Stroka

Ideérna bara haglar...

Härligt! :D

Du behöver andra klubbor med en lägre kolvbultshöjd , 3 mm då du skull stroka 6 ,,:yoparty
Glöm inte att du får en helt annan komp förhållande och bör öppna upp insuget lite alt lite mer lyft på insugskammen .
För a få lite vassare topp mer RR aktig asså ställ ner lobecenter till 102-104 p insug och 104-106 på avgas , för drag ställ isär till 112-114 på in 114-116 på avg--

Du behöver andra klubbor med en lägre kolvbultshöjd , 3 mm då du skull stroka 6 ,,:yoparty
Glöm inte att du får en helt annan komp förhållande och bör öppna upp insuget lite alt lite mer lyft på insugskammen .
För a få lite vassare topp mer RR aktig asså ställ ner lobecenter till 102-104 p insug och 104-106 på avgas , för drag ställ isär till 112-114 på in 114-116 på avg--

112-114 IN och 114-116 UT är väl tom i högsta laget på de värsta 2 ventilsmotorerna (typ prostock)?

112-114 IN och 114-116 UT är väl tom i högsta laget på de värsta 2 ventilsmotorerna (typ prostock)?

mja ... kör själv med 118 in 116 ex med 2 vent kawa....

Bob carpenter 530 in ,510 ex 42 mm vetil in 36 mm ut 8,6:1 i komp och det går fritt med ca 0.8 på in , varvar inte iof mer än 9800....

:D
mja ... kör själv med 118 in 116 ex med 2 vent kawa....

Bob carpenter 530 in ,510 ex 42 mm vetil in 36 mm ut 8,6:1 i komp och det går fritt med ca 0.8 på in , varvar inte iof mer än 9800....

Va f.. åker du oxå turbokawa?

Jag har inte alls så stora siffror men iaf tillräckligt stora för att den ska varva "fritt"

:D

Va f.. åker du oxå turbokawa?

Jag har inte alls så stora siffror men iaf tillräckligt stora för att den ska varva "fritt"

Nee , ingen "snigel" på avgasröret här inte, åkte magnuson 80cu förr ,och den nya skruven har inte kommit på plats ( framför Ramen) pga Garage/barn/osv :huvet , men de är avklarat nu och plattan till nya garaget är på G , så ...

Hmm ett seriöst tips.
Den hade jag inte tänkt på.
Värt att kolla. :tummenupp

Frågan är var det blir kvar för utrymme för ringarna.

Det är portat men ska öppnas mer.
Kammarna är det vassaste som går att köpa till BB.
Ställbara drev finns!

Hmm ett seriöst tips.
Den hade jag inte tänkt på.
Värt att kolla. :tummenupp

Frågan är var det blir kvar för utrymme för ringarna.

Det är portat men ska öppnas mer.
Kammarna är det vassaste som går att köpa till BB.
Ställbara drev finns!

Kolla med Proservice ,, kolvar gör han om det behövs

i min Cheva SB med 6 tums stakar så sitter oljeringen utanpå kolvbulten, funkar OK.
Tunna ringar är bra för spänstenoch skrapförmågan, mycket ringland i topp om du ska köra GAS Lr tryck , annars räcker det med kolbultshöjd ,diameter och Bult diameter (går att justera) och om kolvbultshålet sitter offset ( 0,5-1mm oftast emot avgassidan) Samt att vikten inte skiljer för mycket emot orginal ,annars får man balansera om veven...(men det går ju oxå.... mer jobb dock)

SÅ kan man spika ditt vadfan som "helst" , Kör med Volvo kolvar i BMW,n och Kawa BB i Laverdan så...

PS
Kammar slipar man till efter vad man behöver ,,,går att få vad som helst..
Slipar helt nya till Laverdan ,, Med mer lyft och kortare duration,,,

DS

Det har ju inte med det här att göra rikigt, men kan man inte stroka för att minska volymen och få en varvvilligare motor?

Eller det kanske heter något annat?

Och vad finns det för fördelar eller nackdelar med det isåfall?

Förresten, har du kollat med Sten Parner(?) En Volvotrimmare som gör allt själv vad jag förstått... Stod om honom i Bilsport för några år sen, och en kompis hade en Rallymotor byggd av honom.

Kolla med Proservice ,, kolvar gör han om det behövs

Han kan greja det mesta verkar det som! :tummenupp
Bra det.

Ska kolla med honom och se vad det kan bli.

Ska inte åka gas eller något annat, bara en klassisk sugmotor med sprut och massor av kubik.

Kammar vet jag att man kan göra egna.
Har ett hemmagjort set till räserhojen som skall in motorn i vinter för mer knuff

Har även en räsermotor som ska byggas till en Citroen 2CV, 425 cc tror jag den börjar på.
Lågkompad som själve fan.
Tänkte öka cylindervolymen på den och en kolvtopp som fyller upp förbränningsrummet lite mer.
Porta och ett megasqirt sprut.
Kalas om man hittat en allkonstnär som kan göra kolvar! :tummenupp

Ett av jobben som ramlat in! :D

Det har ju inte med det här att göra rikigt, men kan man inte stroka för att minska volymen och få en varvvilligare motor?

Eller det kanske heter något annat?

Och vad finns det för fördelar eller nackdelar med det isåfall?

Förresten, har du kollat med Sten Parner(?) En Volvotrimmare som gör allt själv vad jag förstått... Stod om honom i Bilsport för några år sen, och en kompis hade en Rallymotor byggd av honom.

Visst kan man minska slaglängden och få en varvilligare motor.
Tyvärr så förlorar man i kubik och jag har komplex så kubik är ett måste.

Sten är kontaktad och gör gärna 10 vevaxlar till mig...Men inte färre än så! :rolleyes:

Last edited:
Ok, men hur skulle effekten/effektkurvan förändras på en relativt bottenstark lågvarvig motor?

Skulle den bli mycket spetsigare på toppen och sämre botten?

Bara 10 vevar? Efter vad jag läst om dina motorbyggen så har du väl iallafall vevar till inkörningen är färdig då:yoparty

Ok, men hur skulle effekten/effektkurvan förändras på en relativt bottenstark lågvarvig motor?

Skulle den bli mycket spetsigare på toppen och sämre botten?

Bara 10 vevar? Efter vad jag läst om dina motorbyggen så har du väl iallafall vevar till inkörningen är färdig då:yoparty

Precis så blir det...

Den enda motorn jag inte fått att hålla i längden är just denna.
Men lite beror det på att jag använt begagnat skrot och monterat ihop.
Ibland tror man på under.
I andra fall så har det gasats lite för vilt med dålig kylning av både vatten men mest oljekylningen.

Men nu ska den byggas seriöst och få nya delar, en frisk oljepump och ett kylsystem som orkar med.

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år