Växelådan trasig på min husaberg, hjälp!!

Nu har jag rivit isär den igen och denna gång låg det synligt flis mellan plattorna. Hade även blivit lite repor. Jag tog bort det och slipade plattorna så att dom blev släta. Ikväll blåser jag rakt in i motorn med högtryckstvätt. Jag återkommer med rapport.
 
Nu har jag blås högtryck på motorn. Jag dränkte den först i avfettning och sen blåste jag högtryck. Körde både rakt på alla kugghjulen på kopplingsidan samt blåste lite in i oljeplugghålet. Allt blev jätterent. Torkade rent allt mycket noga och monterade ihop allt mycket noga. Kollade att växeln funkade. Hälde på olja så att nivån blev mitt i oljefönstret. Hälde på en liter kylarvatten. Hmm... konstigt, det blev inte fullt i kylaren. Brukar ju bli det. Hälde mer. Och mer. Och mer. Va fan det blir ju inte fullt. Slutar hälla. Kollar i oljefönstret. AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAHHHHHHH!!!
Proppfult. Nivålinjen syns inte ens. Dvs kylarvattnet rinner rakt in i motor/växellåda. Kul.....
Inte en jävla aning om var det läcker in någonstans. Fan så jävla trött jag är på den här jävla hojen nu.
Nån som har någon aning om var det kan läcka in?
 
Nu har jag blås högtryck på motorn. Jag dränkte den först i avfettning och sen blåste jag högtryck. Körde både rakt på alla kugghjulen på kopplingsidan samt blåste lite in i oljeplugghålet. Allt blev jätterent. Torkade rent allt mycket noga och monterade ihop allt mycket noga. Kollade att växeln funkade. Hälde på olja så att nivån blev mitt i oljefönstret. Hälde på en liter kylarvatten. Hmm... konstigt, det blev inte fullt i kylaren. Brukar ju bli det. Hälde mer. Och mer. Och mer. Va fan det blir ju inte fullt. Slutar hälla. Kollar i oljefönstret. AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAHHHHHHH!!!
Proppfult. Nivålinjen syns inte ens. Dvs kylarvattnet rinner rakt in i motor/växellåda. Kul.....
Inte en jävla aning om var det läcker in någonstans. Fan så jävla trött jag är på den här jävla hojen nu.
Nån som har någon aning om var det kan läcka in?

Shit, nu kommer jag inte ens titta efter en husaberg på blocket.
 
Shit, nu kommer jag inte ens titta efter en husaberg på blocket.

Fick lite tips om vad det kan va. Antagligen har en oring vid transkåpan ramlat bort så att den saknas. Då rinner kylvattnet rakt in i motorn. Ska kolla senare ikväll om så är fallet. Isåfall är det bara ett jävla klantfel från min sida.
 
Fick lite tips om vad det kan va. Antagligen har en oring vid transkåpan ramlat bort så att den saknas. Då rinner kylvattnet rakt in i motorn. Ska kolla senare ikväll om så är fallet. Isåfall är det bara ett jävla klantfel från min sida.

Ligger oringen i motorn också då?
 
Oringen vet jag inte var den tagit vägen men det är inte i motorn i alla fall.

Nu har jag varit och blåst rent hojen en gång till med högtryckstvätt rakt in i motorn för att få bort all glykol och så. Sen monterade jag ihop allt mycket noga och satte dit oringen där den ska va. Hälde i glykol och inget läkage.
Sen köpte jag en 4 liters dunk med billigaste bilmineral olja 89kr på rusta och fylle motorn med 1 liter. Lät den gå 20 sek. Tömte ut allt. Gjorde om denna procedur 4 ggr. Kom inte ut ett milligram metall eller något ur motorn nu. Tror min motor är kliniskt ren inuti nu. Hällde på riktig mcolja och drog ut på en 30 minuters provtur. Växlarna funkade klockrent hela tiden och hojen gick bra som fan. Fick fan dock inget grepp alls när jag körde. Visserligen skedde provturen nu mitt i natten på blöt asfalt och med kanske max 6 graders värme ute men hojen spann loss på trean på bara gas hela tiden. Inga problem att åka långa powerslider. Gick till och med att spinna loss på fyran, men då lite mer okontrollerat. Var väldigt svårt att köra bakhjul för det spann så mycket. Gav upp bakhjulskörningen efter bara fem minuter och körde sen 20 minuter på sladd i stället :D
Fattar dock inte hur det kan släppa så lätt. Min ktm 660 som jag hade innan spann nästan aldrig loss. Inte ens på tvåan. Kan va så att jag har olja på bakdäcket på husabergen eller så är det bara pure husapower :yoparty
 
Last edited:
Oringen vet jag inte var den tagit vägen men det är inte i motorn i alla fall.

Nu har jag varit och blåst rent hojen en gång till med högtryckstvätt rakt in i motorn för att få bort all glykol och så. Sen monterade jag ihop allt mycket noga och satte dit oringen där den ska va. Hälde i glykol och inget läkage.
Sen köpte jag en 4 liters dunk med billigaste bilmineral olja 89kr på rusta och fylle motorn med 1 liter. Lät den gå 20 sek. Tömte ut allt. Gjorde om denna procedur 4 ggr. Kom inte ut ett milligram metall eller något ur motorn nu. Tror min motor är kliniskt ren inuti nu. Hällde på riktig mcolja och drog ut på en 30 minuters provtur. Växlarna funkade klockrent hela tiden och hojen gick bra som fan. Fick fan dock inget grepp alls när jag körde. Visserligen skedde provturen nu mitt i natten på blöt asfalt och med kanske max 6 graders värme ute men hojen spann loss på trean på bara gas hela tiden. Inga problem att åka långa powerslider. Gick till och med att spinna loss på fyran, men då lite mer okontrollerat. Var väldigt svårt att köra bakhjul för det spann så mycket. Gav upp bakhjulskörningen efter bara fem minuter och körde sen 20 minuter på sladd i stället :D
Fattar dock inte hur det kan släppa så lätt. Min ktm 660 som jag hade innan spann nästan aldrig loss. Inte ens på tvåan. Kan va så att jag har olja på bakdäcket på husabergen eller så är det bara pure husapower :yoparty

Kul att det ordna sig tillslut :tummenupp

Ktm 660 och husa är 2 olika hojar.
 
Nu har jag varit ute och kört en timme till och växellådan är klockren nu så nu är felet garanterat borta.

Nu hittade jag även oljeläckaget. Det var kedjespännaren som inte var åtdragen ordenligt utan det var en ganska rejäl glipa där som oljan läckte ut i. Drog åt kamkedjespännare och nu är oljeläckaget helt borta. Jävla tur att jag upptäckte detta i tid bara för om den hade lossnat helt hade det inte blivit kul.

Nu fungerar allt med andra ord :yoparty

Måste även skriv att jag är förbannat nöjd med hur hojen är att köra. Jämfört mot de motarder jag har kört innan som tex ktm 660 känns denna helt i en klass för sig. Så jävla bra klipp i motorn och högt vrid från låga varv och skönaste av allt är att hojen trots detta är så lätt.
 
Last edited:
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top