SUV? Vilken modell?

Mitsubishi Outlander var inte så tokig, iaf inte på bild. Ska plöja annonser ikväll. Tyvärr bor man i en avkrok och SUVar verkar finnas mest norröver.

Honda CRV har ju det där jättehuset bak på skuffluckan för reservhjul. Inte snyggt men vinner kanske en hel del utrymma bak?

SUV's finns väl uteslutande innanför tullarna (eller i alla fall i städer)?
Här uppe körs det mer pickuper har jag en känsla av (utanför själva Umeå)?

Det kan ha att göra med att folk köper dom för att lasta snöskotrar, och en tid när dieselskatten var gynnsam om man hade riktigt flak...

Utanpåliggande reservhjul är nästan ett måste när man kommer upp i dimensioner, då det annars skulle sno majoriteten av lastutrymmet.
Lämmna det hemma, när sist använde du ett reservhjul?
 
Annars har väl flertalet av SUVarna hjulet UNDER själva bilen? Tar inte spec mkt plats. :tummenupp
 
Nu har jag bara kört både Santa Fe och Tucson. Tycker de känns ganska hyfsade för sin prisklass. Gamla modellen (läs: förra) av Santa Fe är dock bullrig och låter allmänt mycket, för att vara en hyfsat ny bil. Att de slukar soppa (speciellt Santa Fe) är väl kanske inte så oväntat. Är du lång så får du plats i de båda. Du åker skönt och får plats med packning. Hm... vad mer kan man säga? :va
 
SUV's finns väl uteslutande innanför tullarna (eller i alla fall i städer)?
Här uppe körs det mer pickuper har jag en känsla av (utanför själva Umeå)?
Vill man ha både flak, plats för 4-5 pers och komfort så skulle jag rekommendera Honda Ridgeline. Det blir ju såklart en kompromiss, men jag trivdes kanon i den bilen.

Utanpåliggande reservhjul är nästan ett måste när man kommer upp i dimensioner, då det annars skulle sno majoriteten av lastutrymmet.
Lämmna det hemma, när sist använde du ett reservhjul?
Håller med. På Explorern hänger det under, men stjäl ändå inte markfrigång så det får bli kvar där.
 
Håller med. På Explorern hänger det under, men stjäl ändå inte markfrigång så det får bli kvar där.

På min "SUV" satt reservhjulet på huven, så att man kunde skjutsa den lokala stammens bäste vägvisare sittandes i hjulet.

En annan fördel var att dom aldrig ides titta under huven på besiktningen, för det var så jävla tungt att hålla upp den. :tummenupp
 

Varför vill man ha en SUV? Kan det vara för att;


1. Den är en "stadsjeep", dvs den funkar lika bra i staden som alla andra bilar för "terrängen" är inte så krävande och den funkar lika dåligt som alla andra bilar i den riktiga terrängen för den är inte byggd för sånt. Bäst på inget är kul. Eller?
2. Den är stor och ful och klumpig. Folk som köper en bil av denna typ identifierar sig med den?
3. Man måste ju ha en bil och eftersom bensin är kul att köpa köper man den som dricker mest bensin?
4. Man hatar miljön och gärna bidrar allt vad man kan till växthuseffekten?
5. ?

Det finns faktiskt delar av världen där det kan komma några decimeter snö över natten utan att någon mirakulöst plogar fram till dörren innan man vaknar på morgonen. Vore det inte för våran SUV hade vi fått stanna hemma från jobbet ett antal gånger i vintras.
Många kör fyrhjulsdrivna bilar här, men att säga att en vanlig sedan med 4x4 har samma framkomlighet är skitsnack. Under sådana förhållanden med konstant fyrhjulsdrift inkopplad, ibland i låg, så drar den en bit över 2L/mil, men det är det värt i dom lägena. På landsväg drar den runt 1-1.3 L/mil (V8, 4.6L), med eller utan släp spelar ingen roll... Obromsat släp med hojen på när det är bandag på g, rullar lätt efter bilen i 100 knyck (Och ja, det är lagligt så kom inte och gnäll på det nu).

Slutligen skulle jag rekommendera att skaffa en riktig SUV om du lever i en avkrok där du kan tänkas behöva en. Halvfabrikaten funkar kanske i stan, men jag skulle helst inte bli sedd i en.

Ridgeline
exterior-header.jpg


Explorer
explorer-4door-front.jpg


På min "SUV" satt reservhjulet på huven, så att man kunde skjutsa den lokala stammens bäste vägvisare sittandes i hjulet.

En annan fördel var att dom aldrig ides titta under huven på besiktningen, för det var så jävla tungt att hålla upp den. :tummenupp

Haha! Ja vore pengar inget problem så skulle en Range Rover vara det självklara valet.

range-rover-sport-4.jpg
 
Last edited:
Var väldigt nära att köpa en suv när det skulle inhandlas en ny bil nyligen.. Titta på en Landrover Discovery 3 visserligen aningen dyrare än den kombi jag även va intresserad av men måste säga att det va en riktigt praktisk bil! lastutrymmet va enormt, den fick dra ett hus, man satt högt och fick plats med 7 pers.. vad är det för fel på det? alla gillar att hacka på suvar för att dom é dyra men dom är även praktiska.. Nu vägra dock frugan köpa den för att den va förstor men endå :)
 
Hehe ja här är det faktiskt frugan som vill ha en.

Har hittat ex fint ex men det är i Uppsala. Ingen som bor i Uppsalatrakten? Vänge ligger väl strax utanför..
 
