Supermoto trimtråden!

Så här gjorde jag:

Omsvetsad ram och filtret monterat med 75mm avloppsrör från Bauhaus. Gummimuffen återanvänds för anslutningen http://irt.slu.se/tomk/sm/pics/sebring_kn/IMG_0989.JPG

Stänkskydd är ett måste http://irt.slu.se/tomk/sm/pics/sebring_kn/IMG_0993.JPG

Lite tejp för att hålla filtret på plats - funkar bra http://irt.slu.se/tomk/sm/pics/sebring_kn/IMG_0995.JPG

Klart! http://irt.slu.se/tomk/sm/pics/sebring_kn/IMG_0998.JPG

Tyvärr är utrymmet under tank och sadelfäste sådant att man måste ha ett rör för att få dit filtret. För optimal effekt vill man ha så stor filterarea som möjligt och helst direkt på förgasaren, men här måste man kompromissa. Ska man köra mycket grus och där det dammar, är den här lösningen inte fullt så lyckad. Skumfiltret - inne i en luftburk - absorberar mer partiklar, men till kostnad av sämre flöde.

En variant för att få filtret direkt på fuggen, vore om det fanns ett långt och ganska smalt rörformat filter - ett par dm långt och med max 75mm ytterdiameter. Finns säkert nånstans...
Oj vilket fint system:tummenupp Vart får man tag i detta ? Pris? På 660 så blir det rätt längd utan att bygga om ramen.
 
Artar sig ju fint denna här tråden!! Vem blir först med 95 hk på slangen?? Sug hk då alltså :D

Har en fundering när det gäller raka insugsrör med filter i ena änden...
Det här med insugstrattar och dess utformning, är det bara på vacumfuggar det är ganska viktigt tro?
En trottelstyrd fugge med accpump sätter sin egen begränsning så att säga och blir inte lika beroende av venturieffekten eller?
 
Oj vilket fint system:tummenupp Vart får man tag i detta ? Pris? På 660 så blir det rätt längd utan att bygga om ramen.

Det finns i Sebrings kataloger numera, men tydligen var själva rören helt nya förra året och specialbeställdes (de gamla fanns inte kvar på lager och dessa var bättre :) ). Helt i titan för vikt och värmeisolering. Det är avsett för den gamla 660 Factory Replican, som har en annan (högre) bakram - därav fick min ram kapas och svetsas lite för att få plats med rören och det är ändå tajt på flera ställen. Eventuellt funkar det bättre rakt av på en 660. Hunterdämparna är av vanlig standardmodell - med den större anslutningen - och finns som snikmodell i aluminium.

Det finns också rör för just 660 SMC, men då bara enkelsystem. Så valet var inte så svårt :näsblod

Jag köpte det via Lelles tack vare goda kontakter med Ragge och fick ett mycket bra pris. Kostar (kostade ?) enligt listpris 16.000 kr och är trots allt en del tusenlappar "billigare" än Akras motsvarande dubbelsystem. Original på Factory Replica sitter det Akra enkelsystem, men Sebrings dubbelsystem ger mer pulver mellan 4000-7000 rpm och följer i övrigt kurvan identiskt. Akras dubbelsystem misstänker jag ger något liknande (har dock aldrig sett någon bänkning).
 
Artar sig ju fint denna här tråden!! Vem blir först med 95 hk på slangen?? Sug hk då alltså :D

Har en fundering när det gäller raka insugsrör med filter i ena änden...
Det här med insugstrattar och dess utformning, är det bara på vacumfuggar det är ganska viktigt tro?
En trottelstyrd fugge med accpump sätter sin egen begränsning så att säga och blir inte lika beroende av venturieffekten eller?

på kn filtret som vi har sett bilder på här är det inbyggd väl utformad tratt = Viktigt:tummenupp

95 hk? svårt:va Men om vi tar min xr som ex 72 nu utan komhöjning eller större cc ej heller större ventiler och mopedförgasare! Om jag sopar dit 3mm större ventiler in och 1mm ut (finns att köpa på xr only usa billigt) Höjer kompet till 12-1....45mm förgasare så tror jag att den stannar på högst 80-82 hk:huvet Måste ha turbo! eller annan topp med dubbla förgasare...
 
