LAG VM Tråden

Vet inte om det var jag som var sektens ledare eller om det var Folket som Marcus syftade på men jag kände mig ändå manad att ge mig in i diskussionen då jag är mycket intresserad av chassi och fjärdingsinställning.

Stod och tittade i kurvan efter rakan och medans de svenska hojarna protesterade och gungade i i högfartssvängarna låg Tomas Adrian och Delepins Qvarnor som strykjärn i kurvan. Snackade lite med Delephin, kände lite på hans fabriks Husqvarna och blev jag mycket förvånad.

Hojen var i princip stenhård i fjädringen. Lite mer häng än vad vi kör med i Sverige men med hårdare fjädrar och chimsning. Han sa att de kör helt annorlunda inställningar på hojanrna nu mot vad de gjorde för fem år sedan.

När jag tryckte ner hojen bak så ar den hårdare än en RR hoj helt otroligt. Inte konstigt att de kan bromsa så sent som de gör och att de kan ta så snäva spår på asfalten. Delephin sa att den var lite hård på gruset men att det ofta är så slätt så det går bra ändå.
Kollar man i VM så är gruset en transportsträcka, ofta finns det bara ett spår och omkörningarna sker på asfalten.

Tror nog att en svenskinställd hoj klarar sig bättre på banor som liknade den vi körde på Bananpiren och Örebro i år men blir våra banor mer lika de vi de kör i VM så lär vi nog få tänka om när det gäller fjädring. Jag kommer i alla fall börja testa lite andra setupper till nästa år :tummenupp
 
Last edited:
Vet inte om det var jag som var sektens ledare eller om det var Folket som Marcus syftade på men jag kände mig ändå manad att ge mig in i diskussionen då jag är mycket intresserad av chassi och fjärdingsinställning.

Stod och tittade i kurvan efter rakan och medans de svenska hojarna protesterade och gungade i i högfartssvängarna låg Tomas Adrian och Delepins Qvarnor som strykjärn i kurvan. Snackade lite med Delephin, kände lite på hans fabriks Husqvarna och blev jag mycket förvånad.

Hojen var i princip stenhård i fjädringen. Lite mer häng än vad vi kör med i Sverige men med hårdare fjädrar och chimsning. Han sa att de kör helt annorlunda inställningar på hojanrna nu mot vad de gjorde för fem år sedan.

När jag tryckte ner hojen bak så ar den hårdare än en RR hoj helt otroligt. Inte konstigt att de kan bromsa så sent som de gör och att de kan ta så snäva spår på asfalten. Delephin sa att den var lite hård på gruset men att det ofta är så slätt så det går bra ändå.
Kollar man i VM så är gruset en transportsträcka, ofta finns det bara ett spår och omkörningarna sker på asfalten.

Tror nog att en svenskinställd hoj klarar sig bättre på banor som liknade den vi körde på Bananpiren och Örebro i år men blir våra banor mer lika de vi de kör i VM så lär vi nog få tänka om när det gäller fjädring. Jag kommer i alla fall börja testa lite andra setupper till nästa år :tummenupp



det är därför jag har en så bra hoj för den är stenhård bak:D :D JAG SKOJADE BARA.


Hur hade dom gaffelinställningen?? stenhård där oxå??


och en annan sak, hur lång fjädringsväg hade dom?? motsvarande våra cross eller mer år sumo hållet dvs kortare
 
Last edited:
SUCK, snälla stoppa en socka i kakhålet så det blir tyst.

Bla bla bla

Haha vafan, hoppa inte på mig! Jag har inte sagt nåt! :hihi Konstaterade bara vilka reaktioner jag förväntade mig. ;)


Men det är en helt klart intressant diskussion ni för, speciellt Stefans inlägg är intressant! :tummenupp
 

Hojen var i princip stenhård i fjädringen. Lite mer häng än vad vi kör med i Sverige men med hårdare fjädrar och chimsning. Han sa att de kör helt annorlunda inställningar på hojanrna nu mot vad de gjorde för fem år sedan.

Det här kan bli en grymt bra tråd!

Du säger att hojen är stum bak mot våra, men hur är returen? Vi har ju långsam retur här i sverige, kör de även med det?`

Fick du fram vad deras häng är?
 
Många VM-förare har väl kört på den banan förut och visste innan hur hojen skulle vara, för visst lär väl VM-teamen med sina resurser kunna komma med helt olika hojar till snabba banor som den där eller om de skulle dyka upp på våran grusslinga med en asfaltspassage?
 
Last edited:
Många VM-förare har väl kört på den banan förut och visste innan hur hojen skulle vara, för visst lär väl VM-teamen med sina resurser kunna komma med helt olika hojar till snabba banor som den där eller om de skulle dyka upp på våran grusslinga med en asfaltspassage?

Stuart har skruvat lite VM-hoj och såvitt jag förstått det kör de med samma inställning +- något klick oberoende bana :)
 
Det här kan bli en grymt bra tråd!

Du säger att hojen är stum bak mot våra, men hur är returen? Vi har ju långsam retur här i sverige, kör de även med det?`

Fick du fram vad deras häng är?
Ja du det undrar jag också, alltså hojen var så hård att den inte gick att trycka ner bak så jag vet inte hur returen stod. Skämtar inte men den lilla fjädringsvägen som jag fick ner bakdelen så fick jag för mig att de ställer returen ungefär som vi gör.

De kör med ca 20.25 mm i frihäng bak och ca 25-30 fram. Men de kör med hårdare fjädrar. Vet inte exakt fram men bak körde de med en 6,2 på en Qvarna och bra på chimsat. Vet inte exakt vad som är original med jag skulle tro en 5,4 eller något.

