Kolv efter 80 varv på Sviestad

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Så här såg Tz ut efter ungefär 80 varv.

Några gissningar på oljeinblandning i %, bränsle etc?

Bifogat

• åttio varv på sviestad.JPG
    åttio varv på sviestad.JPG
    97.9 KB · Visningar: 319
den är ju inge sotig alls, ser bra ut, ser ut som en mager blandning och väl varvad hoj. 2% ?

2.9% (1,5 dl i en femma) och v-power. motul 800.

Last edited:
Aspen miljösoppa och någon Motulolja. Mellan 2 och 3.5 % för du mäter lite slarvigt när du såsar över oljan.

Vad vinner jag?

Aspen Racing, Motul 800. 3,85% som det blir när man tömmer en liter olja i 25-litersdunken med bensin.

Jag tror det ar vevaxelvarv som avses... nej, skamt asido, den ser gooooo ut, den.

Jag drar till med ELF HTX-oljan da, bara for att vi ska fa lite alternativ.

/L

etiopisk smuggelsoppa och lidl olja.
(vi är ju SH där billigast är bäst)
:tungan

Eftersom frågan kom så gissar jag på väldigt snål runt 2% och pump 95.

Edit: en lite mer kval gissning är Aspen Racefuel och Castroll TTS alternativt Aspens egna 2t syntent och i detta fall runt 2.5%

Last edited:
Aspen Racing, Motul 800. 3,85% som det blir när man tömmer en liter olja i 25-litersdunken med bensin.

Det skulle man kunna tänka sig, men varför frågar då Rolle om svaret är så enkelt? Jag tippar på att han har smort på ordentligt för att minska friktionen, vilket är den största effektboven. 6% Motlut 800 kanske?

Det skulle man kunna tänka sig, men varför frågar då Rolle om svaret är så enkelt? Jag tippar på att han har smort på ordentligt för att minska friktionen, vilket är den största effektboven. 6% Motlut 800 kanske?

Jag svarade bara utifrån egna (ringa) erfarenheter. 80 varv på Sviestad är drygt 16 mil, jag har kolvar som gått 60 mil som ser nästan ut så med "min" mix så därför tror jag på den. :)

Jag svarade bara utifrån egna (ringa) erfarenheter. 80 varv på Sviestad är drygt 16 mil, jag har kolvar som gått 60 mil som ser nästan ut så med "min" mix så därför tror jag på den. :)

Mina kölvar såg ut som nya efter 30 mil med Sunoco och 3,85% Motlut 800, men det är tråkigt att gissa på det! :D

Frågan var mest en rolig sak, när jag tankade ner bilder från Englandsturnen hittade jag denna bild från i våras när jag var föråkare på en licenskurs.

Tyckte även det behövde bli lite fart på forumdelen, och folk vaknade till tror jag :)

VP M8 bränsle med Valvoline 'race' nånting 4%, så mest rätt i gissningstävlingen Jösse med inblandningen i stort sett rätt. Vi blandar minst 4% så det kan ha varit 4,1% också.

Lite roligt att yamahas rekommenderade originalbestyckning fungerar så bra 25 år senare :yoparty

Vad vinner han för pris ,, ?
måste ju vara ett pris på ett sådant eminent gissande :tummenupp

Frågan var mest en rolig sak, när jag tankade ner bilder från Englandsturnen hittade jag denna bild från i våras när jag var föråkare på en licenskurs.

Tyckte även det behövde bli lite fart på forumdelen, och folk vaknade till tror jag :)

VP M8 bränsle med Valvoline 'race' nånting 4%, så mest rätt i gissningstävlingen Jösse med inblandningen i stort sett rätt. Vi blandar minst 4% så det kan ha varit 4,1% också.

Lite roligt att yamahas rekommenderade originalbestyckning fungerar så bra 25 år senare :yoparty

*/ ?>
Back