Vinterservice för fyrtaktshojar

Okej, uppdaterad lista.

1. Ventilspelskontroll.
2. Byte kylarvätska, rengöring av kylare.
3. Byte bromsvätska, tömma ur oken.
4. Plocka isär och renovera oken? *
5. Byte gaffelolja, packboxar om det behövs.
6. Service av bakdämpare.
7. Byte tändstift.
8. Byte motorolja+filter.
9. Rengöring / byte bränslefilter.
10. Smörja och justera gaswire (och kopplingswire om det finns).
11. Tvätta eller byta luftfilter.
12. Synka förgasarna om man har en antikrundanhoj.
13. Kontrollera svinglagren.
14. Kontrollera lagren i länkaget.
15. Kontrollera styrlagret.
16. Rengör och återfetta kedjan ifall den skall vara kvar till nästa år. **

* Är renovering av bromsok nödvändig, eller räcker det att rengöra ordentligt med Bräkleen och tömma ur bromsvätskan?

** Vad rengör man kedjan med lämpligast?

GSXR1100R skrev:
2510246 Det blir som vanligt att skicka in bägge RR hojarna längst in i garaget och dra en pressening över.

Service gör man på vårkanten typ kvällen innan man ska till Brno eller på färjan.

Man ska inte skämma bort sina hojar med en massa pjåsk och övermek,
Det finns en anledning till att EMR fått ställa sin feta superbike till RRR #63:s förfogande. :mad:

Last edited:
Kontrollera funktionen på bromsoken så ser du om du behöver byta o-ringar/skrapringar.
Kedjan rengörs i dieselbad.

Gustav O skrev:
2510353 Kontrollera funktionen på bromsoken så ser du om du behöver byta o-ringar/skrapringar.
Så länge kölvera går att trycka in utan att kärva så anses funktionen fullgod?

valmers skrev:
2510357 Så länge kölvera går att trycka in utan att kärva så anses funktionen fullgod?

Ja. Rent, snyggt och trycka in kolvarna uta övervåld tycker jag räcker alldeles utmärkt.

Gustav O skrev:
2510353 ...

På en tätad kedja som dessutom är nitad tycker jag att det är både osäkert och krångligt.

Jag känner mig tryggare med en stor burk 5-56 och trasor för rengöringen och sen riklig smörjning. Dessutom extrasmörj under de första turerna på våren om det blivit kvar 556 på loämpliga ställen så att det vill tränga ut el dyl.

Vad händer om diesel tränger in i de tätade länkarna?? Jag vet inte men jag är feg...

Last edited:
Chrille skrev:
2510363 På en tätad kedja som dessutom är nitad tycker jag att det är både osäkert och krångligt.

Jag känner mig tryggare med en stor burk 5-56 och trasor för rengöringen och sen riklig smörjning. Dessutom extrasmörj under de första turerna på våren om det blivit kvar 556 på loämpliga ställen så att det vill tränga ut el dyl.

Vad händer om diesel tränger in i de tätade länkarna?? Jag vet inte men jag är feg...
Men 5-56 och WD40 är ju inte snällt mot gummi om jag fattat rätt. Dessutom kör man utan o-ringar på en rääser. ;)

Gustav O skrev:
2510408 ...Dessutom kör man utan o-ringar på en rääser. ;)

Så klart. Det gjorde jag på min Zündapp också .....

I kill myself!!!!
alf_1.jpg

Gustav O skrev:
2510408 Men 5-56 och WD40 är ju inte snällt mot gummi om jag fattat rätt. Dessutom kör man utan o-ringar på en rääser. ;)
Men det kanske inte diesel är heller? Eller?

valmers skrev:
2510429 Men det kanske inte diesel är heller? Eller?

5-56 är ju inte att rekommendera på gummi pga att det är petroleumbaserat, men det borde ju slå som en Tyson-höger mot dieselmetoden. 5-56 är ju erkänt utspätt och idiotsäkert.

Chrille skrev:
2510363 Jag känner mig tryggare med en stor burk 5-56 och trasor för rengöringen och sen riklig smörjning. Dessutom extrasmörj under de första turerna på våren om det blivit kvar 556 på loämpliga ställen så att det vill tränga ut el dyl. Vad händer om diesel tränger in i de tätade länkarna?? Jag vet inte men jag är feg...
Fotogen eller diesel är både smörjande och rengörande för kedjan (som är insmord i en blandning av smuts eller fett så det är det bästa du kan använda om du ska ha kedjan ren innan du smörjer den igen. 5-56 fungerar säkert det också (både smörjer och rengör). Absolut sämst är att använda avfettning eller bensin som visserligen rengör men som till betydligt större del torkar ut o-ringarna och kan lösa upp fettet innanför dessa vid upprepad användning.

