Mjukvaruproblem för Rossi i Valencia

Tror dock inte att Petjo hade 2D. Fjädringsensorer var inte därfrån iaf och tror inte att en sån som han hade kört med nått annat inkopplat till ett 2D. Tror han använt HRC:s datalogger. Samma som tex 50% av 2-taktarna som kör Honda och en del Yamaha racers använder.

Cralle och Lindström hade 2D på sina Supersport. Nordgren har 2st liggande som vi inte kommit igång med att använda. Har kört med en AIM logger och HRC dock. Sturla har ett 2D på den hojen han nu köpte i veckan, som jag tror va med alla sensorer. Dvs trycksensor för luftburk, bromspump osv.
vad kostar ett 2D system ungefär? bara för skoj att veta :rolleyes:
Sen bara en liten fråga, kör du eller mekar du racinghojar? :rodnar
Någon som vet om ProSuperbike kör under samma reglement som Nordic Superbike?
Enligt reglementet för Nordic Superbike är nämligen allt annat än originalsensorer för telemetri förbjudet. Fjädringssensorer (även eventuella original) är förbjudet.
Varför är reglementet emot annat änn orginalsensorer? är det för att det ska vara möjligt att hålla ner budgeten på stallen osv eller för att man ska låta föraren göra hela jobbet? :rolleyes:

Jag har faktiskt också tänkt tanken, just att logga diverse data med en mikrocontroller. Har man tid och ork är det inga större svårigheter att bygga nåt som loggar en massa grejer, och speciellt dyrt behöver det inte bli heller. :)
hehe tid är en bristvara, önskar jag kunde lägga ner mer tid på såntdär men i bland får man prioritera :P det gäller bara att hitta nått med bra språk att sköta systemet och möjlighet att koppla in bra/"nödvändiga" sensorer. Tror parallax system propeller http://www.parallax.com/Default.aspx?tabid=407 skulle vara en bra bas i nått sånthär, tror nästan om man skulle få till det bra skulle kunna basera en riktigt liten och smidig ECU på ett sådant chip där man kan fördela olika "processer" på dom åtta olika kärnorna. Men har för liten koll för att kunna uttala mig om hur man gör en ECU, Om den går att koppla till insprutningsenheter och komunicera med gashandtag osv. Och den går att programmera i ett högnivåspråk vet dock inte om man kompilerar ner det till maskinkod eller hur den arbetar programmen.

här
på sida tre kan man läsa lite om att den programmeras i språket SPIN (ska vara likt C osv som ja förstått det) eller assamble och man ska tydligen kunna bestämma helt vad som bearbetas i vilken kärna.

hoppas jag inte spårar ur tråden :gnissla

Varför är reglementet emot annat änn orginalsensorer? är det för att det ska vara möjligt att hålla ner budgeten på stallen osv eller för att man ska låta föraren göra hela jobbet? :rolleyes:
Troligtvis för att hålla kostnaderna nere.
Tror dock inte att Petjo hade 2D. Fjädringsensorer var inte därfrån iaf och tror inte att en sån som han hade kört med nått annat inkopplat till ett 2D. Tror han använt HRC:s datalogger. Samma som tex 50% av 2-taktarna som kör Honda och en del Yamaha racers använder.
Jag tänkte mer på att han hade ett loggningssystem, vet inte märket. Hur som helst är de sensorer han använde förbjudna enligt Nordic Superbike reglementet eftersom de dels är eftermonterade, dvs inte original, och dels för att de har med fjädringen att göra. Att det är förbjudet är min tolkning av reglementet och den kan självklart vara fel om de nu kör i ProSuperbike enligt ett annat reglement eller om det tryckta har ändrats.

vad kostar ett 2D system ungefär? bara för skoj att veta :rolleyes:
Det blir nog väldigt ungefär då. Beror på vilka givare mm man ska ha och köper till. Vanligt siffra är väll typ runt 80.000:- för ett nytt.

Sen bara en liten fråga, kör du eller mekar du racinghojar? :rodnar

Gör båda.

Troligtvis för att hålla kostnaderna nere.
Jag tänkte mer på att han hade ett loggningssystem, vet inte märket. Hur som helst är de sensorer han använde förbjudna enligt Nordic Superbike reglementet eftersom de dels är eftermonterade, dvs inte original, och dels för att de har med fjädringen att göra. Att det är förbjudet är min tolkning av reglementet och den kan självklart vara fel om de nu kör i ProSuperbike enligt ett annat reglement eller om det tryckta har ändrats.

