Placering på hojen. Sitta 1dm längre bak på dynan.

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
.......
Jag är rätt lång och har i och med det möjligheten att kunna sitta 1dm längre bak på hojen.

Vad finns det för för/nackdelar med att sitta längre bak och kanske lite högre också? Funderar på en utbyggnad på tanken så jag kommer 1dm längre bak + ev lite högre dyna.

Spåna fritt.

Du ska enligt många "proffs" sitta ca 1dm från tanken. Stödet vid inbromsningar/kurvor använder du knänan/rygg/mage. Sitter själv ca 1dm från tanken (dock ej vid ev start procedur). Sitter du för långt fram vid inbromsning/kurvtagning blir mc:n ostabil, för mycket vikt på framhjulen helt enkelt.

Mvh//ZS

Personligen tycker jag att jag förflyttar mig betydligt lättare när jag sitter längre bak, burkningen blir automatiskt bättre. Sen allt det som Zilversurfer skrev.

Rent fysiskt, flyttar du ju vikten bakåt vilket minskar risken för att hojen skall resa sig på framhjulet vid kraftiga inbromsningar. Jag har efter kurser, märkt stor skillnad på mitt ånglok. Sedan ändras ju armarnas vinkel o du får bättre rörelse mot styret... Kan inflika med längden. Jag är 1.83 m från undersidan av fötterna till hårfästet. :D

Enda nackdelen jag kan se med att sitta lite längre bak är vid hård acceleration ut ur kurvor då hojen borde bli mer benägen att gå på bakhjulet.

Rent fysiskt, flyttar du ju vikten bakåt vilket minskar risken för att hojen skall resa sig på framhjulet vid kraftiga inbromsningar. Jag har efter kurser, märkt stor skillnad på mitt ånglok. Sedan ändras ju armarnas vinkel o du får bättre rörelse mot styret... Kan inflika med längden. Jag är 1.83 m från undersidan av fötterna till hårfästet. :D

Bara 17cm kvar sen är du fullvuxen som jag :D ;)

Enda nackdelen jag kan se med att sitta lite längre bak är vid hård acceleration ut ur kurvor då hojen borde bli mer benägen att gå på bakhjulet.

Du har ju fortfarande överkroppen att häva fram. Borde inte vara någon jätteskillnad?

Du har ju fortfarande överkroppen att häva fram. Borde inte vara någon jätteskillnad?
Någon jätteskillnad kanske det inte är men du flyttar ju centrum av vikten längre bak än tidigare. Vi får prova nästa år och återkomma :)

Last edited:
Ni får komma på (SMC - Linlöping) sporthojskurs så ska vi lära er hur man sitter på hojjen. :yoparty

Du skall ha vikten centrerat över fotpinnarna. Och om du då lutar dig framåt med överkroppen blir du framtung och hänger på styret om du inte kompenserar det med att flytta bak rumpan för att få gämnvikt.

Flyttar du bak rumpan kommer du automatiskt ner med överkroppen.
Får bättre viktfördelning, lättare att röra dig på hojjen, kommer ner med överkroppen på sidan om hojjen i kurvor och lägre tyngdpunkt.
Dessutom ser man jävligt snabb ut på bild när man har rätt kroppshålning.

Och viktigast av allt är att det går fortare och säkrare.
Men det känns konstigt i början, och det tar ett par bandagar att anpassa sig till en ny körstil.

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...