Byggtråd: "Jörgens Sportster"

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det borde väl gå att byta ut bromspumpen och ha en separat behållare för bromsvätskan. Funderar på det själv nån gång då det inte ser så snyggt ut med den bakvända orginalpumpen/behållaren. Sen ser det ju iof ut på bilden som att pinnen måste komma ut längre med upplagda så att foten får plats.



Min vänstra fotpinne fästs genom att man fästet går in under hojen och skrivas fast i de två aktre/undre motorfästena under svingen.



Ironi?
Eller det kanske är bra på ett vibrerande vidunder? :D
Känslan och kvaliteten känns mycket bra i alla fall. Inget spel i länkaget för växelföraren trots normal växling.

Jo men jar har ju en ISR-pump för flera tusen, det är ju bättre att köpa fotpinnar som passar för upplagda rör tycker jag.

Precis, vi diskuterade ju detta med att rören hänger över pinnarna längre upp, det beror på att MrBuell samt jag använder bredare bakfjädrar än original, Öhlinsdämpare i mitt fall. MrBuell har ju som han skrev löst detta genom att använda längre pinnar från ART. Som du ser så skiljer sig också storz-pinnarna för upplagda rör såtillvida att de sitter monterade längre ut från hojen jämfört med LSL samt Storz-pinnarna för low pipe.

Jag å andra sidan står ju som sagt i begrepp att bygga om mitt avsgassytem i vinter och kan då tillse att rören klättrar närmare hojens centerlinje, det är ju detta som är orsaken till att jag väljer att byta till tillbakaflyttad först nu.

Aha, det är så din vänstar fotpinne sitter fast, så brukar även Storz sitta på de gummiupphängda motorerna från -03 och framåt. Är det en gummiupphängd motor du har?

Ja lite ironi var det, men de flesta saker går sönder som inte är HD-proof. En H4-lampa håller kanske 1/4 säsong.
 
Last edited:

Nipponbagarn

Ny medlem
Gick med
9 Oct 2006
Ort
I enda röda huset på gatan.
Hoj
KTM 990 Superduke -12
Jo men jar har ju en ISR-pump för flera tusen, det är ju bättre att köpa fotpinnar som passar för upplagda rör tycker jag.

Precis, vi diskuterade ju detta med att rören hänger över pinnarna längre upp, det beror på att MrBuell samt jag använder bredare bakfjädrar än original, Öhlinsdämpare i mitt fall. MrBuell har ju som han skrev löst detta genom att använda längre pinnar från ART. Som du ser så skiljer sig också storz-pinnarna för upplagda rör såtillvida att de sitter monterade längre ut från hojen jämfört med LSL samt Storz-pinnarna för low pipe.

Japp läste det ni skrev, tänkte inte på det bara i min första post :näsblod
Fast det går säkert att ordna om man vill. Tycker att LSLs pinnar är enormt snygga bara och passar din grymma hoj bättre :)


Aha, det är så din vänstar fotpinne sitter fast, så brukar även Storz sitta på de gummiupphängda motorerna från -03 och framåt. Är det en gummiupphängd motor du har?

Nix. Det är en 02:a. Den sista generationen riktiga och snygga Sporrar. I alla fall med orginallack, 03:as tankemblem går fetbort.

Ja lite ironi var det, men de flesta saker går sönder som inte är HD-proof. En H4-lampa håller kanske 1/4 säsong.

Hmm det sägs ju så. Har väl haft tur själv. Köpte en H4:a från Clas Ohlson och den har hållt i fyra år nu. Fotpinnarna är det heller inget problem med. Det enda som vibrerat sönder är ett tillbehör från självaste HD :mad:
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det finns ju en god anledning till att dom kallas mutterspridare :D

Jag hadde nipponvibbar i plasten på min Surzuki så jag höll på att ruinera mig på lampor till miniblinkersarna, det löstes med diodblinkersar.

Alla hojar har sina problem, det är bra olika frekvens....
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Japp läste det ni skrev, tänkte inte på det bara i min första post :näsblod
Fast det går säkert att ordna om man vill. Tycker att LSLs pinnar är enormt snygga bara och passar din grymma hoj bättre :)




Nix. Det är en 02:a. Den sista generationen riktiga och snygga Sporrar. I alla fall med orginallack, 03:as tankemblem går fetbort.



Hmm det sägs ju så. Har väl haft tur själv. Köpte en H4:a från Clas Ohlson och den har hållt i fyra år nu. Fotpinnarna är det heller inget problem med. Det enda som vibrerat sönder är ett tillbehör från självaste HD :mad:

Tack, jo men jag gillar storz-pinnarna de ser mer klassiska ut, inget fackverk och sånt samt lite mer rundande former. Sedan så är ju som sagt högerarrangemanget anpassat för upplagda rör, det är därför som plattan på högersidan sitter utanpå bromspumpen, samt att bromspumpen ej sitter ovanför pinnen. Jag har redan den låga placeringen på min bromspump idag.

