Launch Control

Ska elektronisk Launch Control förbjudas?


  • Antal röstningar
    0
En liknande konservatism lär säkert prägla även hojracingen vad avser ABS mm.
JUst gällande ABS så läste jag en kort intervju med en av Brembos högsta höns och han menade att det finns några anledningar till att man inte komemr använda ABS i racing och det är dels att de har svårt att få de systemen att fungera när det är så stora viktförändringar i inbromsningen som det är i GP, varför gick han inte in på, och att de för att det ska funka behöver ha mer eller mindre kontakt mellan bakdäck och asfalt. Den största anledningen är dock att förarna tappar en del av känslan för vad framdäcket har för sig med ABS vilket gör att de inte kan köra så nära gränsen som behövs.
Han var dock inne på att man i framtiden kunde använda all den energi som alstras i bromsningen (räknar man om bromskraften till effekt så motsvarar det ca 550hk på en MotoGPhoj) till att spara energi/ladda batterier what ever eftersom det just nu bara går över i värme.
 
tycker att man ska låta saker o ting utvecklas. inom motogp och andra pro serier är alla förare supertalanger, TC LC m.m. gör bara att de blir ännu snabbare race och mindre krascher.

men vissa kanske tycker "det var bättre förr". näää tycker att motogp o CO har aldrig varit så fett som det är nu
 
tycker att man ska låta saker o ting utvecklas. inom motogp och andra pro serier är alla förare supertalanger, TC LC m.m. gör bara att de blir ännu snabbare race och mindre krascher.

men vissa kanske tycker "det var bättre förr". näää tycker att motogp o CO har aldrig varit så fett som det är nu

Det verkar finnas två olika inriktningar bland publiken iaf, en del som vill se det mest avancerade ingenjörer kan åstadkomma och en som vill se vilken chaufför som är skickligast. Utvecklingen gör ju att fler och fler moment tas från föraren, det är väl det som jag iallfall tycker är synd.
 
LC skall komplettera förarens startförmåga inte ersätta den. Eller kör du som ett svin när det är halt bara för att ESP fixar biffen?

Den liknelsen är ju som att jämföra äpplen med grodor!!!??

Det är väl självklart att du använder systemen olika om du tävlar med bilen eller om du kör hem efter shoppingturen på stan.

I det ena fallet är det en nödlösning som ska träda i kraft när föraren gjort en felbedömning i det andra fallet ska den spara tid i en tävling.

Det finns väl inget team som har ABS, LC eller antispinn som inte använder det fullt ut för att det kan fallera någon enstaka gång:va

Montoya och Schumacher visade ju att det går att åka lite fortare momentant utan dessa hjälpmedel men erkände att det i långa loppet tjänade tid på att ha abs och antispinn.

Edit: Men jag tillhör fortfarande den kategorin som anser att dessa hjälpmedel borde förbjudas.
 
Det verkar finnas två olika inriktningar bland publiken iaf, en del som vill se det mest avancerade ingenjörer kan åstadkomma och en som vill se vilken chaufför som är skickligast. Utvecklingen gör ju att fler och fler moment tas från föraren, det är väl det som jag iallfall tycker är synd.
Då skulle jag vilja påstå att det finns en tredje grupp, den största, och det är de som vill se täta och spännande race. De vill se de bästa förarna på de snabbaste hojarna.

Att fler och fler moment tas ifrån föraren är ju en naturlig utveckling och så har det varit sen den första motorcykeln tillverkades. Det hade iofs varit kul att se en serie där man tog bort alla typer av hjälpmedel som inte tillhör grundkonstruktionen, tex TC, LC, antiwheelie, styrdämpare, quickshifter, elektronisk motorbroms, slirkoppling, bränsleberäkningsprogram mm mm.
 
Då skulle jag vilja påstå att det finns en tredje grupp, den största, och det är de som vill se täta och spännande race. De vill se de bästa förarna på de snabbaste hojarna.
Det utgår jag från att samtliga vill se, täta och spännande race. Så det skulle jag nog inte klassa som en egen grupp, det jag menar är om man tycker att det är maskinen som ska fälla avgörandet eller föraren. Jag personligen tycker det ska vara föraren, annars blir det bara hänvisning till materialet när det inte går bra.
 
Det utgår jag från att samtliga vill se, täta och spännande race. Så det skulle jag nog inte klassa som en egen grupp, det jag menar är om man tycker att det är maskinen som ska fälla avgörandet eller föraren. Jag personligen tycker det ska vara föraren, annars blir det bara hänvisning till materialet när det inte går bra.

Då är du för en Nascar-liknande utveckling av MotoGP där fler och fler saker blir universella för alla deltagande team? Det står ju i kontrast mot att producera de snabbaste tänkabara maskinerna i motorcyklismens elitserie.
 
