Vinterservice för fyrtaktshojar

valmers skrev:
2511127 Skit i kedjan nu, vi köper en ny och skrattar. Nu koncentrerar vi oss på vad vi ska fixa med i vinter. Förutom kedjan. :tomten
Vi kan ju alltid debattera huruvida vi ska tömma eller fylla bränsletanken. :D
 
Okej, uppdaterad lista.


1. Köpa folkbira till garaget.
2. Ventilspelskontroll.
3. Byte kylarvätska, rengöring av kylare.
4. Byte bromsvätska, tömma ur oken, kolla okens funtion.
5. Byte gaffelolja, packboxar om det behövs.
6. Service av bakdämpare.
7. Byte tändstift.
8. Byte motorolja+filter.
9. Rengöring / byte bränslefilter.
10. Smörja och justera gaswire (och kopplingswire om det finns).
11. Tvätta eller byta luftfilter.
12. Synka förgasarna om man har en antikrundanhoj.
13. Kontrollera svinglagren.
14. Kontrollera lagren i länkaget.
15. Kontrollera styrlagret.
16. Rengör kedjan med diesel, fotogen eller 5-56.
 
valmers skrev:
2511127 Sluta sura nu, gubbe. Berätta vad du tänker göra i vinter!
Sa ju det i tidigare inlägg, riva skiten i molekyler, tvätta , mäta, kassera saker som är tveksamma, byta motor, lacka, osv.
 
GSXR1100R skrev:
2510246 Det blir som vanligt att skicka in bägge RR hojarna längst in i garaget och dra en pressening över.

Service gör man på vårkanten typ kvällen innan man ska till Brno eller på färjan.

Man ska inte skämma bort sina hojar med en massa pjåsk och övermek,

Varför tycker vissa att det är fräckt att ha en risig hoj??:va
 
Så var då vinterns mysmekande igång, och därmed dyker frågor upp:

Kan man demontera kopplingen / kopplingskorgen på GSX-R1000 utan specialverktyget som manualen föreskriver?
 
valmers skrev:
2571730 Så var då vinterns mysmekande igång, och därmed dyker frågor upp:

Kan man demontera kopplingen / kopplingskorgen på GSX-R1000 utan specialverktyget som manualen föreskriver?


Demontera kan gå utan kopplingsverktyget. Tex med en mutterpicka. wrrooffh, säger det så har du muttern loss. :)

Skulle mutter sitta stenhårt så inte det funkar så kan det gå med att sätta en träpinne eller liknande i fälgen genom svingen som hindrar hjulet att snurra och lägga i en växel. Men på egen risk då!!! Jag står inte för pajjade fälgar eller något annat!!! :näsblod

Montera med rätt moment osv så får du nog helst ha ett sånt verktyg.
 
Ett specialverktyg tillverkas lättast av två stålskivor (man tar från den där utslitna kopplingen man har), sedan svetsar man på ett handtag och vips så har du ett specialverktyg.
 
"Först plockar man isär hojen i molekyler, och sen sätter man ihop den igen."
"Varför gör man det, Sudden?"
"Det.....det gör man!"
:va

Eller Lex Macho Woman; först plockar man isär hojen i molekyler och sedan får man inte ihop den igen. Någonsin.
 

Bifogat

  • tn_DSC00170.JPG
    tn_DSC00170.JPG
    112.5 KB · Visningar: 74
  • tn_DSC00172.JPG
    tn_DSC00172.JPG
    135.5 KB · Visningar: 73
  • tn_DSC00173.JPG
    tn_DSC00173.JPG
    135 KB · Visningar: 67
valmers skrev:
2586066 "Först plockar man isär hojen i molekyler, och sen sätter man ihop den igen."
"Varför gör man det, Sudden?"
"Det.....det gör man!"
:va

Eller Lex Macho Woman; först plockar man isär hojen i molekyler och sedan får man inte ihop den igen. Någonsin.
Underhållsfria fyrtaktare my:arsele
 
Impellern verkar gilla att färga kylarvattnet när man kör utan glykol. Är kylarrensning bra eller anus för en lättmetallsmotor? Eller är det trädgårdsslangen och tålamod som gäller?
 
Impellern verkar gilla att färga kylarvattnet när man kör utan glykol. Är kylarrensning bra eller anus för en lättmetallsmotor? Eller är det trädgårdsslangen och tålamod som gäller?

Trådgårdslangen är bäst:tummenupp

Kylarrengöring är enbart natrumsilikat löst i lite vatten, det fungerar genom en syra/bas reaktion och löser därmed ut en del korrosionsavlagringar, skall användas med måtta framförallt på tunna alukylare. Använder du destvatten slipper du helt tänka på avlagringar.
 
Men av någon konstig anledning verkar det vara okej i de flesta bilklasser :confused:

Nä, det är lite konstigt. Iofs är det väl inte lika allvarligt om en bil halkar eller sladdar till lite, på en hoj kan det ju bli rätt farligt. Men som sagt så känns det inte som om det är så motiverat med glykol i en bil.
 
Nä, det är lite konstigt. Iofs är det väl inte lika allvarligt om en bil halkar eller sladdar till lite, på en hoj kan det ju bli rätt farligt. Men som sagt så känns det inte som om det är så motiverat med glykol i en bil.
Minns inte vilket race det var men på en av STCC-helgerna hade en bil spillt glykol. Inte så kul för Pro Superbike killarna.
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top