Bogsering??

Att de är en nyhet för vissa att man inte får bogsera i mer än 30 är en gåta.

Men men, va några på genomresa här för ett par månader sen som bogserade bil i 100 läste jag i tidningen, de fick grova böter o fick lämna ifrån sig körkorten ett tag framöver...

Tur man har tillgång till bilsläp om man skulle hamna i knipa =)

Mjo, att försöka bromsa in den bogserade bilen från 100 utan hydralik blir ju minst sagt spännande. Lär ju sitta som ett frimärke i bilen framför om den behöver göra en häftig inbromsning.

Man får inte heller bogsera på motorväg (eftersom det bara går i 30).

Har en annan fråga på ämnet:

Jag ska bogsera en bil som avställd och oförsäkrad. Jag påstod att det är kolungt sålänge dragbilen är okej och man följer reglerna i övrigt.
MEN en besserwisser i vänskapskretsen påstår att man inte får bogsera en bil som inte är försäkrad. Det har jag aldrig hört talas om? Har inte lyckats hitta någon info om det heller.

Någon som vet?

Jag ska bogsera en bil som avställd och oförsäkrad. Jag påstod att det är kolungt sålänge dragbilen är okej och man följer reglerna i övrigt.
MEN en besserwisser i vänskapskretsen påstår att man inte får bogsera en bil som inte är försäkrad. Det har jag aldrig hört talas om? Har inte lyckats hitta någon info om det heller.

Någon som vet?

Vet gör jag inte, men jag håller på besserwissern, du framför ju ett motordrivet fordon, även om motorn är avstängd :)

Någon som vet?
Den måste vara trafikförsäkrad, du måste ju ha körkort för att bli bogserad.
Annars får man slänga upp den på en trailer om man inte vill försäkra.

Den måste vara trafikförsäkrad, du måste ju ha körkort för att bli bogserad.
Annars får man slänga upp den på en trailer om man inte vill försäkra.

Körkort kan man väl ha utan trafikförsäkring eller har jag missat något?

Men det kanske stämmer då. Tror jag ska ringa transportstyrelsen så man verkligen får ett ordentligt svar. Har väldigt svårt för antaganden.

Edit: Blir nämligen så jävla bökigt om jag ska använda trailer eller biltransport. Lite svårt att förflytta en bil på över 1600kg med B-kort.

Last edited:
Meningslös information var det kanske. Har ringt till transportstyrelsen, polisen, länsstyrelsen alla säger samma sak.
Orsakar du en skada som blir bogserad går det på din försäkring, alltså måste du ha försäkring.

Körkort kan man väl ha utan trafikförsäkring eller har jag missat något?

Men det kanske stämmer då. Tror jag ska ringa transportstyrelsen så man verkligen får ett ordentligt svar. Har väldigt svårt för antaganden.

Edit: Blir nämligen så jävla bökigt om jag ska använda trailer eller biltransport. Lite svårt att förflytta en bil på över 1600kg med B-kort.

Så ere!

Du får inte bogsera en bil du inte heller skulle få köra.

Meningslös information var det kanske. Har ringt till transportstyrelsen, polisen, länsstyrelsen alla säger samma sak.
Orsakar du en skada som blir bogserad går det på din försäkring, alltså måste du ha försäkring.

Så ere!

Du får inte bogsera en bil du inte heller skulle få köra.

Det sög ganska hårt ja. Då får det bli Plan G:
Försöka jaga rätt på någon med biltrailer eller biltransport och BE eller C kort.
Billiga sådana på helger växer inte på träd :gnissla

Det sög ganska hårt ja. Då får det bli Plan G:
Försöka jaga rätt på någon med biltrailer eller biltransport och BE eller C kort.
Billiga sådana på helger växer inte på träd :gnissla

Hyrsläp 1500kg och bil som får dra det, sen plockar du skyltarna av bilen som du ska frakta så kan dom inte slå upp vikten på den.

Dom väger ALDRIG och säger du då "Javettu de här är ju då lättviktsmodellen av Camaro, den vägde ju bara 1100 kilo körklar på sin tid" så köper dom det.

Hyrsläp 1500kg och bil som får dra det, sen plockar du skyltarna av bilen som du ska frakta så kan dom inte slå upp vikten på den.

Dom väger ALDRIG och säger du då "Javettu de här är ju då lättviktsmodellen av Camaro, den vägde ju bara 1100 kilo körklar på sin tid" så köper dom det.

Då var bara problemet att det är 16mil t.o.r till hyrsläp som tar 1500kg
Men det ska väl gå att lösa. På något vis, man får inte vara omöjlig.
Hade det inte varit för att ägaren är en såndär klant som slarvat bort papperna (nej, den är faktiskt inte stulen) skulle det ju gått plättlätt att ställa på den ett par dagar för att forsla bort den till banan.

Vafan det här är ju norrland. Det borde väl stå en biltrailer på var och varannan gård!

Det handlar inte bara om försäkringen, utan bilen får inte bogseras om den är avställd.

Klippt & klistrat:
Att köra ett avställt fordon
Som regel får du inte köra ett avställt fordon. Det finns dock ett undantag: för färd kortast lämpliga väg till eller från besiktning. Fordonet måste vara trafikförsäkrat och det får inte finnas några obetalda fordonsskatter.

Observera att ett avställt fordon inte heller får bogseras.

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Fordon/Av-och-pastallning/Avstallning-av-fordon/

Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan