Biaggi 2008 - uppdatering

Jag kan inte svara på vad som är skillnaden och varför det ser ut som det gör men av någon anledning är det inte förare från AMA som lyckas bäst i GP VM nu vilket det var ett tag under 80-90 talet.

AMA var nog rätt mycket hetare då än vad det är nu, tror man också vågade sig utanför ankdammen lite oftare då än nu också.
Det svåra är att slå sig in i GP med ett namn numer tror jag, man kommer som ny förare till värsta klassen och man har knappt kört hojen eller några av banorna, och man får mer eller mindre bara en säsong att göra resultat på (undantaget nicky då).
De som kommer från 125 och 250 är kända, kan banorna, behöver bara lära sig köra en större hoj, har kompisar i depån och hos dorna etc.
 
Jag kan inte svara på vad som är skillnaden och varför det ser ut som det gör men av någon anledning är det inte förare från AMA som lyckas bäst i GP VM nu vilket det var ett tag under 80-90 talet.
Nu försöker ju du och NyTeknik återigen förlöjliga mig bara för att jag inte delar er uppfattning i en fråga. Att min åsikt kanske inte stämmer överens med världens bästa teamchefer gör väl inte att jag anser att de har fel?

Tanken har inte slagit er att en av anledningarna till att fler förare kommer från 250 till MotoGP kan bero på att de kör samma tävlingar, umgås i depån osv. Dvs att det inte har så mycket med hojtypen att göra.

Som redan påpekats av offkeff mfl så är väl skillnaden mellan dagens Superbikes och en MotoGP-hoj (990/800) betydligt mindre än vad den var för 10-20 år sedan.

Att det bara skulle vara Nicky som fått flera år på sig förstår jag inte riktigt. Vermeulen är inne på sitt andra år och ska köra sitt tredje. Edwards har hållt på flera år (dessutom på en hoj som bevisligen går att vinna totalen med) :confused:

Nån som vet vad Biaggi ska göra nästa år?????
Han har fått ett bud från teamchefen Francis Batta som är lägre än vad han själv vill ha så vi får väl se den närmsta tiden om Biaggi tar erbjudandet eller flyttar till Kalifornien och pensionerar sig som han ska ha sagt.
 
Last edited:
Nu försöker ju du och NyTeknik återigen förlöjliga mig...
Skulle aldrig falla mig in! :hihi

...en av anledningarna till att fler förare kommer från 250 till MotoGP kan bero på att de kör samma tävlingar, umgås i depån osv. Dvs att det inte har så mycket med hojtypen att göra.
Tror det ligger mycket i detta. Se hur få europeiska förare som kör AMA. Detta bekräftar att serier nära GP är mer effektiva plantskolor för MotoGP än AMA, BSB, WSBK osv. Sedan tror jag också att det är som Chris har skrivit flera gånger: en racer-förare lär sig mer om hur en motorcykel fungerar och blir en bättre förare än en sporthojs-dito.
 
Last edited:
Sedan tror jag också att det är som Chris har skrivit flera gånger: en racer-förare lär sig mer om hur en motorcykel fungerar och blir en bättre förare än en sporthojs-dito.
Det kanske stämde för 10 år sedan men frågan nu är väl hur stor skillnad det egentligen är på tex en 250 GP-maskin och en WSBK-hoj. Vart hittar man de stora skillnaderna som gör att den som kör 250 blir en mycket bättre förare än den som kör WSBK?
 
Det kanske stämde för 10 år sedan men frågan nu är väl hur stor skillnad det egentligen är på tex en 250 GP-maskin och en WSBK-hoj. Vart hittar man de stora skillnaderna som gör att den som kör 250 blir en mycket bättre förare än den som kör WSBK?
Elementärt min käre Sandis: en racer är mer responsiv för input än vad en gathoj är.
 
Elementärt min käre Sandis: en racer är mer responsiv för input än vad en gathoj är.
Jo, det har vi ju hört till leda här från dig och några till men exakt vad är det som en 250-förare kan påverka med inställningar som en "sporthojsförare" inte kan och som följdaktligen gör honom till en mindre lämpad förare för MotoGP?
 
Det kanske stämde för 10 år sedan men frågan nu är väl hur stor skillnad det egentligen är på tex en 250 GP-maskin och en WSBK-hoj. Vart hittar man de stora skillnaderna som gör att den som kör 250 blir en mycket bättre förare än den som kör WSBK?

Den största skillnaden är nog att på en 250GP märker du direkt om du missat med bara en liten inställning. På en WSBK kan man nog lättare köra runt vissa problem genom att bara behöva ändra sin körstil.

På en 250GP har du nästan samma tekniska begränsningar i reglerna som i MotoGP. På en WSBK har du många fler detaljer som man inte får lov att byta ut.

En 250GP beter sig nog mycket mera som en MotoGP än vad en WSBK gör.
 
...exakt vad är det som en 250-förare kan påverka med inställningar som en "sporthojsförare" inte kan och som följdaktligen gör honom till en mindre lämpad förare för MotoGP?
Jag skrev inte att en 250-förare kan påverka mer utan att en racer är mer responsiv för input. Den som kör en 125 eller 250 kan lära sig mer eftersom hans motorcykel förmedlar mer och tydligare vad som händer.

Se det som att ha två olika lärare. Den ene pratar tyst/monotont och du måste lyssna jättenoga för att höra/förstå vad han säger. Dessutom har han svårt att förstå dina frågor. Den andre pratar tydligt/målande/rikt och är lätt att förstå. Han är desstom lätt att prata med och ger tydlig feedback på dina frågor.

:)
 
Last edited:
Okej, förstår vad ni menar. Men...

Det går uppenbarligen bra att köra gatsoffa och ändå bli världsmästare bland en massa förare som är upplärda på "riktiga" racers :)
 
Okej, förstår vad ni menar. Men...

Det går uppenbarligen bra att köra gatsoffa och ändå bli världsmästare bland en massa förare som är upplärda på "riktiga" racers :)

Vem skulle det vara?
 

Wayne Rainey eller Kevin Schwantz skulle jag gissa på då. Men det är mest för att jag har dålig koll på vad dom kört på genom sin karriär. Doohan med kanske? :va
 
Wayne Rainey eller Kevin Schwantz skulle jag gissa på då. Men det är mest för att jag har dålig koll på vad dom kört på genom sin karriär. Doohan med kanske? :va

Hayden.

Edit: Iofs så fick han rätt mycket tid på sig att köra in sig :)
 
Hayden.

Edit: Iofs så fick han rätt mycket tid på sig att köra in sig :)

Nähä!? Ännu en som raderar halva hans kariär.. :rolleyes:

Please säg Vermeulen och Toseland med.. :näsblod
 

Bifogat

  • Nh125.JPG
    Nh125.JPG
    56.5 KB · Visningar: 64
Nähä!? Ännu en som raderar halva hans kariär.. :rolleyes:
Eller en som kanske värderar en del av hans karriär för mycket. Gissa varför jag inte svarade på din fråga....

Om det nu är så att en förare som någon gång i sin karriär suttit på en tvåtaktare så kan vi lägga ner diskussionen angående Superbike och om det är en plantskola för MotoGP-förare eller inte. Den har väl för övrigt inte mycket i den här tråden att göra.
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top