SUV? Vilken modell?

Jag har haft landrover Defender, Toyota RAV4 och Subaru Forester.

Av de bilarna så tar Subarun sig fram bäst i de svårigheter som medelsvensson oftast träffar på: Snö och leriga vägar. Detta med god marginal till de andra.
Nu kikar jag åter efter en ny suv och jag tror att jag har ungefär samma önskemål som trådstartaren bortsett från att jag inte vill ha en Santa Fé.

Detta är de bilar jag kikar på:
Toyota Lancruiser
Nissan Patrol
Nissan Terrano II
Hundai Terracan
LandRover Discovery
Mitsubishi Pajero Sport
Mitsubishi Pajero Wagon

Tyvärr har många SUV tillverkare glömt att många gärna vill ha lite utrymme i "skuffen" vilket begränsar mitt sökande lite då det ska in en dubbelbur där bak i min nästa bil.

Lycka till med sökandet Chirre

Det var ett jävla gnäll på Hyundai santa fe från SH,s
expertpanel:D
Om man däremot är lite objektiv och googlar runt lite
och kollar tester och SBP resultat så verkar det ju vara
ett jävligt bra köp både pris och kvalitetsmässigt:tummenupp

Om man nu inte måste åka europeisk premiumbil:rolleyes: som är apdyr
och tillbringar avsevärt mycket mer tid på verksta´n:tungan

För 180' kan du få en Dodge Durango i bra skick till och med -02.
En bil som jag varmt kan rekomendera!

Eller så går man på sin egna erfarenhet och avråder honom från att köpa en sådan skitbil när man får en annan bättre skitbil för samma pengar.

Eller så går man på sin egna erfarenhet och avråder honom från att köpa en sådan skitbil när man får en annan bättre skitbil för samma pengar.

Eller så går man på en massa biltestares och SBPS erfarenheter
och låter honom köpa en sådan bra skitbil istället för nån annan skitbil
för mer pengar:D

Mycke skitsnack var det här:fakta

Eller så går man på en massa biltestares och SBPS erfarenheter
och låter honom köpa en sådan bra skitbil istället för nån annan skitbil
för mer pengar:D

Mycke skitsnack var det här:fakta

Ja, vill man bli lurad så kan man göra som du säger. Eller så försöker man åtminstone spela smart och kanske lyckas.

Ja, vill man bli lurad så kan man göra som du säger. Eller så försöker man åtminstone spela smart och kanske lyckas.

:va
Läser man seriösa tester och omdömen om bilmodellen man funtar på att köpa
blir man lurad men lyssnar man på din "profesionella" tyckande om
bilen ifråga vet man att det är en skitbil:rolleyes:
Rätt uppfattat?

Jamen då vet vi vad som gäller,nu slipper vi sväva i ovisshet:D

Kia Sorento V6

Jag hade en KIA Sorento som tjänstebil för två år sedan och var mycket nöjd med den med undantag av bensinförbrukningen. Kan man leva med en snittförbrukning på 1,5 liter milen får jag varmt rekommendera V6:an. Gott om plats, bra sittställning och komfort, har malt både till alperna som norska fjällen med kärran, så jag vet hur den känns på långkörningar. Hur den är som begagnad vet jag inte eftersom min var ny, men när jag lämnade den var allt i ordning, inget gnissel och skit.

Skulle mycket väl kunna köpa en till…..

Ha de.
KMW

Ja ,Hyundai äger 100% av Kia så den och Santan är ganska lika.

Har de senaste dagarna läst en massa tester av oliga SUVar,även tester som gjorts några år tillbaka i tiden. Santan får faktisk överaskande gott betyg, förutom bränsleförbrukningen då, men det kvittar för mig.

Hittade även ett Santa Fe-Forum. Det verkar finnas forum för allt nuförtiden:)
Snubbarna där verkar faktiskt vara väldigt nöjda med sina bilar. Sen finns det mycket tillbehör och stylingdelar till den. Sånt gillar jag.

Har även tittat på VW Toureg. Sygg bil men ack så dyr. Mitsubishi Outlander har tydligen väldigt litet lastutrymme. Dessutom ser den mera ut som en kombi med större hjul.

:va
Läser man seriösa tester och omdömen om bilmodellen man funtar på att köpa
blir man lurad men lyssnar man på din "profesionella" tyckande om
bilen ifråga vet man att det är en skitbil:rolleyes:
Rätt uppfattat?

Jamen då vet vi vad som gäller,nu slipper vi sväva i ovisshet:D

Du hittar lika många negativa omdömen om bilen (om inte fler) som du hittar positiva, bara börja leta och läsa ALLA tester.
Men jag antar att du äger en sådan eller funderar starkt på att köpa en sådan och då lever man hellre i förnekelse än i verkligheten. Det skulle jag gjort iaf :D

Den har säkert sina fördelar. Garantierna är rätt ok men har man lite dålig kvalitet är det ju ett bra sätt att behålla kunder. Men att en ny sk SUV inte har en klimatanläggning som fungerar som den ska vintertid gör att jag aldrig skulle fundera på en Santa fe. Hoppas rostskyddet blivit bättre också. Stod och kikade på en 04 med 3500mil på mätaren. Frontplåten i motorytrymmet ovan kylaren var helt kexig med rost.

