Ventil justering 520sx -02? med mera

Jonte B

Ny medlem
Gick med
30 Sep 2007
Hoj
Ktm 505 sx-f
Tjenna

har precis gjort en ventil justering på min nya hojj och funka fint, dock efter dagens körning så knackar det i ventilerna vilket jag tycker är väldigt mystiskt

jag kollade i manualen och där står följande:

Valve Clerance: 0.12mm (0.0047in)

och det var vad jag ställde skiten till

men endå knackande?

kan det ha med ventilfjädrar?
kamkedja?
?

jag ska riva hela hojjen nu i vinter så det spelar ingen roll om jag får byta ventilfjädrar och kamkedja, för det är redan planerat, men kan det vara något annat? så jag köper allt så jag inte splittar hela motorn sen bygger ihop den och är klar att köra och problemet kvarstår?

samt en fråga om kåpor

Passar 06ans kåpor på 02an? eller måste man göra stora modifikationer? för vill fräsha upp den med ny plast, nya dekaler, lackad ram, nya fälgar + ekarar, och lite sånt blandat så det ser fin och trevlig ut till nästa säsong :)

samt en fråga om min stackars växel pinne

hade en helt ny på när jag köpte den, fuckade splinsen + skruven åker ut
Köpte ny @ 450kr
Fuckade splinsen efter några körningar och skruven åker ut
Köpte ny @ 450kr
satte på ny skruv,ny låsbricka samt locktite på gängorna
Fuckade splinsen och skruven åkte ut IGEN! efter några timmar körning

splinesen på själva axlen ser bra ut, dom är rätt monterade, allt noga rengjort innan montering etc etc

vad ska jag göra?

har inte råd att köpa ny hela tiden, så nu får det fan bli denna som e fuckad, kemisk metall eller svetsning lockar som tusan men känns så fattigt då jag måste få bort det varje gång jag ska dela motorn :P

någon som har en bra lösning på detta?

samt en fråga om förgasare

jag hittar en skruv på förgasaren (tror att det är orginal) och det är tomgångsskruven, inget annat, är där ingen skruv som justerar mängden bränsle samt luft, för det känns som den får för mycket soppa då den skjuter lågor från avgassystemet hela tiden när jag släpper den på höga varv (inte hänt innan) sen pluddrar den om jag drar från inget till full gas snabbt så vill den dö

Vad göra?

hoppas där finns en snäll ktm kunnare där ute som har tid och lust att svara på alla mina frågor :)

Mvh
Jonte

Nu skrev jag ett långt jävla inlägg här, men eftersom jag är helt jävla fucking retarded så råkade jag klicka på din avatar för att jag ville förstora din bild, innan jag tryckte på "skicka"-knappen, o nu försvann så klart det jag skrivit. jag ska åka en runda med hojen imorgon, PM'a om du vill snacka lite IRL så berättar jag för dej vad saker och ting kostar och vad som måste göras för att bygga om utseendet.

Du har väl en blandskruv i botten på förgasaren där du kan justera mängden luft/bränsle?

Du har väl en blandskruv i botten på förgasaren där du kan justera mängden luft/bränsle?

det var det jag trodde också :P

Nu skrev jag ett långt jävla inlägg här, men eftersom jag är helt jävla fucking retarded så råkade jag klicka på din avatar för att jag ville förstora din bild, innan jag tryckte på "skicka"-knappen, o nu försvann så klart det jag skrivit. jag ska åka en runda med hojen imorgon, PM'a om du vill snacka lite IRL så berättar jag för dej vad saker och ting kostar och vad som måste göras för att bygga om utseendet.

hehe, inte lätt hörredu :P

kan tyvärr inte det för jobbar imorron

du har inte möjligtivs msn eller liknande?

MVH
Jonte

Last edited:
Det tar fem minuter att kolla kamkedjespänningen om du har samma konstruktion som 03an så kika hur många klick du har kvar om du inte gjort! :tummenupp

Det tar fem minuter att kolla kamkedjespänningen om du har samma konstruktion som 03an så kika hur många klick du har kvar om du inte gjort! :tummenupp

kanske en dum fråga men detta är trots allt min första 4-takts hoj

hur fan kollar man det? :P

Mvh
Jonte

Är du helt säker på att du hade motorn i ÖD när du ställde ventilerna?

Använde du låsskruven till veven? Annars KAN den ha hamnat ett halvt varv fel.

Kamkedjespännaren sitter med två små bultar och en mindre i mitten, på vänster sida bak på toppen, vid soppakranen ungefär. Lägg till mej på MSN så kan jag förklara det också =)

Nyheter
Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

Back