Eldstorm skrev:
2510443 Absolut sämst är att använda avfettning eller bensin som visserligen rengör men som till betydligt större del torkar ut o-ringarna och kan lösa upp fettet innanför dessa vid upprepad användning.
Nu kör jag bara med oringar på crossen men det borde vara samma typ av oringar där. I MX så rengör man kedjan (ganska självklart, djävla grus :mad: ) efter varje körning och de tillverkare som jag pratat med säger att oringarna tål både avfettning och diesel (men att lägga i bad under lång tid vet jag inget om).

bean305 skrev:
2510568 ...de tillverkare som jag pratat med...
Har du verkligen pratat med en tillverkare? Inte en försäljare då?

Här är vad EK säger:

What should I use to clean my chain?

Never clean your sealed chain with pressure washers, steam cleaning, wire brushes, or volatile solvents such as gasoline, mineral spirits, contact cleaner or acetone, all of which can damage the O-rings. Kerosene may be safely used for cleaning, provided you have adequate ventilation and no ignition sources nearby. Commercial spray-on chain cleaners typically must be rinsed off with water. This could lead to the formation of rust, so use of these products is discouraged.

Kerosene = fotogen.

Chrille skrev:
2509909
Flugans "justera sprutet" ställer jag mig frågande till. En stor kostnad som rimligtvis inte märks såvida inte spridarna är slut?
Min tidigare Aprilia var det justering av sprut var 750:e mil (eller var det var 1500:e :va). Kanske var det märkesspecifikt?
Anyhows, det gjordes inte på de första 2000milen å då hade sprutet börjat 'driva' så den gick för tunt på främre cylindern och för fett på bakre (ojämn gång på låga varv). Träliga är väl att det brukar krävas mätutrustning för justeringen som man normalt inte har i en verktygslåda.

Edit: På nästkommande 2000mil gick den dock 'rent'.

Last edited:
GSXR1100R skrev:
Service gör man på vårkanten typ kvällen innan man ska till Brno eller på färjan.
Vill bara tillägga att mekmöjligheterna i Brnos depåboxar är utomordentligt goda.

Neutral skrev:
Inte en försäljare då?

Här är vad EK säger:
Grossist är ju återförsäljare så ja, my bad .
Vad EK säger, låter som text klippt från något informationsblad (ett skrivet dokument):tungan . Eller menar du vad EK säger, alltså information från ett verbalt samtal och diktamen :D ? Text på embalage brukar vara angivet med god "säkerhets marginal", när jag har pratat med grossisten för kedjan så har de sagt att den klarar mer än vad som anges på paketet. De skriver informationen för att "skydda" sig, det finns folk som går lös med högtryckstvätten på 5 cm (speciellt cross-gubbar) avstånd och gnuggar med stålborste och lägger kedjan i avfettning över vintern. Att använda avfettning för att rengöra kedjan på normalt sett är inget problem :) (jag har gjort det på 4 drivpaket och fått fler drifttimmar till angiven "byt vid denna förlängning" än de flesta av klubbkamraterna).

Övrigt gick packningen sönder till mitt snabbfäste på bensinslangen. Jag hade ingen annan oring än just en oring från en CZ-kedja, den har varit monterad och utsatt för bensin i 3 månader nu och den har inte lösts upp. Så de klarar nog en hel del.

bean305 skrev:
2511014 Vad EK säger, låter som text klippt från något informationsblad (ett skrivet dokument):tungan
Jag snodde texten från deras hemsida. Det är klart att man säkert kommer undan med en del utan att det går sönder direkCt men håller längst lär det göra om man följer tillverkarens rekommendationer.

Nr:18 skrev:
2510755 Hur mycket av de problemen beror på vinterservice?:va
Sluta sura nu, gubbe. Berätta vad du tänker göra i vinter!

Neutral skrev:
2511046 Jag snodde texten från deras hemsida. Det är klart att man säkert kommer undan med en del utan att det går sönder direkCt men håller längst lär det göra om man följer tillverkarens rekommendationer.
Skit i kedjan nu, vi köper en ny och skrattar. Nu koncentrerar vi oss på vad vi ska fixa med i vinter. Förutom kedjan. :tomten

Last edited:
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck