Dödsstraff

Är du för dödsstraffet (i fredstid för enkelhetens skull)?

• Antal röstningar
    0

Sporthojarn

Oasexuell
Gick med
8 Dec 2006
Hoj
600 Diversion -96 (jeTTetriMad)
Jag håller på med ett filosofiarbete ikväll, som ska lämnas in imorgon (:gnissla) till min handledare, och det arbetet behandlar bland annat dödsstraffet. Jag tänkte då att det skulle vara intressant att köra en poll här på SH för att se vad folket tycker och tänker. Nästan alla har en åsikt om det här.

Är du för eller emot?

Filosofiskt: Om man dömmer nån till döden, så ska någon döda honom, så blir ju denne en mördare han med.
tillslut så finns ju bara en människa kvar och han e ju också en mördare...

http://sv.wikipedia.org/wiki/Dödsstraff

Death_Penalty_World_Map.png

Filosofiskt: Om man dömmer nån till döden, så ska någon döda honom, så blir ju denne en mördare han med.
Fast han får nog på ett vis sitt straff han också. Under WWII var det ju judar som skötte gaskamrarna också, eller rättare sagt föste in folk, tog av dom kläderna och framför allt, städade efteråt. Men dom orkade inte med det i längden, så det var väldigt vanligt att dom smet in i gaskamrarna själva.
Det var ju dock måtligt populärt, upptäcktes det så släpptes gasen på väldigt sparsamt, så att det kunde ta väldigt lång tid innan dom dog, dvs fruktansvärt smärtsamt och ångestladdat.

i teorin är det aldrig försvarbart att döda någon (inte ens i självförsvar), men i praktiken är det självklart annurlunda. Att man dödar människor under de ordnade former som dödsstraff ändå innebär är vidrigt och barbariskt och äger ingen existensrätt i ett modernt samhälle.

Förespråkare för dödsstraffet brukar ha som enda argument "dom förKänar det" utan att ha en konsekvent filosofisk grund. Någon som tycker att det är okej att mörda andra människor kanske kan berätta varför han anser sig ha den rätten?

i teorin är det aldrig försvarbart att döda någon (inte ens i självförsvar), men i praktiken är det självklart annurlunda. Att man dödar människor under de ordnade former som dödsstraff ändå innebär är vidrigt och barbariskt och äger ingen existensrätt i ett modernt samhälle.

Förespråkare för dödsstraffet brukar ha som enda argument "dom förKänar det" utan att ha en konsekvent filosofisk grund. Någon som tycker att det är okej att mörda andra människor kanske kan berätta varför han anser sig ha den rätten?
Skulle du vilja ha en notorisk grovvåldtäktsman som granne? Eller någon som har slagit ihjäl flera människor? Tex han som nästan misshandlade ihjäl och våldtog kvinnor i Umeå eller kanske Krister Petterson? Eller ska dom bo "någon annanstans"?

...den där bilden kräver ingen förklaring... Räcker nästan som motivering. :)
Men den genomsnittlige sh:aren har ju iofs samma syn på homosexuella, kvinnor och tjuvar som en stor del av befolkningen i dödsstraffsländerna så pollresultatet är inte särskillt förvånande..

Men det får mig att känna mig smart eftersom jag kan flina åt alla mongon.

För grova brott där bevisbördan är odiskutabel.

Jag trodde att vårt rättsystem gick ut på att man bara blev dömd när man var skyldig?

Ingen rättsystem är vattentätt så i praktiken innebär dödsstraffet att oskyldiga människor kommer att avrättas.

Last edited:

Varför skulle det inte kunna vara försvarbart att döda någon i teorin? Att ta livet av någon i en nödsituation för att rädda någon oskyldig (skjuta mördaren precis innan han skjuter sitt offer) är väl försvarbart? Åtminstone enligt svensk lag...

Ja, i fängelse tex?

:hihi

Touché.

Last edited:

Ja, men om man tänker så så är det ju taskigt att låsa in dom i fängelsen. Eller gäller det inte då? Är det inte samma sak?

Men den genomsnittlige sh:aren har ju iofs samma syn på homosexuella, kvinnor och tjuvar som en stor del av befolkningen i dödsstraffsländerna så pollresultatet är inte särskillt förvånande..

Vad härligt att just DU är en så upplyst & bättre vetande människa än den "genomsnittlige sh:aren". Vad vet du egentligen om de tusentals registrerade användare som inte jag vet? Upplys mig om den här pöbeln så jag kan undvika att bli besudlad.

/ Eder tillgivne tjänare

Skulle du vilja ha en notorisk grovvåldtäktsman som granne? Eller någon som har slagit ihjäl flera människor? Tex han som nästan misshandlade ihjäl och våldtog kvinnor i Umeå eller kanske Krister Petterson? Eller ska dom bo "någon annanstans"?

Nja, men dom därna brukar vi väl låsa in nånstans ganska länge?

Fast han får nog på ett vis sitt straff han också. Under WWII var det ju judar som skötte gaskamrarna också, eller rättare sagt föste in folk, tog av dom kläderna och framför allt, städade efteråt. Men dom orkade inte med det i längden, så det var väldigt vanligt att dom smet in i gaskamrarna själva.
Det var ju dock måtligt populärt, upptäcktes det så släpptes gasen på väldigt sparsamt, så att det kunde ta väldigt lång tid innan dom dog, dvs fruktansvärt smärtsamt och ångestladdat.

Nu blandar du ju in praktik, det har inget med filosofi att göra.

Ja, men om man tänker så så är det ju taskigt att låsa in dom i fängelsen. Eller gäller det inte då? Är det inte samma sak?

snarare den som säger du ska i fängelse, borde sitta där med...
om det är taskigt eller inte är ju tycke&smak

Last edited:
Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25