Dom får bara logga allt med orginalgivare på kval + w-up + race. På fria träningar, även "fredagsträningar", är det dock fritt fram för att logga allt annat hur man vill. Så dom har redan loggers men blir förbjudna att använda tex fjädringspotentiometrar som kostar 250-400 euro/st. Men den kostnad man vill hålla nere är att man menar att man behöver anställa en ingengör för att läsa av och tyda alla data.

Last edited:
Dom får bara logga allt med orginalgivare på kval + w-up + race. På fria träningar, även "fredagsträningar", är det dock fritt fram för att logga allt annat hur man vill. Så dom har redan loggers men blir förbjudna att använda tex fjädringspotentiometrar som kostar 250-400 euro/st. Men den kostnad man vill hålla nere är att man menar att man behöver anställa en ingengör för att läsa av och tyda alla data.
Okej :tummenupp

okej, har försökt hittat lite information om programmering av microcontrollers osv ett bra tag o skulle va roligt att göra nått liknande som detta fast hemmabygge som nå projekt (troligtvis med snuskig skillnad i kvalitet) men helt klart en rolig grej :rolleyes: sen skulle det nog gå rätt bra att göra eget analysprogram osv.

Men kommer nog gräva lite djupare i hur saker o ting fungerar runt detta ett tag, roligt med lite nya grejer o hur de fungerar/ser ut inne i apparaterna också :) se vad man kommer fram till

Om du funderar på att bygga något själv, köp tex ett sparkfun datalogger ($60) + lite lödjobb etc + skriva analysmjukvaran i tex matlab och vips har du ett loggersystem.

http://www.sparkfun.com/commerce/product_info.php?products_id=752

Om man vill köpa ett färdigt loggerkit finns det system som är ganska prisvärda: tex GET (www.getdata.it), AIM.
Min erfarenhet är att hårdvaran är OK men, om man jämför med analysmjukvaran från tex 2D och PI research så ligger de billiga systemen ljusår efter.

Cralle och Lindström hade 2D på sina Supersport.

Det va bara Cralle Lindholm använde 2D i SS600, Lindström använde en billigare variant av PI.

Ryktet säger att Öhlins använder 2D loggers av det värre slaget...:D :D :D

Axxexs postade, i tråden för vintertesterna, tiderna som diverse journalister satte på Ducatis GP7. Att Schumi skulle köra ifrån Mamola på en Ducati eller vara 6 sekunder snabbare än Criville låter lite för bra för att vara sant.

Ganska "säkra" källor säger att Schumacher körde 1.43 på första flygande varvet och att 1.37 stämmer!!! Själv tycker jag att 1.43 an på första flygande varvet är det mest imponerande!!!

Ganska "säkra" källor säger att Schumacher körde 1.43 på första flygande varvet och att 1.37 stämmer!!! Själv tycker jag att 1.43 an på första flygande varvet är det mest imponerande!!!
Om du är den jag tror att du är så borde dina källor vara säkra men det verkar som sagt nästan för bra för att vara sant att Schumi skulle köra ifrån en kille som Mamola. Å andra sidan kan Mamola ha tagit det lugnt på de varv som gav hans bästa tid bland journalisterna.

Jag tror ändå att det hela är en konspiration från Ferrari, Yamaha, FIAT och Marlboro som vill få mig att börja röka :tungan

..
Det va bara Cralle Lindholm använde 2D i SS600, Lindström använde en billigare variant av PI.

Ryktet säger att Öhlins använder 2D loggers av det värre slaget...:D :D :D

Ah! Så var det jepp! Hade för mig Lindstöm hade ett 2D till salu. Men minns säkert fel då. :tummenupp Men PI gör rätt ok grejjer med. Fast 2D är alltid 2D.

WP hade på sin mätutrustning att deras gafflar hade nått flex som inte ska vara där. Så man byggde en gaffel, som bl.a Toseland använde i WSBK, som hade typ 50mm innerben + om det var +25mm hjulaxel. Men det hjälpte inte deras data från dataloggerna. Sen visade det att man hade inte kalibiretat mätutrustningen rätt. Så man byggde den typen av gaffel lite i onödan. :D

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...