltid plats.

tåget e ju snabbt o smidigt, men tyvärr asdyrt.. tror det ligger på 3000 kr nåt.

Åka Upptåget:
SL-kort 650?
UL-kort 850?

1500 kr.

Jag betalade inte mer än 1500kr/mån i somras när jag pendlade till Uppl. Väsby.

Åka Upptåget:
SL-kort 650?
UL-kort 850?

1500 kr.

Och SL-kortet behöver jag inte eftersom jag åker C1/mc/vespa till Uppl.väsby. Så 850 kr / mån alltså. Blir det billigare än bil hela vägen? 12 mil / tur-och-retur-resa = ca 9 liter bensin = ca 110 kr / tur-och-retur-resa. En realistisk bedömning är att jag reser 4 gånger i veckan. Alltså ca 16 gånger i månaden. Kortet ger alltså en kostnad på 53 kr / tur-och-retur-resa. Halva priset. Dessutom har jag inte inkluderat eventuell kostnad för bilparkering, försäkring osv. Å andra sidan kostar en C1/mc/vespa att köra och äga. Någon som orkar göra en fullständig/rättvis ekonomisk jämförelse?

Tåg om du har nära till stationerna.
Bil... välj en liten dieselbil. Har själv mycket god erfarenhet av att pendla med en VW Lupo 3L TDI.

Och SL-kortet behöver jag inte eftersom jag åker C1/mc/vespa till Uppl.väsby. Så 850 kr / mån alltså. Blir det billigare än bil hela vägen? 12 mil / tur-och-retur-resa = ca 9 liter bensin = ca 110 kr / tur-och-retur-resa. En realistisk bedömning är att jag reser 4 gånger i veckan. Alltså ca 16 gånger i månaden. Kortet ger alltså en kostnad på 53 kr / tur-och-retur-resa. Halva priset. Dessutom har jag inte inkluderat eventuell kostnad för bilparkering, försäkring osv. Å andra sidan kostar en C1/mc/vespa att köra och äga. Någon som orkar göra en fullständig/rättvis ekonomisk jämförelse?

Jo, du behöver SL-kort mellan Upplands Väsby och Arlanda eftersom spåren där mellan hör till SL... Annars får du betala kuponger i spärren eller för SL enkelbiljett på tåget för resan till Arlanda.

Räkna igen... men det känns billigare och enklare/effektivare med tåg ändå med tanke på trafiken vid rusningstid, hitta parkering i Uppsala osv. :)

3.300 kr / månaden för att ta bussen? :confused:

200 spänn om dagen. 80 för enkel resa med grisbilen och 20 lokalbuss (om man tar den billigare SMS-biljetten) och sedan ska man hem också. Månads/års-kort blir billigare, men det kan bilen bli också om jag skulle köra långsammare :rolleyes:

...och under de 1,5-2 timmar extra per dag jag sparar på att ta bil, kan jag jobba och dra in stålar på (eller ta sovmorgon :) ).

Åka Upptåget:

Det lät ju billigt och bra! :) Det jag kollade på var SJ, såg att varje resa kostade 69 kr enkel, 2 ggr om dagen åker man ju, 5 dagar i veckan, i en månad. Fick då fram 2800 kr. Men jag hade ju fel! :pangihuve
finns ju pendlar-kort för 1900 kr hos sj! Sorry alla! :rolleyes:
Men det där me köerna och svårt att hitta parkering är ingen överdrift! :jäs

*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back