Du får en billig dålig bil. Det kan ju i många fall vara bättre än att köpa en dyr dålig bil så valet är fritt som tur är :D

Slår ett slag för Toyota Landcruiser. Går att hitta i rätt prisklass och är en suverän blandning av framkomlighet/komfort och kvalite. Används flitigt av de yrkeskategorier som har behovet av SUVar. Ex. Försvarsmakten, skogsbolag m.m.

Du hittar lika många negativa omdömen om bilen (om inte fler) som du hittar positiva, bara börja leta och läsa ALLA tester.
Men jag antar att du äger en sådan eller funderar starkt på att köpa en sådan och då lever man hellre i förnekelse än i verkligheten. Det skulle jag gjort iaf :D

Eftersom jag har noll intresse av att köpa en SUV själv så kikade jag
bara för skojs skull vad några Svenska biltidningar skrivit om Santa fe´n
och det var överlag positiva omdömen både som ny och beg.Jag har förstått att du vet bättre:D
(alltid lika kul med folk som minsann "vet" grundat på eget tyckande :rolleyes: )

Äger iofs en Hyundai men definitivt ingen Santa fe och har tvingats byta
ut ett batteri på dom 4 år jag haft bilen(garantijobb),inget går ju sönder på
den här jävla skitbilen,trist,inte ens SBP har haft något att gnälla på:huvet

Klurat på en Suzuki Vitara?
Har iofs bara misshandlat en '89 i nåra år men trevligare bil att vara orädd om har jag inte stött på .
De nya borde väl vara liknande? :va

För dina 180' borde du få en ny :D

(alltid lika kul med folk som minsann "vet" grundat på eget tyckande :rolleyes: )

Det är uppenbarligen inte bara jag som "vet" då jag även har läst minst ett oberoende test där de sågade den totalt när det gällde framkomlighet, detta lästet EFTER mina egna utflykter med bilen. Sen kanske det är ett kap för pengarna, men det tvivlar jag på då jag fortfarande anser att de ligger minst 30% för högt i pris för att köpa.
Till saken hör även att jag i mitt jobb provkörde i stort sett alla fyrhjulsdrivna bilar för ett kommande inköp till vagnsparken. Dock bara santa fé, Skoda och GOLF som jag har många mil att gå på.
Fé Och Tuscon valdes bort väldigt tidigt då man fick för jävla dålig bil för pengarna. Det blev en Skoda Octavia 4x4 som hade det som krävdes. Med ett ram-avtal med Skoda var valet ännu enklare då den blev billigast/mil, något som är viktigt då den ska klara av att rulla ca 12k mil/år.

Men det är klart, man kanske inte ska bilda sig en egen uppfattning och påstå att man "vet" när man bara har kört 2st olika Fésar i ca 100mil. Förlåt, det var mycket dumt av mig och det kommer inte inträffa igen!
Köp en santa fé, det är ett mycket bra val, tro mig, jag "vet". ....

Intressant när man på ett forum för sportmotorcyklar anklagar SUVar för att vara "opraktiska". Varför kan inte en bil vara lika mycket passionsobjekt som en motorcykel?

När åkte du och storhandlade med din hoj senast?

en vecka sedan...en stor bag allt fick plats förutom salladen, den fick jag trycka ner i cutsen:arsele gissa om folk glodde :yoparty

Ja ,Hyundai äger 100% av Kia så den och Santan är ganska lika.

Har de senaste dagarna läst en massa tester av oliga SUVar,även tester som gjorts några år tillbaka i tiden. Santan får faktisk överaskande gott betyg, förutom bränsleförbrukningen då, men det kvittar för mig.

Hittade även ett Santa Fe-Forum. Det verkar finnas forum för allt nuförtiden:)
Snubbarna där verkar faktiskt vara väldigt nöjda med sina bilar. Sen finns det mycket tillbehör och stylingdelar till den. Sånt gillar jag.

Har även tittat på VW Toureg. Sygg bil men ack så dyr. Mitsubishi Outlander har tydligen väldigt litet lastutrymme. Dessutom ser den mera ut som en kombi med större hjul.
jag kan bara tala av egen erfarehet och jag kan bara säga att jag inte fick ner santa fe:n v6 -07 under 1.7 80% långkörning tycker jag suger..
jag har en outlander -04nu ingen turbo men den går klockrent.fyller alla mina behov och jag har inte kommit över 1.2.inget fartmonster dock

*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back