Bästa 4T Enduro för motionär

• Thread starter Thread starter MC Doktorn
  • Start date Start date

MC Doktorn

Guest
Är frågan för en vardags motionär.

Lite skruva och mycket köra gäller.

Wr250 känns tilltalande

sidesmall.jpg

XR400 är en annan tänkbar kandidat

xr400r.jpg

Föreslår KTM - Ready to race, billiga reservdelar, lätt o mecka med, inga shims!

XR400 är en hållbar traktor, men en traktor. (läs slöhög) Men smaken är delad.

Föreslår KTM - Ready to race, billiga reservdelar, lätt o mecka med, inga shims!

XR400 är en hållbar traktor, men en traktor. (läs slöhög) Men smaken är delad.

Vad menas med traktor? trött och tung.Jag söker ingen värsting och är inte ute efter ready 4 race!

KTM kvalite?

budget? Har man tur kan man köra 2 säsonger utan nåt annat än service om du köper en 250 4smälla för 40k

tycker inte det är direkt mindre chansning att köpa en äldre skrotig xr400

budget? Har man tur kan man köra 2 säsonger utan nåt annat än service om du köper en 250 4smälla för 40k

tycker inte det är direkt mindre chansning att köpa en äldre skrotig xr400

Hur länge går en modern 250 4T innan det blir "kritiskt", hört att dom är dyra att renovera?

35000??

Vad menas med traktor? trött och tung.Jag söker ingen värsting och är inte ute efter ready 4 race!

KTM kvalite?

Tung o slö helt enkelt. Värsting eller ej, varför inte välja en roligare hoj med lite mer krut för ungefär samma pengar? Kör du enduro kommer du få mecka mer än vad du vill oavsett vad du väljer fö :näsblod

Tung o slö helt enkelt. Värsting eller ej, varför inte välja en roligare hoj med lite mer krut för ungefär samma pengar? Kör du enduro kommer du få mecka mer än vad du vill oavsett vad du väljer fö :näsblod

XR400 enkel robust = lite skruva WR250 varvar mycket roliga men mer och dyrare att skruva?

Börjar o fråga om du e nybörjare? som motionär/nybörjare skull jag föreslå 250 4t lite mer rutinerad 450 4t. Om du vill "leka" mer så köp 2t men köp yamahan som du lagt upp. går klockrent inget krångel. Inte lika klumpig som xr400 heller. Bättre kvalite än ktm.

Det jag hört är att WR250 ska ha riktigt bra kvalitutta, prisbilden på XR400 visar att det är en attraktiv model.

Jo jag är en riktig superrookie :)

Jag hade köpt den hojen som vägt minst av de där två. Jag tycker det är vikten som är min fiende Nr 1 i skogen.

Finns vettig elstart är det en enorm bonus. :hihi

När du sedan växer ut Wr250an så kommer du veta lite mer och då kan du köpa en hoj som passar dig och din körstil.

Börjar o fråga om du e nybörjare? som motionär/nybörjare skull jag föreslå 250 4t lite mer rutinerad 450 4t. Om du vill "leka" mer så köp 2t men köp yamahan som du lagt upp. går klockrent inget krångel. Inte lika klumpig som xr400 heller. Bättre kvalite än ktm.

Yamahan är inte sämre än vad de brukar vara. Men när man ska mecka med dom upptäcker man att japanarna använt 4711 olika typer av skruvar, att ventiljusteringen plötsligt blev jävligt omständlig pga shimsen, och att plast och reservdelar kostar tråkmycket kosing.

XR400 är en riktig slitvarg men den är också rätt bökig och tråkig i tight skogsenduro. XR400 är mer en offroad än en enduro imo.

(annars medhåll till att en modern 250 4T nästan är att rekommendera)

XR400 enkel robust = lite skruva WR250 varvar mycket roliga men mer och dyrare att skruva?
Min bekant har en XR 400. Han är en ganska rutinerad grus- och enduroförare och är suveränt nöjd med sin XR. Visst är den inte lika modern som en WR men å andra sidan mer robust, lättkörd och en tillräcklig utmaning för en glad amatör. Den låter fint också!

Läs lite här:

http://www.thumperpage.com/articles/01XR400.html

:)

Växer ur och växer ur... Lappen (Matts Nilsson) kör väl 250 4T, och han har ju vunnit allt!

Kubik och Hk är inte allt när man ska köra i skogen.

Köpte en wr 250 -03 hösten -04, det som var kriterier för mig som nybörjare var, lätt att köra, elstart och minimalt med meka. Det som fällde avgörandet var när jag frågade runt om kolvbyte, något som jag trodde att man skulle slippa med 4 takt (iaf ofta) var att alla hade ganska täta intervaller på det (vet inte om det blivit bättre) och när jag frågade Åke Johnsson (Yamaha Västerås)om hur ofta man byter kolv på en Yama så ser han ut som ett frågetecken och säger "det behöver man inte göra"
Jag är väldigt nöjd med den även om jag inte kört den så mkt pga skador o dålig rygg, det har blivit mest på Gröndal eftersom jag har närmast dit.

Det är samma Borr och slag i wr250 som i min R1 kanske passar ??

Måste det vara 4t?

Ett udda tips (?) är annars Gasgas 300 tvåtakt Enduro. En hoj som tydligen bara går och går, flyter fram i skogen och motorn har ett brett och fint register.
Dessutom bör den vara lättskruvad.

Måste det vara 4t?

Ett udda tips (?) är annars Gasgas 300 tvåtakt Enduro. En hoj som tydligen bara går och går, flyter fram i skogen och motorn har ett brett och fint register.
Dessutom bör den vara lättskruvad.

Det lutar mot en 250 :)

Tror du är inne på rätt spår, 250 4t är nog perfekt om man är ny i skogen
smidig och hanterlig effekt.
Sen är elstart ju nästan måste i början, WR 450/250 verkar ju dessutom bara gå och gå

Är själv endurorookie och gick nyss prån ktm525 till 400 för att kunna hantera kraften när man är trött

WR 250 :tummenupp

Växer ur och växer ur... Lappen (Matts Nilsson) kör väl 250 4T, och han har ju vunnit allt!

Kubik och Hk är inte allt när man ska köra i skogen.

Mmmm, växer ur var väll kanske lite fel formulerat av mig.
Växa in i en 450 är väll kanske mer rätt. Sverige är ju CC kåtelandet No 1, så att de flesta faktiskt kör fortare på en wr250 än en wr450 är helt ointressant, det är ju coolare att köra en 450... :rolleyes:

Skulle jag börja köra cross igen så skulle jag köpa en Kx125-2t eller en Kx250-4t. För jag kommer ha roligare längre på dem än med en 450 som kommer trötta ut mig på 2 varv.

:hej

*/ ?>
Back