Jag ska försöka mig på att svara på denna senaste frågan, den andra återkommer jag med när jag inte har så förbenat mycket att göra
Ett #6:ans hus räcker till underkant 300hk utan att det blir FÖR varmt. (enligt principen, what goes in must come out)290hk på veven innebär ju en viss mängd bränsle/luft som förbränns per tidsenhet. Låt säga att man varvar 6000rpm med en motor där detta agg sitter orginal. Då har den 2,5ggr större slagvolym än din hoj. 6000 x 2.5 = 15000rpm (för samma flöde per tidsenhet på en 1000cc) GROVT tillyxat. Nu kanske inte orginal volvospis laddar fullt hela vägen ut, men det har ju sina andra förklaringar... 5000rpm på bilmotorn skulle
då motsvara 12500rpm på din hoj. Osv..
Men med ett 6:ans hus på 2,3 liter sketen bilmotor har man fullt ladd redan vid 1900rpm. Då är det med orginalmodell grenrör och det aningens "sämre" flöde (pulsationer kan vi kalla det) och jag skulle inte bli förvånad om det vaknar till liv med besked redan vid nånstans 4000-4500rpm på din hoj.
Vill du ha brottarvrid, med allt vad det innebär, låda, koppling och inte minst CYLINDERTRYCK
Hur som, om man nu får tag i det agg man vill ha, så kan man med enkelhet byta avgashuset till 5,6,7,8---12,5 om man så behagar. Bara att lyfta på / av. Behöver ingen omjustering/balansering då man bara byter huset och inget annat. 7:ans torde vara det "vanligaste" valet, men ett 8,5 (om du nu hittar ett) är ett mer långsiktigt val för hållbara effekter vid senare höjning (Jo det är av ren erfarenhet, MYCKE vill ha MER)
Hoppas det var vad du sökte.
Tjo!