Missfoster

Intressegruppen 'jag har inte läst hela tråden men jag skall nog fylla på med nåt coolt outlawinlägg...' firar nya triumfer.

Hoppas trippen var bra, ni som åkte!

någonstans på vägen mellan att köra neonfärgad R-hoj i jeans och tisha som Jag gör i dag och det där går min gräns för när Jag hellre kör bil. Sitta i en tüsk kvalitetskombi med taklucka och harmand kardon och lystna på frisk highway one-musik medans man har klimatanläggningen på ultimat nivå och oavsett väder, årstig eller tid på dygner så är allt perfekt. Det är grejer det!

Mmm ska man åka hoj gör det ordentligt köra runt på touringhojar fyfan dessutom ser dem ut som skit. Kan man lika gärna köpa sig en volvo om man inte gillar vindbrus och fartkänsla.
I söndags körde jag ifrån en R6 nedför Passo di Pordoi (se bild). Körde också 157 mil på en dag. Och över pass 1.800 möh längs snöiga grusvägar (se övriga två bilder). Är det att göra det ordenligt? Eller hade det varit mer ordenligt att köra traditionell sporthoj, nöjt sig med 60 mil per dag och inte haft några krångliga identitesproblem som motorcyklist? För egen del ville jag köra så mycket om möjligt och må så bra som möjligt i sadeln med avseende på det jag visste att vi hade framför oss. Med facit i hand är jag helnöjd med det übermossiga valet av mc. Och tro mig: det var inget fel på fartkänslan nedför, uppför och längsmed alla pass och dalgångar.

:tummenupp

Bifogat

• 2001_328_essella.jpg
    2001_328_essella.jpg
    43.2 KB · Visningar: 143
  • n619138230_204079_428.jpg
    n619138230_204079_428.jpg
    81 KB · Visningar: 143
  • n619138230_204081_873.jpg
    n619138230_204081_873.jpg
    82.7 KB · Visningar: 148
Last edited:
Mmm ska man åka hoj gör det ordentligt köra runt på touringhojar fyfan dessutom ser dem ut som skit. Kan man lika gärna köpa sig en volvo om man inte gillar vindbrus och fartkänsla.

Ääähh. Sluta gnälla nu. Det finns olika typer av hojar för att alla har lite olika prioriteringar. En del har sina hojar för att posera vid korvmojen, göra fuck-you-burnouts och dra på bakan och kör därför en sporthoj eller SF. En del anser att dom vill sitta bekvämt och köra ofta längre sträckor och prioriterar den funktionaliteten. Dom köper en touringhoj. Sen finns det alla varianter däremellan. spela roll om man har en hög ruta på för att det blir tyst och bekvämt. Det är ju fortfarande en motorcykel och den som fixat den har väl gjort det för att det fyller ett syfte.

Jag skulle personligen aldrig köpa en guldvinge av den enkla anledningen att för mig känns det inte helt rätt med en 400 kg tung hoj med backväxel och stereo. Då åker jag lika gärna bil. En extrem sporthoj skulle jag säkert älska att sitta och gasa på men jag har inte lust att betala den dyra försäkringen, den har för lågt nyttovärde och jag skulle med all säkerhet gasa ihjäl mig eftersom jag har en tendens att ibland testa gränserna.
Jag har personligen valt att lägga mig någonstans mellan ytterligheterna med min TDM. Den är bekväm längre sträckor men det går samtidigt att krypa ner och köra hyfsat sportigt efter kurviga vägar. Sen har jag nästan alltid en topbox på vilket jag vet att många ondgör sig över och tycker är fult. Jag använder dock min hoj som nyttfordon också och är beroende av att kunna få med mig laptop, pärmar, papper och en massa annat så om jag inte hade den skulle jag få åka bil istället. För mig är valet däremellan ganska enkelt.

Sluta hacka ner på folk för att dom har andra prioriteringar än ni själva. Det skadar ju knappast någon annan att det finns två hojar i Sverige som har egenhändigt förhöjda rutor.

volvo 240,242,244,142,144 och dom andra där har du gått om vindbrus och fartkänsla

iofs e den såld nu men där var det brus och fartkänsla....det e mer manligt att kontrollera en sån i höga farter än vad det e att köra en ex cbr 600/1000, det länns som att köra i 50 på dom när man kör i typ 130.

Jo absolut, om man jämför med en 600 intruder! :pannkyss

iofs e den såld nu men där var det brus och fartkänsla....det e mer manligt att kontrollera en sån i höga farter än vad det e att köra en ex cbr 600/1000, det länns som att köra i 50 på dom när man kör i typ 130.

Jag läste något så roligt nyss! Jag måste bara berätta! Det var någon som skrev om en 600 intruder och höga farter! :yoparty

En extrem sporthoj skulle jag säkert älska att sitta och gasa på men jag har inte lust att betala den dyra försäkringen, den har för lågt nyttovärde och jag skulle med all säkerhet gasa ihjäl mig eftersom jag har en tendens att ibland testa gränserna.

:rofl

Jodåsåatteeeeh, har du ingen självbevarelsedrift?

För övrigt så vet jag inte hur många ggr jag har hört och läst det där.

Dom kanske KÖR hoj, du kanske snackar hoj medans dom kör jorden runt, så åsikter kan man ha, men jag ger dem tummen upp, de kan säkert både lära dig och mig mycket mycket värdefullt. Man skall inte förringa utseendet.

Det där är lätt att säga när man är ute och söndagsåker 10-20 mil i taget. Har du någonsin tryckt 500 mil på en vecka så skulle du nog ändra uppfattning dude.

Det där är lätt att säga när man är ute och söndagsåker 10-20 mil i taget. Har du någonsin tryckt 500 mil på en vecka så skulle du nog ändra uppfattning dude.

Jag har kört 200 mil på en dag :brynad

I söndags körde jag ifrån en R6 nedför Passo di Pordoi (se bild). Körde också 157 mil på en dag. Och över pass 1.800 möh längs snöiga grusvägar (se övriga två bilder). Är det att göra det ordenligt? Eller hade det varit mer ordenligt att köra traditionell sporthoj, nöjt sig med 60 mil per dag och inte haft några krångliga identitesproblem som motorcyklist? För egen del ville jag köra så mycket om möjligt och må så bra som möjligt i sadeln med avseende på det jag visste att vi hade framför oss. Med facit i hand är jag helnöjd med det übermossiga valet av mc. Och tro mig: det var inget fel på fartkänslan nedför, uppför och längsmed alla pass och dalgångar.

Det där såg ju iof grymt ut!

Last edited:
Coolt! När får vi se en reseberättelse i reseforumet?

Nyheter
Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Back