Bogsering??

Klabbe85

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
YZF R1-03, Speed Triple - 98 * SÅLD, GSX-R 750-96 * SÅLD, YZF750R-93 * SÅLD
Ska bogsera en bil i några mil sen idag.
Är det någon som vet vad det är för regler som gäller angående hasighet/avstånd m,m?

Det är väl max trettio som gäller och den bogserade bilen bör väl vara på en replängds avstånd ungefär.. :näsblod :rolleyes:

30 kmh och linan brukar väl vara 3m. Tänk på att hålla den uppspänd och att den som sitter i bilen bakom bromsar med när ni stannar in så att ni sllipper slacket varje gång ni ska iväg igen... lycka till.

edit: sen som vanligt när det gäller allt annat än utlösning:gnissla

åsså ere förbjudet att köra med varningsblinkers på...

Är det i Karlskoga-trakten du ska bogsera så är det lugnt :D
Polaren bogserade min gamla PVturbo med ca 1,5m spännrem i ca 100km/h. Med polisen bakom... Han slapp undan med varning, men de kanske inte är lika snälla alltjämt.

Anledningen till att man INTE ska ha varningsblinkers på är att man såklart ska kunna blinka när man ska svänga.

Kör hårt!

Anledningen till att man INTE ska ha varningsblinkers på är att man såklart ska kunna blinka när man ska svänga.

Kör hårt!

Det ELLER så är det så att bakomvarande fordon tar för givet att ett fordon med varningsblinkers är ett stillastående fordon...

Kan du inte låna en dragstång från något företag i närheten så slipper du sitta på helspänn hela tiden för att den framfört måste bromsa.

Vet inte vilken hastighet du för dra i men det vet säkert någonannan här.

Kan du inte låna en dragstång från något företag i närheten så slipper du sitta på helspänn hela tiden för att den framfört måste bromsa.

Vet inte vilken hastighet du för dra i men det vet säkert någonannan här.

Eller lägga i handbromsen i bilen man bogserar och så kör man bara.

Se till å ha en ordentlig lina!

Jag och polaren blev ståendes med hans golfjävel.... men det kom en trevlig kvinna till undsättning med typ en tvättlina och en gammal merca :gnissla

Linan gick av när vi skulle korsa en 90 väg i uppförsbacke... :gnissla :skrämd

Men vi klarade oss :tummenupp

30 kmh och linan brukar väl vara 3m. Tänk på att hålla den uppspänd och att den som sitter i bilen bakom bromsar med när ni stannar in så att ni sllipper slacket varje gång ni ska iväg igen... lycka till.
Mycket viktigt! Dels så blir det hoppigt och ryckigt när man ska igångannars, och dels så utsätter det hoppandet och ryckandet bogserlina, krokar och fästpunkter för stor belastning. Jag råkade en gång ut för att en krok på en bogserlina rätade ut sig (nylonrep som inte var särskilt elastiskt och krokar av bockad rundstång) så att kroken kom och flög genom bakrutan och landade mellan framsätena och hela bilen blev full med glaskross.

* Bogsering ska ske på vägrenen om det finns en sådan, i annat fall så långt till höger som möjligt.
* Max 30kmh.
* Är linan längre än 2m så måste den märkas ut.
* Man FÅR använda varningsblinkers, om man gör det så ska det vara bilen som bogseras som har det, inte dragbilen.
* Om det fordon som bogseras saknar fungerande belysning så ska man ha vit reflex och vit lykta framåt och röd reflex och röd lykta bakåt.

Jag bogserade tjejens Golf tvärs genom stockholm i somras, det gick alldeles utmärkt i 100 :D
I höjd med Kista vann vi ett rödljusrace mot en V40 :D Å min Skoda har ändå bara 115 hk :D Å ja, han raceade han också! :fakta :D

Jag bogserade tjejens Golf tvärs genom stockholm i somras, det gick alldeles utmärkt i 100 :D
I höjd med Kista vann vi ett rödljusrace mot en V40 :D Å min Skoda har ändå bara 115 hk :D Å ja, han raceade han också! :fakta :D

:rolleyes: :hördu Varning varning Mytoman varning!

Jag har blivit bogserad 7 km bakom en 60 tons långtradare med 1,5 meter rep när jag fick soppatorsk i en lånad 740 en gång. Det var också en upplevelse.

Allt gick bra iaf. Var dock rätt kallt att sitta i bilen i 5 mil! :näsblod
Farsan hade tydligen en bogserlina med vimpel och allt i bilen så det löste sig. Hängde även på en varningtriangel bak på bilen
Körde i 40-50 och det gick rätt bra. Man får in tekniken efter en lite stund.

Här kommer f.ö. en instruktionsfilm! :fakta [YOUTUBE-ID]9z_wlRnNAhI[/YOUTUBE-ID]
Hade dom inte snackat engelska så hade jag gissat på 08:or direkt!! *hehe*
Fel att SKOTTA bort snön och kanske försöka bogsera åt ANDRA hållet... blir ju fan desperat över hur dum människor kan vara när man ser sånt där!

30km/h när man bogserar *ojdå* har jag lärt mig nått nytt idag :p

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...