Prisuppgifter att kitta ett chassie?

har faktiskt inte tagit isär nån gafel nån gång. men ser inte så besvärligt ut?
bra tipps. de sista ett cartridge kit gör är mindre friktion i benen och känsligare inställnings möjligheter då antar jag?

sen är de dags för road and track gaffeln då är allt utbytt, sbk gaffel är som rt gaffeln fast finare grejer så fortsätter de så...

men så länge man inte tänker åka på nån högre nivå utan åker för de är kul men ändå vill ha stabil hoj så räcker igentlgien väl anpassade fjädrar med bra och rätt mängd olja?

Mät upp förspänningen fram och bak och ställ in efter rekomendationer. Blir det helt galet så byt fjädrar. Tobbe (spyan) körde -05 46.6 på falken med en helt orginal gaffel på sin K5:a. Nu med kittad gaffel för ca 20 000 kr går det inte fortare. En kittad gaffel ställer inte in sig själv. Det är ju egenligen rätt löjligt å köpa dyra grejer man inte behöver. Kör istället och justera efter hand du blir snabbare. När du kommer upp bland topp 15 i Superbike så kanske det är befogat med de där prylarna. Som rookie är det nog bättre å lägga pengar på däck och bantid.
 
Mät upp förspänningen fram och bak och ställ in efter rekomendationer. Blir det helt galet så byt fjädrar. Tobbe (spyan) körde -05 46.6 på falken med en helt orginal gaffel på sin K5:a. Nu med kittad gaffel för ca 20 000 kr går det inte fortare. En kittad gaffel ställer inte in sig själv. Det är ju egenligen rätt löjligt å köpa dyra grejer man inte behöver. Kör istället och justera efter hand du blir snabbare. När du kommer upp bland topp 15 i Superbike så kanske det är befogat med de där prylarna. Som rookie är det nog bättre å lägga pengar på däck och bantid.

japp skallf örsöka lära mig så mö jag kan i vinter om fjädring. så man kan ställa in hänget optimalt. sen får man börja justera restan. såg att öhlins har ganska sjysta manualer.

men vad ajg menar är att en k5a är definitivt ine gjort för en 100 kg kille. Möjligen bakdämparn då den skall tåla skjuts.

de jag menar är att k5an chassie kanske fungerar kanon för en kille på 70 kg, men för mig på 100 kg så bottnar gaffeln vid inbromsningar å hojjen upplevs vinglig kanske? Då räcker de kanske med ett par något hårdare fjädrar för mig så upplevs hojjen lika stabil för mig som den gör för han på 70 kg.

bara en tanke. nu har jag aldrig åkt nån väl justerad k5-k6a. skall greja med gathojjen i vinter så får vi se om den blir bättre..

blir de en k5a elle rliknande till banan så får man prova sig fram...

tack för grymtmö tipps iaf.
 




SENSEI öhlinsfjädrar anpassad för din vikt kostar 1100fram 7-800bak
Väl medveten om kostanden för fjädrar... Priserna jag la upp är för ett cartridgekit i gaffeln.. och för en öhlinsdämpare bak.

Har sökt men inte fått svar på var jag kan få tag på passande hårdare fjäder för att byta originalet på bakdämparen..
 
Du kan inte jmf bankörning där man ligger och pressar med gatåkning med passagerare. Bakdämparen är inte dimensionerad för en hoj med passagerare eller packning.. Eller snarare fjädern är inte det. Den är snarare dimensionerad för 80 kg förare. Inget annat. Detta medför att väger du mer så får du för mycket häng bak.
Om du då byter till hårdare fjädrar i framgaffeln.. och får till rätt häng fram. Så kommer bakdelen ändå hänga för mycket. Och du får en chassiegemotri som liknar en HD med långgaffel (starkt överdrivet)

Originaldämparna har blivit så pass bra att de fungerar långt under förutsättning att man kan ställa in rätt häng så att dämparen hamnar i sitt arbetsområde.
Hydraulikstopen bör dessutom tas bort för att få lite extra fjädringsväg.

Så vad som bör göras är det ju givetvis pengarna som styr.. Men i ditt fall med 100kg så bör det minsta bli hårdare fjädrar både bak och fram. Den kostnaden du får lägga där tar du igen på däckslitaget.

En förare på ca 80kg klarar sig däremot rätt långt utan den uppdateringen.

:fakta Eftersom han säkerligen kan få till en bra grundinställing med rätt häng med originalfjädrarna.
 
Fast orginalfjädern bak är ju anpassad för att hyfsat klara av passagerare också, så jag tror inte att det är självklart att standardfjädern är för mjuk.
Nja, de (ytterst fåtaliga) gånger jag kört med passagerare har jag upplevt bakfjädringen som tämligen vidrig. Det har känts som att man skall slå över bara man tittar på gasen.

Fjädringen packar ihop sig mer än man kanske tror i kurvorna. Kolla på gaffeln på bilden. Det är inte så värst mycket fjädringsväg kvar där och då är det ändå hårdare fjädrar i gaffeln. Tänk dig sedan hur det blir när man bromsar hårt med mjukare fjädrar. Då bottnar gaffeln, och det är inget vidare. Och på samma sätt som fjädrarna i gaffeln kan vara fel för en given person, kan givetvis bakfjädern också vara fel.

Många kommer långt med originalfjädringen men ju mer den egna vikten avviker från den idealförarens vikt desto knepigare blir det. Tror jag i alla fall :)

Edit: självklart kan man inte förutsätta att fjädern är för mjuk för alla.
 