Aha, det är ju bästa årsmodellen, då har du alltså kasettväxellåda och inte sniklösningen som kom 03.

Vänta bara tills du bytt kam och höjt kompet så ska du få se på vibrrrrationer :hihi

/J
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
så det ÄR därför du inte tar sothoran till sjöbo? du hade skakat sönder innan du kommit halvvägs:hihi
 

Nipponbagarn

Ny medlem
Gick med
9 Oct 2006
Ort
I enda röda huset på gatan.
Hoj
KTM 990 Superduke -12
Aha, det är ju bästa årsmodellen, då har du alltså kasettväxellåda och inte sniklösningen som kom 03.

Låter ju bra. :tummenupp Det hade jag ingen aning om.

Vänta bara tills du bytt kam och höjt kompet så ska du få se på vibrrrrationer :hihi

Sportmotorn har ju redan 10:1 i komp, fast det kanske inte är så högt iof. Däremot har jag orginalkammar, ingen portad top, m.m. Hon är bara vad jag tror är steg 1 trimmad (luft, avgas och höjt varvtalsstop). I Sporten så sitter det också ett annat tändsystem orginal än övriga Sporrar.
Hade planer på att trimma henne förut, men eftersom jag inte är någon vidare mek (kan utföra enklare service m.m.) så är det lagt på hyllan. Det lutar snarare mot att köpa kusarna i stället i form av någon kåpförsedd plastraket.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Låter ju bra. :tummenupp Det hade jag ingen aning om.



Sportmotorn har ju redan 10:1 i komp, fast det kanske inte är så högt iof. Däremot har jag orginalkammar, ingen portad top, m.m. Hon är bara vad jag tror är steg 1 trimmad (luft, avgas och höjt varvtalsstop). I Sporten så sitter det också ett annat tändsystem orginal än övriga Sporrar.
Hade planer på att trimma henne förut, men eftersom jag inte är någon vidare mek (kan utföra enklare service m.m.) så är det lagt på hyllan. Det lutar snarare mot att köpa kusarna i stället i form av någon kåpförsedd plastraket.

Ok, 10:1 är ju rätt rekorderligt med originalkam! Då borde du nästan hamna på 15-16 bar när du gör kompprov.

Jag har inte mycket högre 10,5:1, men det dynamsiska kompet blir ju avsevärt lägre tack vare att kammarna stänger senare än original.

Kul att du har en sportser också, då får ta ut den på ngn onsdagskörning eller nåt, det vore kul med en parhäst :)

/J

så det ÄR därför du inte tar sothoran till sjöbo? du hade skakat sönder innan du kommit halvvägs:hihi

Själva hojen funkar, det är de perifera elementan som skakar sönder, svgasrör, blinkersarma, glödlampor.

Men nu är det gummiledade kellerman diodblinkers, diodlampor överallt utom H4-lampan, avgassystemet är förbättrat osv. Så det är mest när jag skruvar på ngt nytt som man får en shake-down-period. Sedan utvärderar jag, förbättrar detaljen eller byter till ngt bättre varefter det funkar.

Så jag kan nog åka till Sjöbo om jag ville :tungan
Men det känns som en tripp som är mer lämpad för hobbybilen, man ska sprida gracerna i sitt menagerie.

/J
 
Last edited:

Nipponbagarn

Ny medlem
Gick med
9 Oct 2006
Ort
I enda röda huset på gatan.
Hoj
KTM 990 Superduke -12
Ok, 10:1 är ju rätt rekorderligt med originalkam! Då borde du nästan hamna på 15-16 bar när du gör kompprov.

Jag har inte mycket högre 10,5:1, men det dynamsiska kompet blir ju avsevärt lägre tack vare att kammarna stänger senare än original.

Kul att du har en sportser också, då får ta ut den på ngn onsdagskörning eller nåt, det vore kul med en parhäst :)

/J

Så vitt jag vet så ska orginalkammarna i sporten vara lite vassare än orginal i övriga modeller, men tydligen inga jätteskillnader.

På trimmningssidan så borde jag kosta på henne en bänkning. Bytte från orginaldämpare med SE-slipon till Supertrapp 2-1 för att få plats med de bakflyttade pinnarna. Chansade med att sätta dit 18 diskar tror jag och sluten ände (klarade besiktningen på det, utan mätning). De flesta sporreägare jag varit i kontakt med rekommenderar så många diskar som möjligt och öppen ände.

Hänger gärna med på nån körning nästa säsong. Har varit lite bekväm denna sommar sen jag skaffade Banditen och mest åkt på den. Klart bekvämare för min längd, men samtidigt är det ju en helt annan känsla att köra Sporre :D
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Så vitt jag vet så ska orginalkammarna i sporten vara lite vassare än orginal i övriga modeller, men tydligen inga jätteskillnader.

