Statistik & VV

Ju fler som vaknar och vädrar verkligheten, desto bättre..

Jag måste erkänna att jag inte har något förtroende kvar för VV efter de kontakter jag haft med dem, de är från en annan planet, det bara är så:gnissla

Har utvecklat ett djupt hat mot dem:mad:

Klagade på att VV numera låter de entreprenörer som sköter plogningen själva avgöra om de vill använde reflexpinnar eller bara lövruskor helt utan reflexer, naturligtvis väljer de det billigaste alternativet. Kombinationen höstmörker, våt väg, inga målade linjer (pga slitage) och inga reflexpinnar gör att det inte finns någon så kallad "Optisk ledning", svaret från VV var:

Hej
Reflexpinnar av plast är inte bra ur miljösynpunkt.
Vidare ifrågasätts effekten av optisk ledning genom reflexpinnar/stolpar. En Finsk rapport konstaterar att med bättre optisk ledning ökar hastigheten.
(det beror troligtvis på att man på långt håll ser vägens plan och profil och därigenom känner sig säkrare)"

Vid samtal sa de då att de ansåg att trafiksäkerheten höjdes när man inte ser var man kör.
Pratade ikväll med en kompis som är entreprenör åt bla VV, han sa att det var det dummaste han hört att VV ansåg detta och att just förekomsten av reflexpinnar räddat honom från att köra på en Älg då han såg på långt håll att något plötsligt skymde reflexen från en sådan käpp. Undrar verkligen om det finns någon i Sverige som delar VV uppfattning i denna fråga!?

Last edited:
Statistik är ju förbannad lögn...
Man kan ju få vad som helst att se ut på vilket sätt man vill och om staten ska få in mer pengar i statskassan så är ju kamerskåpen och en oändligt tjafs om att dom räddar liv ett utmärkt sätt.
Spelar ju ingen roll om du kör 90 eller 95, smäller du är blir skadorna i princip identiska. MEN, för vv och staten så innebär denna hastighetsökning 700 mille extra i inkomst, så det här kommer att bara bli värre och värre tills svenskarna slutar knyta näven i fickan...
Tankarna på att flytta känns bara mer och mer frestande.
Finns det banor på Gran Canaria?? :D

Schyrre nu blir det ännu mer linjer att sladda ihjäl sig på! Jag tycker att de ska sluta med halvmesyrerna och sätta in något som dödar mc åkare riktigt effektivt....:finger

Hej
Reflexpinnar av plast är inte bra ur miljösynpunkt.
Vidare ifrågasätts effekten av optisk ledning genom reflexpinnar/stolpar. En Finsk rapport konstaterar att med bättre optisk ledning ökar hastigheten.
(det beror troligtvis på att man på långt håll ser vägens plan och profil och därigenom känner sig säkrare)"

[rant]

Ibland (läs: ofta) blir man förbluffad över hur VV resonerar. I det aktuella fallet, om nu ovanstående text verkligen är vad som skickades till dig, blir jag fan regelrätt upprörd.

För det första konstaterar man att reflexpinnar av plast inte är bra ur miljösynpunkt. Genom detta uttalande understryker de det faktum att miljösynpunkter är viktigare än säkerhetssynpunkter.. ..när det kostar pengar för VV.

Att sedan ifrågasätta värdet av optisk ledning genom en studie som konstaterar att hastigheten ökar med bättre optisk ledning är för mig horribelt. Självfallet ökar hastigheten ju bättre synmöjligheter som ges; det behövs knappast en "undersökning" för att konstarera det. Ett fordon utan fungerande strålkastare som kör på en smal bergsväg på natten kommer alltid köra långsammare än ett fullt funktionellt fordon som kör på E4:an en torr sommardag vid lunchtid.

Känns som en vanlig dag på VV; istället för att faktiskt göra något åt problemen, hänvisas till fakta och statistik som tjänar syftet i det aktuella fallet. Känslan för relevans och perspektiv lyser emellertid med sin frånvaro. Hur ska vi göra våra vägar säkrare? Gör dem så smala som möjligt, glöm allt vad underhåll heter, spara in pengar på gatubelysning och optisk ledning, och förbjud till sist strålkastare. Statistik visar att detta bidrar till lägre hastigheter och följaktligen färre (döds)olyckor.

Det är faktiskt i ärlighetens namn skrämmande.

[/rant]

[rant]

Ibland (läs: ofta) blir man förbluffad över hur VV resonerar. I det aktuella fallet, om nu ovanstående text verkligen är vad som skickades till dig, blir jag fan regelrätt upprörd.