Det har alltid varit en kombination. Visst har föraren väldigt stor betydelse, men självklart spelar material:et roll. Se på Rossi t.ex. eller varför inte på Hayden och Stoners resultat ifjor kontra i år, självklart har material:et haft en betydande inverkan. Inget nytt precis, vilken chans hade man 1998 om man inte satt på en Yamaha eller en Suzuki?
 
Då är du för en Nascar-liknande utveckling av MotoGP där fler och fler saker blir universella för alla deltagande team? Det står ju i kontrast mot att producera de snabbaste tänkabara maskinerna i motorcyklismens elitserie.

Nej, jag är väl bara lite gammaldags, tycker att de mest grundläggande momenten som gas, broms och styrning av motorcykeln skall utföras av föraren. Det går säkert att bygga en hoj som kör sig självt runt en bana på det mest optimala sättet, men jag är inte så intresserad av det.
 
Jag personligen tycker det ska vara föraren, annars blir det bara hänvisning till materialet när det inte går bra.
Som Zee skriver är risken att man får en NASCAR-liknande serie där det är så jämnt att man måste införa depåstopp etc för att få någon typ av spänning.

En bra lösning enligt mig för MotoGP vore att införa "enhets-elektronik" genom att Dorna tillhandahåller det elektroniska styrsystemet för alla hojar (en plomberad låda som kontrolleras efter varje pass och som kunde avläsas under pågående pass av Dorna). Då skulle man kunna tabort TC och LC tex och teamen kan ägna sig åt hojar och däck istället för att ha en hel stab med anställda som enbart programmerar.

Naturligt eller ej: vad tycker vi om det? Utveckling/förändring är ju i sig naturlig men inte per definition önskvärd eller av godo.
Nej, det håller jag med om. Men det är som sagt väldigt svårt att dra gränser för vad som ska vara tillåtet eller inte. I slutänden vill vi väl alla se täta race och säsongen 2006 tycker jag var helt okej trots alla hjälpmedel.
 
Last edited:
Det går säkert att bygga en hoj som kör sig självt runt en bana på det mest optimala sättet, men jag är inte så intresserad av det.
INGEN är intresserad av det :fakta Iaf. ingen som tittar på MotoGP idag, de leker Robot Wars eller något sådant.

Tror du verkligen att det är den typen av ytterlighet som utvecklingsförespråkarna avser när de inte direkt vill förbjuda TC?
 
INGEN är intresserad av det :fakta Iaf. ingen som tittar på MotoGP idag, de leker Robot Wars eller något sådant.

Tror du verkligen att det är den typen av ytterlighet som utvecklingsförespråkarna avser när de inte direkt vill förbjuda TC?

Ok, det framgår visst inte riktigt vad jag menar så jag skriver så tydligt jag förmår. Jag vill se att föraren utför de mest grundläggande momenten som gas, broms och styrning, dvs kunna starta motorcykeln själv mha kopplingen alltså ingen LC, hantera gasen, ingen TC och kunna bromsa själv, ingen ABS. Nu får vi se om det här kan missförstås också... :rolleyes:
 
och kunna bromsa själv, ingen ABS. Nu får vi se om det här kan missförstås också... :rolleyes:

Klart vi kan missuppfitta om vi lägger manken till. ;) Hur ser du då på slirkoppling? Det hjälper ju föraren i form av lite bakhjulsbroms, mindre studs (dvs ökad styrning).


Edit: Jag förmodar du är helt emot TC då också? :) Det är jag iaf.
 
Då är du för en Nascar-liknande utveckling av MotoGP där fler och fler saker blir universella för alla deltagande team? Det står ju i kontrast mot att producera de snabbaste tänkabara maskinerna i motorcyklismens elitserie.
Nja, reglementet är fullt av restriktioner. Snabbast tänkbara inom ramarna för ett (mycket snävt) reglemente är rättare att säga. Hade det varit helt fritt hade hojarna inte sett ut som de gör idag. Knappt man törs säga det, men tänk vad en 800 cc tvåtaktare hade kunnat prestera.
 
Klart vi kan missuppfitta om vi lägger manken till. ;) Hur ser du då på slirkoppling? Det hjälper ju föraren i form av lite bakhjulsbroms, mindre studs (dvs ökad styrning).


Edit: Jag förmodar du är helt emot TC då också? :) Det är jag iaf.

Ja, egentligen tycker jag väl att man borde kunna köra utan slirkoppling, fast jag vill gärna ha det på min egen racehoj :D

Angående TC, se mitt förra inlägg.
 
Nej, det håller jag med om. Men det är som sagt väldigt svårt att dra gränser för vad som ska vara tillåtet eller inte. I slutänden vill vi väl alla se täta race och säsongen 2006 tycker jag var helt okej trots alla hjälpmedel.
Många upprepar just detta att det skulle vara svårt att dra gränsen. Men varför då?

:va

Det vore väl jättelätt att t.ex. förbjuda just elektronisk assistans vid start. Eller elektronik som förhindrar att bakhjulet snurrar fortare än framhjulet. Eller?
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top