På trimmningssidan så borde jag kosta på henne en bänkning. Bytte från orginaldämpare med SE-slipon till Supertrapp 2-1 för att få plats med de bakflyttade pinnarna. Chansade med att sätta dit 18 diskar tror jag och sluten ände (klarade besiktningen på det, utan mätning). De flesta sporreägare jag varit i kontakt med rekommenderar så många diskar som möjligt och öppen ände.

Hänger gärna med på nån körning nästa säsong. Har varit lite bekväm denna sommar sen jag skaffade Banditen och mest åkt på den. Klart bekvämare för min längd, men samtidigt är det ju en helt annan känsla att köra Sporre :D


Bänka den hos Jörgen B på Supertwin i Älvsjö vetja, han hittar säkert några hästar till åt dig. En bra bolt-in-kam är ju SE-536 Men en sån fick jag ut 100rwhp i min gamla 1200-motor.

Nej visst ja, vi skulle ju inte trimma, solly! :hihi

Göre det! Sportster funkar kanon på slingriga roslagsvägera, jag har inga problem alls att hänga på. Hamnar jag på suren så susar jag ikapp på rakorna.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det finns ju en god anledning till att dom kallas mutterspridare :D

Jag hadde nipponvibbar i plasten på min Surzuki så jag höll på att ruinera mig på lampor till miniblinkersarna, det löstes med diodblinkersar.

Alla hojar har sina problem, det är bra olika frekvens....

Jag är ju född -67. Jag kom på att Jimi lirade ju Rock me Baby fösrat gången då. Vi kanske gillar att få baken skakad?
http://www.youtube.com/watch?v=Kz01umFhxTo&feature=related
BB King har skakskola med snorisarna
http://www.youtube.com/watch?v=F4OXrmxDp44
 
Last edited:

Mr.Buell

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2006
Ort
Norrtälje
Hoj
Triumph T120R-69 Chopper *såld, Fireblade-93 *såld, Flattrack Sportster *såld, Buell XB9R *såld, Buell X1-99 *såld, Yamaha Teneré-08 *såld, Moto Guzzi V7
Aha, det är ju bästa årsmodellen, då har du alltså kasettväxellåda och inte sniklösningen som kom 03.

/J

Måste bara få leka viktigpetter en sekund :D
Det var -04 dem bytte till gummiupphängt på sportstern med den nya motorn. Men motorn kom redan till -03 och satt då i Buellen, säkert det du tänker på :)
Pedanten i mig kunde inte låta bli att korrigera faktafelet.... :gnissla :tungan :D
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Måste bara få leka viktigpetter en sekund :D
Det var -04 dem bytte till gummiupphängt på sportstern med den nya motorn. Men motorn kom redan till -03 och satt då i Buellen, säkert det du tänker på :)
Pedanten i mig kunde inte låta bli att korrigera faktafelet.... :gnissla :tungan :D

Bra att du korrigerer, jag är dålig på de nya modellerna, jag skyr den nya motorn utan kasettväxellåda. Det var ju goda nyheter för traditionalister som jag att nya spisen kom ett år senare i sportstern än i Buellen! :D

/J
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
En uppdatering. Jag har nu fått glasfiberstänkan från lack och monterat den på hojen. Ivves customlack fick göra även detta jobb eftersom det var Ivve som lackade hojen 1996. Stänkan fick förstås samma Hemi-orange som resten av hojen.
Har även satt igång med att montera det sprut från http://www.performancefi.com/main/index.php som jag ska tetsa på hojen. Syftet är att bänka hojen inom kort med detta sprut innan jag förändrar avgassystemet. Jag kommer att bänka i samma bänk hos Supertwin varigenom jag direkt kan jämföra resultatet mot den bänkning jag gjorde där i somras med HSR48:an. Den enda skillnaden kommer att vara förgasare VS sprut. Det ska bli roligt att se skillnaden. Blir jag imponerad av spruttekniken så får det sitta kvar, annars åker förgasaren på igen. Supertwin har all programvara till detta sprut och är även återförsäljare, vi ska bla mappa mot bänkens lambdasensor. Mitt kit är det första av dessa system i Sverige så min hoj blir lite av testbänk.

Har plockat bort tank, luftburk och förgasare samt monterat dit spjällhuset med ECU. Naturligvis passade inga av mina HD-gasvajrar från bra-att-ha-lådan. Jag måste även bygga ett fäste för bränslepump samt en ny vevhusvent. Men det är ju vinter och lugn och ro att snickra ihop detta. Jag ska hålla tråden uppdaterad hela vägen till den jämförande bänkningen.

/J
 

sportbike

Guest
Snackade med Ivve för ett par år sen,och då skulle han sluta lacka hojar,sa han.
Tydligen inte.
För övrigt kan du ju inte bara berätta vad du gjort med hojen,nu har du ju skämt bort oss med en del goa filmer,så vassego,sätt igång å filma.
Alla moment,även klantiga tabbar....:D

edit:1000:ende inlägget,va vann jag?
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top