Reg. besiktning 25kw till ostrypt?

Bale

Ny medlem
Gick med
21 Feb 2007
Hoj
GasGas EC 300 -10
Måste man göra en registreringsbesiktning för att få en 25kw hoj registrerad som ostrypt? :va

Om så är fallet. Hur går en reg. besiktning till? Är det som en vanlig besiktning?

Ja det måste man, har samma problem själv. man bokar en regbesiktning, kör dit, betalar 600kr och säger att den är på orginaleffekt igen, sen är det klart.

Edit: Någon som vet om man kan få tillbaka sitt 25kw intyg så man kan sälja vidare strypsatsen?

Ja det måste man, har samma problem själv. man bokar en regbesiktning, kör dit, betalar 600kr och säger att den är på orginaleffekt igen, sen är det klart.

hehe. Vad ska det vara bra för?! :huvet Verkar som det finns två olika reg. besiktingstyper: "mindre enstaka ändring" som kostar 380 kr och "övriga ändringar" som kostar 850 kr. Är det 600 kr som gäller?
Tycker det bör vara 380 kr :gnissla.

En undran

Om man kör en hoj som inte är strypt, fast den är det på papperet. Man har behörighet för att köra hojen utan strypning.
Exakt vilket brott gör man sig skyldig till?

Jag spånar:
Troligtvis inte olovlig körning, du har ju behörighet.
Skulle gissa något relaterat till förändring i specifikationerna på typintyg.
Borde bara ge ordningsbot. Om det är så, är det lönt att omregga?

(den är väl lättare att sälja strypt på papperet):confused:

Om man kör en hoj som inte är strypt, fast den är det på papperet. Man har behörighet för att köra hojen utan strypning.
Exakt vilket brott gör man sig skyldig till?

Jag spånar:
Troligtvis inte olovlig körning, du har ju behörighet.
Skulle gissa något relaterat till förändring i specifikationerna på typintyg.
Borde bara ge ordningsbot. Om det är så, är det lönt att omregga?

(den är väl lättare att sälja strypt på papperet):confused:

Tja,försäkringsbedrägeri är det första som poppar upp i min skalle.

Om inte annat så lär det bli svårt att få full ersättning vid en ev. olycka,om dom inte nekar ersättning helt.

Henrik

Tja,försäkringsbedrägeri är det första som poppar upp i min skalle.

Om inte annat så lär det bli svårt att få full ersättning vid en ev. olycka,om dom inte nekar ersättning helt.

Henrik

Hmm, vad jag vet får alla 25kW moppar betala för full effekt i vilket fall.. Men försäkringsbolagets uppgift är ju att strula så...

Hmm, vad jag vet får alla 25kW moppar betala för full effekt i vilket fall.. Men försäkringsbolagets uppgift är ju att strula så...

Visste jag inte.Isf är det bara att köra.
Trodde det var lägre premie då det borde bli lägre risk för bolaget då effekten är begränsad.

Henrik

Många bolag har full effekt numera, men ett par försäkringsbolag har fortfarande på 25 kw och då är ju premien betydligt lägre.

Själv ska man ha 25kw till nästa år o det här med försäkringar o strypt/ostrypt är jävligt svårt asså:gnissla

Man måste kunna visa hur man har strypt den med, sådana papper brukar man få med till strypsatsen. Rätta mig om jag har fel.

Många bolag har full effekt numera, men ett par försäkringsbolag har fortfarande på 25 kw och då är ju premien betydligt lägre.

Själv ska man ha 25kw till nästa år o det här med försäkringar o strypt/ostrypt är jävligt svårt asså:gnissla

Kanske beror på att det inte är så många 25kw som är strypta,då ökar ju risken inom det segmentet. ;)

Henrik

Inte försäkringsmässigt

Jomen, jag menar rent lagligt.
Försäkringen är ju enkel, det är ju bara att betala för full effekt.

Men vad händer om harry haffa stoppar en vid de premisser jag nämnde?

Jag tror inte du kan åka dit på försäkringsbedrägeri, då det är svårt att visa på uppsåt. Men enklast är väl att uppge full effekt vid försäkringskontakten. (tror inte det gör så mycket i pengar, eller?)

Last edited:

Jag tror inte du kan åka dit på försäkringsbedrägeri, då det är svårt att visa på uppsåt. Men enklast är väl att uppge full effekt vid försäkringskontakten. (tror inte det gör så mycket i pengar, eller?)

Full effekt eller 25kw på min r6:a betyder hel/hel 30000kr/år alternativt 5500kr/år

Rätt stor skillnad. Vet ifan om det är värt att regga den ostrypt. Premien gör ju att hojen är betald på 2 år.

Dina premisser var altså. Du har en motorcykel som är reggad som strypt men i verkligheten är ostrypt samt att du har behörighet på körkortet för att köra ostrypt MC.

Naturligtvis beror det lite på hur grinig den aktuella polisen är men om vi utgår ifrån att det är en riktig petig snubbe så.

Du riskerar att åka dit på olovlig körning i alla fall. Saken är den att du kör en motorcykel som inte stämmer överens med sitt registreringbevis och den får därför inte framföras på allmän väg. Följdaktligen har du olovligen framfört den på allmän väg. Det finns säkert andra saker som dom kan lagföra för också men det är nog det värsta dom kan hitta på.

Det troligaste är dock att dom konstaterar att den visserligen är ostrypt men att du ju har behörighet för att köra den i ostrypt skick och att brottet eller förseelsen därför inte är så farlig och ger dig ett åläggande om att besiktiga hojen inom 2 veckor med antingen korrekt strypsats monterad eller registrera om den till ostrypt.

Man kan ju fundera lite på det här. Hur många kör omkring med chippade bilar? Hur många av dessa har reg-besiktat med höjd effekt? Hur många av dessa har blivit stoppade och bötfällda av Harry? Det finns många som har dubblad effekt på bilen mot orginal. Hur många får underkänt på besiktningen?

nja

Tror inte det kan klassas som olovlig körning. Då det betyder att du kört en fordonsklass du inte är behörig att framföra. Måste var någon annan lag du bryter...

Ombesiktning av hojen och kanske böter för att den inte framförts med den effekt som den är besiktigad med?

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard