Går det att göra stoppie med ABS?

The Duck

Tvivelaktig figur
Gick med
5 Oct 2006
Hoj
Kawasaki Z750 -07
Som rubriken säger, är det möjligt? Jag hajar att man inte behöver låsa hjulet helt för att lyckas, men är dagens ABS för tidiga när de griper in?

Inte för att jag kommer att försöka, det kommer bara sluta med att jag får ringa mitt försäkringsvolag, men ändå, är mest nyfiken

Jag är ingen stoppie-expert, men när jag nyper till ordentligt så griper ABS-en in. Känns inte som om det finns minsta chans att bakänden ska lyfta, och OM jag skulle hänga framåt så den gör det, så tror jag att det lyftet skulle bli svårkontrollerat.

Tidigare hojar har jag kunnat få lite bakhjulslyft på, men jag har aldrig gjort någon riktig stoppie.

Last edited:
Kan aldrig tänka mig att det skulle gå att göra stoppie med en hoj med ABS. Jag har ingen ABS på min ER6:a, men den Z1000 jag provkörde för någon månad sedan hade. Man märkte tydlig skillnad. Det räckte på den att jag nöp till ordentligt med frambromsen för att känna vibrationerna i bromshandtaget. Så den griper ju in ganska tidigt. Har även för mig att någon tidning som testade skrev att man inte skall köpa ABS om man vill "leka".

Tryck till ordentligt på bromsen snabbt så går det, dock inget för nybörjarna:yoparty

Känns lite meningslöst att ha en hoj med abs som lyfter baken, menar då är det ju ganska snabbt att man brmsar ikull i allafall eller :va

Kunde man koppla bort signalen från fram hjulet med en switch? Efter systemet "ser" att fram signalen är borta då har man ingen abs. Sounds good in theory but not sure on the how the system will take it. Should be if the abs light is on then the system is inactive.....

Stäng bara av tändningen i hög fart frikoppla å bromsa

Enkelt:va Men det funkar

Se bara upp så inte rattlåset går i:D

kan säga så här, en polare med en BMW med abs gjorde en stoppie när vi va ute å åkte i september iår.

Borde väl visst gå.
ABS'en ska ju förhindra låsning och en stoppie gör man knappast med låst framhjul.
De e ju snarare en fråga om viktfördelning..eller?

kommer vibrationerna vissa pratar om pga av av och påslag på bromsen skulle inte jag vilja ligga särskilt nära balanspunkten :gnissla

... det har ju hänt att man fått släpp medans man vart uppe i luften, skulle abs:en frikoppla bromsen kan det ju bli kul för dom som tittar på

Jag körde BMW med ABS i sommras ett tag. Den gick inte att få att lyfta bakan på, pratade med nån BMWmek om det nån gång och enligt honom så kände systemet av ifall bakhjulet var på G att lyfta och släpte då lite på bromsen. (dock gick ABS:en att stänga av med en knapp)

Själv tyckte jag det va rätt najs att köra med ABS, förutom om man ville leka vill säga..(men det ville man inte på den hojen)

På körskolan körde jag en bmw r1150r
På inbromsningsövningarna från 100 ca km. sa min körskolelärare åt mig att försöka att inte lyfta bakhjulet.
Och då åförsökte jag inte, nöp bara på utav helvete...

Känns säkert med abs nu när man blickar tillbaka...
:)
Men å andra sidan, ska man ha säkerhet kanske man ska köra volvo istället

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard