Använder du bakbromsen?

Använder du bakbromsen?


  • Antal röstningar
    0
Och då måste det ju vara korrekt....

Körskola och uppkörning har inget med MC körning att göra och framförallt inte banåkning. De flesta av beteendena man nöter in där är direkt kontraproduktiva.

Har jag sagt att det måste vara korrekt?

Hm?
HAr inte körskola och uppkörning något med MC körning att göra?
Har för mig att du sitter på en hoj och lär dig köra en medans du är där, men jag kanske har fel.
 
Har jag sagt att det måste vara korrekt?

Hm?
HAr inte körskola och uppkörning något med MC körning att göra?
Har för mig att du sitter på en hoj och lär dig köra en medans du är där, men jag kanske har fel.
Det har inget med aktivkörning att göra.
 
Och då måste det ju vara korrekt....

Körskola och uppkörning har inget med MC körning att göra och framförallt inte banåkning. De flesta av beteendena man nöter in där är direkt kontraproduktiva.

jaha...men bana...Dohan...bakbroms på tumtryck efter handskada...hade han läst detta hade han ju sluppit greja med det juh :D
 
Och då måste det ju vara korrekt....

Körskola och uppkörning har inget med MC körning att göra och framförallt inte banåkning. De flesta av beteendena man nöter in där är direkt kontraproduktiva.

Du är alltså bättre och har uppnått högre insikter än statens egna organ för mc-förarutbildningar?

Det finns alltså bättre metoder för att utbilda blivande mc-förare? Som du dessutom har kännedom om? Har du ringt dem? Det här känns stort tycker jag, men det kanske bara är jag?
 
Har jag sagt att det måste vara korrekt?

Hm?
HAr inte körskola och uppkörning något med MC körning att göra?
Har för mig att du sitter på en hoj och lär dig köra en medans du är där, men jag kanske har fel.

Nej men då det var du som lade fram tesen valde jag att qouta ditt inlägg och markera min avvikande åsikt...

Det jag försökte säga (och alla som inte fanatiskt tolkade mitt inlägg snabbt insåg) var att korrelationen mellan det man lär sig på körskolan och vad som är effektivast åkstil är väldigt dålig. Kör ett par tiotusen mil och kör ett gäng RR säsonger så kommer du också inse det.
 
Om jag ska stoppa fort, då blir det bakbroms....typ panik stopp annars det är bara fram........not on the track just street......can't trailbrake yet anyways :tungan
 
Last edited:
jaha...men bana...Dohan...bakbroms på tumtryck efter handskada...hade han läst detta hade han ju sluppit greja med det juh :D

Ehhh....

Doohan skaffade tumbroms (och inledde modet med det) då hans ben böjde sig efter att han gymnastiserade lite väl tidigt efter ett benbrott. Liten detalj bara, man åkte 500cc tvåtakt och de har ung lika mycket motorbroms som en trampcykel......
 
Nej varken på bana eller gata, men dom som kan dom kan, jag låser bara upp bakhjulet när jag provat så det blir allt för spännande.
 
Välkomna till RACING-forumet :)
 
Använder bakbroms för att stabilisera upp hojen vid mycket hårda inbromsningar.
 
Har hört allt mellan 70-30 till 95-5, antar att jag ligger nånstans därimellan oftast. Vid riktig hård inbromsning blir det nog 90-10 cirka. På gata alltså.
 
Man kan ju trycka till med bakbromsen först, så att man får ner det i backen och sedan trycka till med frambromsen så blir det ju bättre bromsverkan. Förflytta tyngden till bakhjulet innan man kör med handbromsen så att säga

Du flyttar inte tyngden bakåt med bakbromsen. All retardation flyttar tyngdpunkten framåt på en mc.
 
Japp både gata och bana... Tänker inte så mycket på när jag använder den men beläggen tar slut ibland... vet att jag är på den när bakändan är fladdrig...
 
Jag använder den i princip enbart när jag står still, eller när jag åker runt utan att hålla i styret :rolleyes:
Förr brukade alltid bakhjulet vara i luften när jag bromsade (för) hårt, antagligen för att jag hängde för mycket i styret. Nu, när jag kramar tank med knäna, blir det mest att framhjulet glider om jag nyper i för mycket, då vill jag inte sitta å fippla med nå finlir med 46'orna å bromsa 1% hit eller dit bak också.
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top