För det första konstaterar man att reflexpinnar av plast inte är bra ur miljösynpunkt. Genom detta uttalande understryker de det faktum att miljösynpunkter är viktigare än säkerhetssynpunkter.. ..när det kostar pengar för VV.

Att sedan ifrågasätta värdet av optisk ledning genom en studie som konstaterar att hastigheten ökar med bättre optisk ledning är för mig horribelt. Självfallet ökar hastigheten ju bättre synmöjligheter som ges; det behövs knappast en "undersökning" för att konstarera det. Ett fordon utan fungerande strålkastare som kör på en smal bergsväg på natten kommer alltid köra långsammare än ett fullt funktionellt fordon som kör på E4:an en torr sommardag vid lunchtid.

Känns som en vanlig dag på VV; istället för att faktiskt göra något åt problemen, hänvisas till fakta och statistik som tjänar syftet i det aktuella fallet. Känslan för relevans och perspektiv lyser emellertid med sin frånvaro. Hur ska vi göra våra vägar säkrare? Gör dem så smala som möjligt, glöm allt vad underhåll heter, spara in pengar på gatubelysning och optisk ledning, och förbjud till sist strålkastare. Statistik visar att detta bidrar till lägre hastigheter och följaktligen färre (döds)olyckor.

Det är faktiskt i ärlighetens namn skrämmande.

[/rant]

Tja.. Vad skall jag säga, texten jag införde var deras exakta svar som jag bara klipp ut från den text de svarade med vilket var den texten(frånsett den som svarades namn då jag inte ville hänga ut honom på nätet, han är en trevlig karl som person men är helt fel ute enligt mitt sätt att se på detta och jag tro att många delar min uppfattning i just detta fall).

Det finns faktiskt engelska studier som visar på att hastigheten höjs när det är dimma och därmed dålig sikt så om den finska rapporten verkligen enbart beror på avsaknad av optisk ledning skulle man vilja syna men jag har ej sett eller läst den utan det var bara något man hänvisade till i det svar de gav.

En nya variant från VV sida att sänka hastigheterna genom att ploga motorvägarna med en enda plogbil som expanderas så den blockerar alla möjligheter till omkörning (bred som 2 plogbilar och den har en MAX hastighet på 30km/tim, denna trafikerar då 110vägarna i Norrland såsom E4:an, se VV tidningen sid 6 http://publikationswebbutik.vv.se/u...mation_till_trafikanter_i_norrbottens_lan.pdf

Detta uttalande i tidningen från VV Region Norr är särskillt "lustigt" med tanke på att sedan detta uttalande har flera dödsolyckor skett på hala och för dåligt underhållna vägar, de har varit "glashala" enligt Polisen VV anser att trafikanterna skall sänka sin hastighet till nära 0km/tim men när sker det i praktiken på de långa sträckor Norrlänningar ofta färdas, ännu ett exempel på fel tänk från VV sida.

Se även där VV uttalar sig om det trafiksäkra med att ta bort reflexpinnarna längs alla vägar och där räddningstjänsten anser att det är helt galet: http://www.nsd.se/artikel.aspx?artid=75437&arkiv=False

VV och de som beslutar där framstår alltmer som riktiga puckon:mad:

Last edited:
Nä, sluta nu, Vägverket har gjort massvis med förbättringar för oss motorcykelåkare, som till exempel....

Hmmm....

Typ...

Näe, ni får fan hjälpa mig här....

Nä, sluta nu, Vägverket har gjort massvis med förbättringar för oss motorcykelåkare, som till exempel....

Hmmm....

Typ...

Näe, ni får fan hjälpa mig här....

men nu kommer det nåt som kommer att hjälpa oss enormt, kravet på reg-skylt fram. det kommer att rädda många liv bland oss motorcyklister.

JÄTTE stor skylt fram

Nollsiktsvisionen :) :)

Fasen.. nu kom jag ju på vilket det VERKLIGA syftet med dessa skyltar fram är, de skall vara så stora och av tjock och böjd stålplåt att de bildar en extra kåpa runt oss, på detta vis skall "skyltarna" skydda oss mot vajerräckena. vikten och storleken kommer att göra att vi inte heller når några farliga hastigheter, kanske har de ändå tänkt till:rolleyes:

Edit: Nollsiktsvisionen finns redan och har funnits sedan man började salta bort snön istället för att ploga bort den, nu senast är ju bara "förbättringen" av den genom att ta bort den så kallade optiska ledningen som då består av reflexpinnar men även målade linjer hör ju dit och utan alla optiska "hjälpmedel" når man den så eftersträvade 0-visionen, dvs ingen vill eller kan köra längs våra vägar och därmed sker heller inga olyckor.

Last edited:
Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard