Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
JO!
I en fyrtakts (eller tvåtakts) diesel, så talar man om olika förbränningsförlopp.
"Alla" vet ju att det är en förbränning vi talar om, och inte en detonation.
D.v.s en relativt låg förbränningshatighet. Och en ännu lägre hastighet på flamfronten.
Ok?
Ok!
För att göra en lång historia (som rent stökiometriskt är relativt komplicerad) så drar jag några shortcuts, för att korta ned den. Ok?
Bra.
Då kan man smalna ner problematiken till det vi sa, dvs förbränning med:
Konstant tryck
eller
konstant volym.
Dessa sker under helt olika förutsättningar, men teorin skulle de kunna äga rum i samma motor, men under olika driftsförhållanden.
Konstant tryck: Detta sker i en motor med så låg kolvhastighet, och även låg hastighet på flamfronten, att NÄR väl tändning sker (typiskt i eller straxt intill Ö.D) så kommer ingen tryckuppbyggnad ske.
Kolven jagar alltså iväg i takt med att volymsökningen av förbränningsmediumet pågår.
Man kommer alltså ha ett (relativt) konstant (men oxå lågt) förbränningstryck hela tiden, under en stor volymsökning av förbränningsrummet.
Ok?
Detta är typiskt för lågvarviga dieslar. Speciellt 2-taktsdieslar.
Och är även följden av gigantiska cylinderdiametrar (där flamfronten aldrig skulle hinna förbränna hela gasvolymen i, eller i nära anslutning till Ö.D)
Vinsten blir att de har hög verkningsgrad, och de blir i det närmaste outslitliga.
Jämför dem gärna med en tändkula.
(nu tar jag ett par klunkar öl! och återkommer snart!)
Var det inte britterna som gjorde en dieselhoj till armén för ett par år sedan?
Har diverse utbildningsmaterial från B&W liggande, som jag studerat alltför lite. (Har mest tittat på bilderna)
Konstant-tryck-principen bör alltså vara det som gäller för de sstora tvärstyckarna, är det rätt uppfattat?
JO!
I en fyrtakts (eller tvåtakts) diesel, så talar man om olika förbränningsförlopp.
"Alla" vet ju att det är en förbränning vi talar om, och inte en detonation.
D.v.s en relativt låg förbränningshatighet. Och en ännu lägre hastighet på flamfronten.
Ok?
Ok!
För att göra en lång historia (som rent stökiometriskt är relativt komplicerad) så drar jag några shortcuts, för att korta ned den. Ok?
Bra.
Då kan man smalna ner problematiken till det vi sa, dvs förbränning med:
Konstant tryck
eller
konstant volym.
Dessa sker under helt olika förutsättningar, men teorin skulle de kunna äga rum i samma motor, men under olika driftsförhållanden.
Konstant tryck: Detta sker i en motor med så låg kolvhastighet, och även låg hastighet på flamfronten, att NÄR väl tändning sker (typiskt i eller straxt intill Ö.D) så kommer ingen tryckuppbyggnad ske.
Kolven jagar alltså iväg i takt med att volymsökningen av förbränningsmediumet pågår.
Man kommer alltså ha ett (relativt) konstant (men oxå lågt) förbränningstryck hela tiden, under en stor volymsökning av förbränningsrummet.
Ok?
Detta är typiskt för lågvarviga dieslar. Speciellt 2-taktsdieslar.
Och är även följden av gigantiska cylinderdiametrar (där flamfronten aldrig skulle hinna förbränna hela gasvolymen i, eller i nära anslutning till Ö.D)
Vinsten blir att de har hög verkningsgrad, och de blir i det närmaste outslitliga.
Jämför dem gärna med en tändkula.
(nu tar jag ett par klunkar öl! och återkommer snart!)