Last edited:
på kn filtret som vi har sett bilder på här är det inbyggd väl utformad tratt = Viktigt:tummenupp

95 hk? svårt:va Men om vi tar min xr som ex 72 nu utan komhöjning eller större cc ej heller större ventiler och mopedförgasare! Om jag sopar dit 3mm större ventiler in och 1mm ut (finns att köpa på xr only usa billigt) Höjer kompet till 12-1....45mm förgasare så tror jag att den stannar på högst 80-82 hk:huvet Måste ha turbo! eller annan topp med dubbla förgasare...

Aha! Tyckte det lät lite konstigt med raka rör och filter men ville bara kolla med expertisen...Har sett en luftbox från Rinaldi (helt i kolfiber, säkert skitbillig:rolleyes: ) till en YZF 250 som det satt ett jättesnyggt insugs rör med tratt inbyggt i.

Det där med 95 hk var väl lite skämtsamt men nån bygger ju säkert en riktig vansinnes motor :banana
 
Suveränt!!! Tack så länge TomK och Boost 3 mfl :yoparty

Snygg hoj TomK! (Liknar min...nja nästan:tummenupp )
 
Last edited:
SR-RACING, Har ett som ska va bra!



Det finns i Sebrings kataloger numera, men tydligen var själva rören helt nya förra året och specialbeställdes (de gamla fanns inte kvar på lager och dessa var bättre :) ). Helt i titan för vikt och värmeisolering. Det är avsett för den gamla 660 Factory Replican, som har en annan (högre) bakram - därav fick min ram kapas och svetsas lite för att få plats med rören och det är ändå tajt på flera ställen. Eventuellt funkar det bättre rakt av på en 660. Hunterdämparna är av vanlig standardmodell - med den större anslutningen - och finns som snikmodell i aluminium.

Det finns också rör för just 660 SMC, men då bara enkelsystem. Så valet var inte så svårt :näsblod

Jag köpte det via Lelles tack vare goda kontakter med Ragge och fick ett mycket bra pris. Kostar (kostade ?) enligt listpris 16.000 kr och är trots allt en del tusenlappar "billigare" än Akras motsvarande dubbelsystem. Original på Factory Replica sitter det Akra enkelsystem, men Sebrings dubbelsystem ger mer pulver mellan 4000-7000 rpm och följer i övrigt kurvan identiskt. Akras dubbelsystem misstänker jag ger något liknande (har dock aldrig sett någon bänkning).
 

Bifogat

  • p_oettel.jpg
    p_oettel.jpg
    23.9 KB · Visningar: 240
  • ktm_smc_660.jpg
    ktm_smc_660.jpg
    67.8 KB · Visningar: 221
Aha! Tyckte det lät lite konstigt med raka rör och filter men ville bara kolla med expertisen...Har sett en luftbox från Rinaldi (helt i kolfiber, säkert skitbillig:rolleyes: ) till en YZF 250 som det satt ett jättesnyggt insugs rör med tratt inbyggt i.

Det där med 95 hk var väl lite skämtsamt men nån bygger ju säkert en riktig vansinnes motor :banana

Det är inte Rinaldi som gör luftburkarna i kolfiber, utan den här firman. Om det nu var den här luftburken du menade förstås. Vad vet jag?:)

http://www.crmcompositi.com/yamaoffroad.htm

Har hört att man får ge ca 20000:- för en tank och en luftburk/bakram.
Och det är det ju värt.
 
Det är inte Rinaldi som gör luftburkarna i kolfiber, utan den här firman. Om det nu var den här luftburken du menade förstås. Vad vet jag?:)

http://www.crmcompositi.com/yamaoffroad.htm

Har hört att man får ge ca 20000:- för en tank och en luftburk/bakram.
Och det är det ju värt.