Tycker att du ska prova Ford explorer, hade en sån för några år sen och köpte nyligen en igen!
Går ej att jämföra med europeiska Ford, en helt annan komfort o kvalitetskänsla.
Framförallt riktig 4-hjulsdrift till skillnad mot ex Santa fe.
Drar 1,37 i stan o 1,0 på landsväg, alltså ungefär som vilken större kombi som helst med automat.
 
Jag köpte en grand cherokee v8 i 50.000:- klassen häromveckan, gott att gunga omkring i å den snittar bara 2 liter milen :-) Jaja, hojen har ju bara dragit 0.5l/mil att pendla med hela sommaren så det jämnar väl ut sig.

Kommer vara kung när plogbilen inte hunnit ut i våra hörn av skogen, och hästsläpet känns knappt att det sitter på. 3500Kg får den dra, så får man lite valuta för BE behörigheten.
 
Jag lägger min röst på Mitsubishi Pajero Sport.
:tummenupp

Ok, inte världens snyggaste karossen och inte heller den mest spännande inredning men du får "all" utrustning:

Skinn, automat, klimatanläggning eller A/C (beror på modell) bakhjulsdrift, inkopplingsbar 4x4 med hög- och lågväxel, 22cm markfrigång, v6:a med hyfsat morr. Jag är nöjd iaf!

Ett ex: http://www.blocket.se/vi/13542654.htm?ca=6_s

Jag monterade på 18" fälgar, de här: http://www.abbozzo.se/html-sider/kingsize-2007/ab42-kingsize.html
 
Åk och provkör dig en Hyundai. Mitt intryck är att de är illa ljudissolerade, stor bränsletörst, inredning som får en att gråta, smäckig kvalité, vägegenskaper som en nyskjuten älg och sist men inte minst en fyrhjulsdrift som inte är värd namnet (viskokoppling) och dessutom inte håller ihop något vidare. Kort sagt en skitbil helt utan existensberättigande.

Jag är av uppfattningen att antingen kastar man upp de pengar som behövs för en BMW/Volvo/Lexus eller så väljer man en annan biltyp.

Värmesystemet hör inte hemma i Sverige heller. Åkte en sprillans Santa Fe till Svenska rally förra året. En person fick sitta och sköta den sk "klimatanläggningen" för att gå mellan imma på framrutan eller imma på alla sidorutor. Helt odugligt system!
 
Jeep Grand Cherokee?

Då skulle han kika på -05 eller nyare CRD men då får han lägga på minst en hundring på budgeten. Visst, amerikanskt, men går förvånadsvärt bra. Merca-diesel och ingen slö Detroit-dito. Schysst 4hjulsdrift och dragförmåga som från en mindre lastbil (nåja). Godkänd för runt 3.5 ton om jag inte har fel.
Gamla Grand Cherokee har den nämnda älgen i väghållning och säten som man drunknar i. Nya är betydligt med genomarbetat och skönare att köra. Amerikansk plast kommer du inte i från, men för att få det riktigt fint inne får du kika på nå tyskt premium och då blir priserna där efter eller japanskt opersonlighet.
(ska du verkligen knäcka grannen och stå för hälften av de utsläpp som miljöpartiet pratar om i sitt partiprogram så ska du naturligtvis ta nya SRT8 motorn).
 
Tack för alla tips:tummenupp

Tyvärr gick just en svart Santa Fe 2.7 V6 oss precis ur händerna. En svart med extra utrustning och bara 2000 mil. Surt.
Jaja, det är väl bara att söka vidare och fortsätta åka V70.
 
Har egentligen inget konstruktivt att tillföra tråden annat än att visst ska man köpa det fordon som passar dom förhållanden man behöver använda det i. Det tillsammans med personlig smak är väl det viktigaste vad man än köper.

Men inne på den linjen kan jag inte ens med bästa vilja riktigt se hur denna biltypen kom till:

Vi tar en vass sportbil, gör om den till en kombi med massor av sittplatser, ger den fyrhjulsdrift och höjer den så den ser ut att kunna åka uppför mount everest, sen sätter vi på extra stora racingfälgar med extrema lågprofilsdäck så den bara går att använda på riktigt slät väg, och så toppar vi det med en dragkrok för husvagnen...

Vad beskriver jag?

/Danne
 

Vi tar en vass sportbil, gör om den till en kombi med massor av sittplatser, ger den fyrhjulsdrift och höjer den så den ser ut att kunna åka uppför mount everest, sen sätter vi på extra stora racingfälgar med extrema lågprofilsdäck så den bara går att använda på riktigt slät väg, och så toppar vi det med en dragkrok för husvagnen...

Vad beskriver jag?

/Danne

Range Rover sport med 22" alufälgar och 45 profilsdäck. I Topgear åkte de ifrån en Focus st2000 dragandes ett släp där en focus stod....
 
Tack för alla tips:tummenupp

Tyvärr gick just en svart Santa Fe 2.7 V6 oss precis ur händerna. En svart med extra utrustning och bara 2000 mil. Surt.
Jaja, det är väl bara att söka vidare och fortsätta åka V70.

Det var väl en jävla tur att ni missade den :D Seriöst, släpp tanken på en Santa fé och lyssna på de som vet. Det är en skitbil, finns inget försvar för den bilen!
Eller rättare sagt, man får så mycket bättre för samma pengar...
 
Nissan Murano har månag missat. Rätt ovanlig och den är snygg. Vet dock inte vad gäller kvaliten, men den ser iaf fräsch ut.

Har haft en Rav4:a och min var iaf ett måndagsexemplar med skrammel o knirr som inte gick att få bort.
 
har aldrig förstått varför man köper en fusk jeep, har man behovet av markfrigång och riktigt "4 wheel drive" inte "all wheel drive" samt last utrymme så har Subaru, Mitsubishi landrover osv bra sådana bruksbilar.
 
*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back
Top