Precis, det där är ju den teoretiska förklarelsemodellan, att dieselcykeln är isobar och ottocykeln är isokor. Men i praktiken är förbränningsprocessen i moderna högvarviga dieslar, 1000 rpm och upp, mer att betrakta som isokor. Som i en modellmotordiesel! Det ger nämligen bäst verkningsgrad. Det är bla detta som ligger bakom all forskning på HCCI motorn där blandningen är helt homogen innan man tänder. http://www.nyteknik.se/art/29858
/J
Visst är det!
Allvarligt talat, vilken pump (matarpump, insprutningsapump, högtryckspump) gäller det? Fabrikat på pumpen? Har diverse blandat elände liggande, så helt omöjligt är det inte. Är det sen bara ett standardläckage så bör det vara skapligt lättfixat.
Fantastiskt, jag trodde rätt om konstant volym. Besynnerligt nog har jag aldrig hört talas om de begreppen tidigare (såvitt jag kan minnas, minnet är inte helt pålitligt) men det här var en mycket bra och pedagogisk förklaring!
Vad är en HCCI-motor??
Ok, SorryJeppelimundo broder!Och om du nu ser på mitt fortsatta svar, så bekräftar det just vad du sa!![]()
HA! Kolla upp Hesselman-motorn! Tändstift är inte alls unikt för bensinmotorn!!
jag är inte 100 på vilket fabrikat, men jag tycker det borde vara bosch (jag blev så less att jag inte ens kollade om det stod på pumpen) insprutningspump. jag vet att den heter b#028130115MX i ETKA. motorkod AHU 1.9 TDI audi. 0-100 på 17,9 sekunder det ni! det kallar jag vrålåkdet är helt säkert ett standard läckage bara, bilen har gått 50tusen mil så det är väl dax..
Tror att bränslet diesel gjorts till synonym motortypen diesel här.... diesel....
Aha. Det är fördelarpump på dom där småttingarna va? (Vi har int översatt fördelarpump!)Kan inte tänka mig att Audi kör nåt annat än Bosch??
Var mer specifikt läcker det? Rör, slanganslutning? Inlopp eller utlopp? Har du provat att dra åt nånstans? Kan du skicka bilder?
(Om du kommer upp i 100 med din bil tycker jag inte du ska gnälla, det brukar jag inte göra med mina.)
Räknas inte dieseldrivna kolvmotorer till ottomotorerna?
Trodde jag.
HCCI (om jag minns rätt i dieselfallet) är en tvåtaktsdiesel som m.h.a rörliga avgasportar (ATAC) behåller en så stor mängd restgaser i cylindern (för att hålla uppe hettan) att motorn självantänder lättare/bättre och förbränner fullständigare = bättre verkningsgrad.
Annars är ju HCCI en arbetsprincip även för bensinare, och den vi såg sist var väl Mitsubishis lean air eller vad den hette? med HDI teknik.
HCCI (om jag minns rätt i dieselfallet) är en tvåtaktsdiesel som m.h.a rörliga avgasportar (ATAC) behåller en så stor mängd restgaser i cylindern (för att hålla uppe hettan) att motorn självantänder lättare/bättre och förbränner fullständigare = bättre verkningsgrad.
Annars är ju HCCI en arbetsprincip även för bensinare, och den vi såg sist var väl Mitsubishis lean air eller vad den hette? med HDI teknik.
![]() |
Motorcykelns Dag 3 maj
Den 3 maj är det Motorcykel... |
Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel
Foto: Bilprovningen Våre... |
|
![]() |
Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning
Den europeiska branschorgan... |
![]() |
Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!
En liten påminnelse om året... |
![]() |
2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!
Nu är det bara två månader ... |
Nya Indian Pursuit Elite
Screenshot Indian Motorc... |
|
Icons of British Originality
Åtta team från åtta länder ... |
|
![]() |
BMW presenterar R 12 G/S
BMW Motorrad har presentera... |
![]() |
Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning
Den europeiska branschorgan... |
![]() |
BMW R 12 G/S
BMW Motorrad har presentera... |