Nja, såg inte riktigt ut sådär. Men det kanske kan ha varit dom som byggt den "custom made" åt Rinaldi :confused:
Ja 20K är väl inga pengar i sammanhanget, tänk va fort det kommer att gå på räserbanan med sådana grejer :jisses
 
Det där med att ta bort burken/kn kanske är något för Xr650 också eller vad tror Boost.

Mvh Christer

Luftburken på xrn är helt otroligt bra!! Konstigt nog? insugslängden passar de flesta trimmningsgrader, Man får en perfekt kombination mellan botten o toppreg. Men jag har valt att slopa den och kör ett marklund turbofilter rakt på förgasaren vid openroadkörning. men ska jag köra gokartbana så sätter jag dit en förlängning på 30 cm eller orginalburken + kn filter,för bättre botten mellanreg. tornadokammen och mitt avgsyst gillar kort insug...... skilljer väl 2 hk på 7-8000v men tappar då i botten mellanreg nogot:mad:
 
SR-RACING, Har ett som ska va bra!

Ja, jag har visserligen inte sett några siffror att jämföra med t.ex. Sebring, men de har i alla fall dubbelsystem som lär ska klara av de hårdare ljudkraven för tävlingsbruk. Jag tittade på dessa system när det var dags att byta ut mitt gamla Twin Titan (som lät _mycket_ och dessutom hade helt raka headers - old style), men fastnade för det nuvarande systemet.

De på bilderna är dock till 540/560 ser det ut som. För övrigt en stil på hojen som jag funderat på att kopiera - mindre och smalare tank och en hög och rak sadel, men det har bara inte blivit av... ( :rolleyes: )

Här hittade jag SR-racings system för LC4 (hos Frauenschuh - en duktig trimmare, med massor av godis att köpa :) ): http://www.frauenschuh-tuning.at/auspuffanlagen/auspuff_sr_lc4.php
 
Tja!

Tänkte skaffa mig fram kröken ("arna!?") till mitt acra slip samt ett öppet filter till min 660 .
sen så funderar jag lite på en ny kam men eftersom jag är grön på området så kanske ni anser att jag ska lägga mina pengar på något annat, tex lämna in toppen för lite massering!?

Någon som vågar sig på en kvalificerad gissning på slang effekt efter dessa mods?

//
Patrik
 
kan passa på o dra till med en fråga till.

Vad ska amn stoppa för kam i en 525:a. ska amn köra på original kammar från ktm? dvs från nån anna modell typ sxs eller smr. det är ett rätt billigt alternativ.

eller ska man köppa typ hotcams elelr liknande. dom e dyrare men kasnke bättre.



så nån som har koll på kamarna kan ju berätta :)

Tja!

Tänkte skaffa mig fram kröken ("arna!?") till mitt acra slip samt ett öppet filter till min 660 .
sen så funderar jag lite på en ny kam men eftersom jag är grön på området så kanske ni anser att jag ska lägga mina pengar på något annat, tex lämna in toppen för lite massering!?

Någon som vågar sig på en kvalificerad gissning på slang effekt efter dessa mods?

//
Patrik

har inga siffror.. men hel-akra samt faktorykamen ger ett jävla klipp i motonr. :D
 
Last edited:
kan passa på o dra till med en fråga till.

Vad ska amn stoppa för kam i en 525:a. ska amn köra på original kammar från ktm? dvs från nån anna modell typ sxs eller smr. det är ett rätt billigt alternativ.

eller ska man köppa typ hotcams elelr liknande. dom e dyrare men kasnke bättre.

Jag hade kört på ktm orginal, dom är ju ändå uttestade o man vet att dom håller :tummenupp
 
Kamaxlar och LC4'a. Vad ska man köra för nått. Tanken var att stoppa dit en Keihin FCR41MX fugge inom kort, skulle blivit nu om inte drivknuten gett sig på bilen... Är standardkitt med Akra pipor och öppen burk, kommer bli ett K&N filter oxo. Mest ute efter mellan register tror jag, toppeffekten är inte helt viktig när man ska åka skogsvägar...
 
Nyheter
Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Back
Top