RamSne Retta

Jerkoffalot

jaha det va det ja.
Gick med
8 Oct 2007
Hoj
Retta 01 inte i delar :-)
Hej har snart två ramar varav den ena är ok fram och den andra bak
så jag skulle behöva hjälp med att svetsa ihop den till en ok ram:näsblod finns det någon som är duktig eller vet någon som kan:va helst så nära Kalmar som möjligt:tummenupp

Enkelt uttryckt, det går inte.......

Man riktar inte aluminiumramar då detta försvagar dem och man riskerar sprickbildning. Har man tur och det böjt sig på rätt ställe kan det dock gå att sveta ihop 2 ramar men jag är väldigt tveksam. Lägg upp bilder eller beskriv var det är krokigt så kan man ge en hint om hurvida där finns en chans.
Svetsandet i sig är inte direkt raketforskning utan vem som helst som kan svetsa aluminium är kompetent nog.

Dagens ramar är så otroligt komplexa med olika styrkor/styvhet i metallen på olika ställen och dylikt! Tror att man i största möjliga mån bör undvika att göra något på en ram!

jag antar att du ska byta bakramen den är inga som helst problem att svetsa dit en ny.gör en jigg på ramen med hel bakram kapa lös flytta över den på ramen med trasig bakram..spar ca 10-15mm utstickpå fyrkantsprofilerna så du sliper svetsa i gjutgodset..

Är båda snéa så är det ju bara att köra på.

Svetsa på lite förstärkningsstag så att ramarna inte drar sig, kapa isär dem, bocka en stabil (2mm) aluminiumbit som bockad och klar har samma yttermått som ramarna har inermått, tiga dit den på ena ramen, trä på den andra, tiga ihop dem, kapa bort förstärkningarna och WOOLLA :tummenupp

Svetsa på lite förstärkningsstag så att ramarna inte drar sig, kapa isär dem, bocka en stabil (2mm) aluminiumbit som bockad och klar har samma yttermått som ramarna har inermått, tiga dit den på ena ramen, trä på den andra, tiga ihop dem, kapa bort förstärkningarna och WOOLLA :tummenupp

Det drar sig hur du än gör.
Det finns bara ett rätt och det är fabrikens tillverkningsmetod och sätt.
Köp ny eller begagnad ram som inte är krokig.

Bakramen borde gå att svetsa om den inte fått sprickningar in i "riktiga ramen" dagens ramar har olika spänningar som ligger lite varstans.

Bakram är inga problem att fixa det är den bärande huvudramen som är problemet där leder ju sprickbildningar till rätt katastrofala saker...

Menar trådstartaren att bakramen är sned på den ena ramen så är det fixat i ett kick av vem som helst med ett spett och en svets.
Är det däremot bakre delen av huvudramen som är kass på ram1 och främre delen av den bärande på den andra så är man dessvärre rökt.

Bakram är inga problem att fixa det är den bärande huvudramen som är problemet där leder ju sprickbildningar till rätt katastrofala saker...

Menar trådstartaren att bakramen är sned på den ena ramen så är det fixat i ett kick av vem som helst med ett spett och en svets.
Är det däremot bakre delen av huvudramen som är kass på ram1 och främre delen av den bärande på den andra så är man dessvärre rökt.

Enligt ovan.
Lyssna på Boris :fakta

Ramen R1

Hej jo originalramen är sne fram men har fått tag i en annan ram utan nummer som jag ska stansa in mina nummer på men dessvärre är bakdelen sne på denna men inte på min gamla som framdelen är sne på hänger du med:va Inga problem med själva ramen vad jag kan se.

Bakramen borde gå att svetsa om den inte fått sprickningar in i "riktiga ramen" dagens ramar har olika spänningar som ligger lite varstans.

Nej huvudramen är ok men det är bakramen som behöver bytas. tyvärr är det ingen här som vill ta på sig ansvaret eller ens försöka göra ngt. dom frågar vad det är för hoj sen säger dom nej:gnissla

Last edited:
Wow!!

Hade det varit så lätt som det låter hade jag fixat det på nolltid:D nu är jag tyvärr inte så svetskunnig:gnissla och har inte heller tillgång till en alusvets:huvet men du bor ju inte så långt ifrån:) kan du tänka dig att fixa och isåfall hur mycket:bow

Hade det varit så lätt som det låter hade jag fixat det på nolltid:D nu är jag tyvärr inte så svetskunnig:gnissla och har inte heller tillgång till en alusvets:huvet men du bor ju inte så långt ifrån:) kan du tänka dig att fixa och isåfall hur mycket:bow
Ska du använda hojen så borde du inte försöka dig på att få bakramen skruvad istället för svetsad?

Nej huvudramen är ok men det är bakramen som behöver bytas. tyvärr är det ingen här som vill ta på sig ansvaret eller ens försöka göra ngt. dom frågar vad det är för hoj sen säger dom nej:gnissla

Förklara så folk förstår så ska du se att du får din ram svetsad. Det är stor skillnad på att svetsa ihop delar av huvudramen som håller ihop sving, motor och framgaffel med att svetsa på en ny bakram på en huvudram. Bakramen har I stort sett som enda uppgift att hålla upp arslet på dig, det är huvudramen som påverkar köregenskaperna och som tar upp alla krafter.
Förklara det för lokala svetsaren så kan han nog fixa det för en ganska billig peng.

Konstigt att alla säger att det inte går, dragraceåkarna flyttar både svinginfästningar och styrhuvuden utan att blinka. Visserligen begränsar de sin åkning till 402m rivstart och inte just mycket svängar. Det verkar ju hålla iallafall.

:va

Konstigt att alla säger att det inte går, dragraceåkarna flyttar både svinginfästningar och styrhuvuden utan att blinka. Visserligen begränsar de sin åkning till 402m rivstart och inte just mycket svängar. Det verkar ju hålla iallafall.

Sen med tanke på hurpass ofta helt korrekta sporthojar kraschar, så borde egentligen ingen oroa sig för en nästintill obefintlig risk ;)

Det är lite skillnad på att sätta bågfilen i en ram resp. att få sprickor på lite okontrollerade ställen, på tiden av 1/100 sekund. Pga att defromationen går så fort bildas det väldigt mycket värme i skadan, man vet inte i vilket tillstånd materialet är i då. Det går att upplösa aluminium och åldra om den. osv osv.. Flera timmar i ugn. rikta, in i ugn igen.
Man måste återta kontrollen på materialet.

Mats

Tack

Förklara så folk förstår så ska du se att du får din ram svetsad. Det är stor skillnad på att svetsa ihop delar av huvudramen som håller ihop sving, motor och framgaffel med att svetsa på en ny bakram på en huvudram. Bakramen har I stort sett som enda uppgift att hålla upp arslet på dig, det är huvudramen som påverkar köregenskaperna och som tar upp alla krafter.
Förklara det för lokala svetsaren så kan han nog fixa det för en ganska billig peng.
Ok tack och förlåt för min otydlighet:krama jag försökte förklara men han sa att aluminium är svårt och han ville inte göra det även om fastän det ej va huvudramen han hade svetsat åt en inna med dåligt resultat det sprack efter 2 dar. men hittar man bara ngn som är villig så verkar det som att det kan gå då med tanke på att dom flesta som svarat är positiva. tack så mycket:tummenupp

Jag kan ordna det, inga probs, bara skicka ett PM så bestämmer vi tid och plats och pris.

Kommer bli bättre än nytt :yoparty

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...