Bifogat

  • DSC7145.jpg
    DSC7145.jpg
    35.4 KB · Visningar: 97
Last edited:
Väl medveten om kostanden för fjädrar... Priserna jag la upp är för ett cartridgekit i gaffeln.. och för en öhlinsdämpare bak.

Har sökt men inte fått svar på var jag kan få tag på passande hårdare fjäder för att byta originalet på bakdämparen..

du menar väl inte at ett cartridge kit kostar 6400?
ja givetvis måst man ju anpassa bak till fram å tvärtom...

Tobbe (spyan) körde -05 46.6 på falken med en helt orginal gaffel på sin K5:a. Nu med kittad gaffel för ca 20 000 kr går det inte fortare..

en annan tanke här. vet itne vem tobbe är men med den tiden är han riktigt duktig på att köra. Skilnaden på han och mig är att åker han ett dåligt chassie så kan han åka fort ändå. Han reder antagligen ut hyffsade släpp både fram å bak.

jag som relativt nybörjare får oftast ganska dyra hål i plånboken varje gång de släpper fram. bak har jag väl rett ut de flesta gågner de släppt mindre.

sen är ju frågan om man skall lära sig åka med riktiga grejer eller om de är vettigare att lära sig åka med halvbra grejer för att sen åka fortare när man får bra grejer.

svårt de där. men hellre kanske lägga 15-20 k på hyffsade öhlinsgrejer. än att ta en krash för att man bottnat gaffeln i en böj? eller en highsider som kanske hade kunnats undvika med bra bakdämpare...

ni förstår hur jag tänker. å andra sidan är ju halva grejen at lära sig hitta sin egen hojs begränsningar. oafsett om man åkger gixxer 750 fårn 95 eller k7a.
 
Last edited:
Fast orginalfjädern bak är ju anpassad för att hyfsat klara av passagerare också, så jag tror inte att det är självklart att standardfjädern är för mjuk.

Grejen är att oftast inte fjädern, utan att dämpningen i orginalbakdämparna oftast suger, både i retur och komp.
 
Dra ett mail till stötdämparexperten och be om en offert.
Finns olika "klasser" av cartridge. Där en enklare uppdatering som dock gör stora underverk på gaffeln jmf med original. Du kan sätta in ett superbikekit och det kostar ca 20000. Eller en kit som funkar för både gata och bana.

Öhlinskittningen av min 750 gaffel kostade ca 8000 om jag mins rätt.
Inte någon summa jag betalade då jag för tillfället meckade åt Lindström och fick rätt bra med hjälp från Jimmy och från Pontus.
Kan starkt rekomendera dig att ringa eller snacka med Pontus (http://www.pwracingconsult.se/) Där har du en kille som jag misstänker att hela rr-sverige skulle vilja ha med sig i depån.. ;)

Kom bara ihåg att hälsa från mig.. Så att jag hamnar på plus när jag behöver hjälp :D
// Ezzo

Grejen är att oftast inte fjädern, utan att dämpningen i orginalbakdämparna oftast suger, både i retur och komp.

Finns ju receventiler mm att uppdatera orignalet med också..
Dock skilda meningar om det är bra eller dåligt....
 
Last edited:

Finns ju receventiler mm att uppdatera orignalet med också..
Dock skilda meningar om det är bra eller dåligt....

Beror väl säkert på vilken modell man bygger om också. Man behöver ju inte köpa värsta öhlinsdämparen heller, de utan hydralförspänning är inte livsfarligt dyra, och helt enkelt är öhlins alltid bäst..
 
Jag bytte fjädrar fram och köpte beg dämpare bak och ny fjäder.
Renoverade och bytte oljor.
Runt 6000 :- hamnade jag, vilket var klart prisvärt.

Inte för att jag vart snabbare men fjädringen gjorde att jag tex kunde köra 6 timmars ERF på ett bakdäck.
Detta säger en del tycker jag.
 
Beror väl säkert på vilken modell man bygger om också. Man behöver ju inte köpa värsta öhlinsdämparen heller, de utan hydralförspänning är inte livsfarligt dyra, och helt enkelt är öhlins alltid bäst..


Självklart måste man köpa det senaste.. ;) TTXen är ruskigt fin.. kostar bara ca 16000.
Säkerligen så skiljer det från modell till modell. Har dock ingen egen erfarnhet av det hela. Jag har bara byggt med Öhlins av förklariga själ. Finns andra frabrikat som ska fungerar lika bra.
Kollar just nu själv efter andra alternativ än öhlins med. Får se vart det landar. Jobbar just nu stenhårt med att tappa rätt många kilon på mig själv.. Så det känns rätt dumt att kitta den för min nuvarande vikt.. Då jag förhoppningsvis tappat närmare 15 kg till komande säsong.. ;) Vilken kittning det än blir för min del.. ;)
 
är de stötdämpar experten som är bäst att ha å göra me?
har fått ett mobil nummer till öhlinsjocke men verkar vara svårt å få han å svara. jobbar han där?

vilka vänder man sig till för bäst service och pris?
 
Hehe, du får tänka på att Sveriges fick sin första website 1994, dvs för 13 år sedan. Det känns som att man alltid har kunnat surfa!
Sajterna var inte så där hemska ens när jag gjorde min första för 9 år sedan. Runt 1996 när jag började surfa kunde det se ut så där men nu, 2007, är det nästan sorgligt att se :näsblod
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top