Det viktigaste han sa var att han en sving som var mer vinklad än parallellt med underlaget. Svårt att förklara men om du tänker dig att svingen måste fjädra in en hel del för att bli linjär med hojen så är det bra. Du får ett helt annat grepp ut ur kurvorna. Om du tar en cross och gör en kortare bakdämpare så kommer svingen att bli för linjär med underlaget. När den fjädrar ytterligare så kommer däcket att fjädra tillbaka och gå ifrån asfalten.

Det här problemet löser de proffsiga teamen med att flytta upp svinginfästningen. så att du kan sänka hojen men ändå ha rätt vinkel på svingen. Delephin poängterade att det vara var skit om inte svingen var i rätt vinkel.

Delephin sa även att han inte ändrade fjädringsinställningen mycket för de olika banorna. Blev det blött släppte han 5 klick på compet både fram och bak. Det de däremot ändrar var längden på bakdämparen vilket han hade en snabbjustering på vid infästningen i ramen.

Snackade lite med Adrian Chareyre eller hur det stavas och han ändrade frihänget, körde med mindre häng på snabbare banor. Han körde mellan 20-30 mm i häng bak beroende på bana.
Men som sagt grabbarna kör med hårda fjädrar….

Nej nu är det slutberättat från NSL Racing. Kan inte hjälpa/tipsa andra än Husabergsförare :D
 
Chad Reed kör helt standard.....

men nu pratades det hoj inte digelido:D :D

Stefan om jag fattar dej rätt så är svingens infästningpunkt i ramen betydligt högre än bakhjuls axel? dvs än högre anfalsvinket. hmm svårt att förklara men du fattar säkert
 
Last edited:
Många VM-förare har väl kört på den banan förut och visste innan hur hojen skulle vara, för visst lär väl VM-teamen med sina resurser kunna komma med helt olika hojar till snabba banor som den där eller om de skulle dyka upp på våran grusslinga med en asfaltspassage?

Här kommer en spionbild på Husabergs senaste test. Jocke gjorde en provkörning i Italien...:hihi

Magnus
 

Bifogat

  • Litet hjul.JPG
    Litet hjul.JPG
    133 KB · Visningar: 150
men om jag fattat saken rätt så vardet tydligen en riktigt snabb bana ialf enligt stambeck.
det ska bli intressant och se hur ward handskas med mettet till helgen.
det ser ju lite annorlunda ut över där.
 
men om jag fattat saken rätt så vardet tydligen en riktigt snabb bana ialf enligt stambeck.
det ska bli intressant och se hur ward handskas med mettet till helgen.
det ser ju lite annorlunda ut över där.

"Rätt snabb" är en mindre underdrift. Ta vilken Svensk RR-bana som helst o lägg till ett grusparti ungefär. :tummenupp
Man blev sinnessjukt sugen på att testa den iaf. Gruspartiet såg snuskigt kul ut o asfalten lika så.
 
Ja du det undrar jag också, alltså hojen var så hård att den inte gick att trycka ner bak så jag vet inte hur returen stod. Skämtar inte men den lilla fjädringsvägen som jag fick ner bakdelen så fick jag för mig att de ställer returen ungefär som vi gör.

De kör med ca 20.25 mm i frihäng bak och ca 25-30 fram. Men de kör med hårdare fjädrar. Vet inte exakt fram men bak körde de med en 6,2 på en Qvarna och bra på chimsat. Vet inte exakt vad som är original med jag skulle tro en 5,4 eller något.

Det viktigaste han sa var att han en sving som var mer vinklad än parallellt med underlaget. Svårt att förklara men om du tänker dig att svingen måste fjädra in en hel del för att bli linjär med hojen så är det bra. Du får ett helt annat grepp ut ur kurvorna. Om du tar en cross och gör en kortare bakdämpare så kommer svingen att bli för linjär med underlaget. När den fjädrar ytterligare så kommer däcket att fjädra tillbaka och gå ifrån asfalten.

Det här problemet löser de proffsiga teamen med att flytta upp svinginfästningen. så att du kan sänka hojen men ändå ha rätt vinkel på svingen. Delephin poängterade att det vara var skit om inte svingen var i rätt vinkel.

Delephin sa även att han inte ändrade fjädringsinställningen mycket för de olika banorna. Blev det blött släppte han 5 klick på compet både fram och bak. Det de däremot ändrar var längden på bakdämparen vilket han hade en snabbjustering på vid infästningen i ramen.

Snackade lite med Adrian Chareyre eller hur det stavas och han ändrade frihänget, körde med mindre häng på snabbare banor. Han körde mellan 20-30 mm i häng bak beroende på bana.
Men som sagt grabbarna kör med hårda fjädrar….

Nej nu är det slutberättat från NSL Racing. Kan inte hjälpa/tipsa andra än Husabergsförare :D


Tja Stefan m.fl.

Om jag inte missminner mig alldeles så är Delephine ökänd för stenhårda hoj-setups. Detta från en jämförelse i utländsk blaska mellan Delephins och Chareyres hojar. Tror dessutom att Iddon provkörde alla VM-hojar hösten 2005 och kommenterade ngt. liknande då. Både Eddy Seels och Chareyres hojar var mjukare och mer "följsamma" än Delephines. Han var dessutom mest imponerad av det årets fabriks-KTM som tydligen hade en helt fantastisk motor och ett mycket lättkört/mjukare chassie.
Kan tänka mig att de kör med mer RR-lik chimsning då det tydligen är på asfalten de kan köra om/ta igen tid. Upptäckte själv i somras på Kinnekulle ring att jag behövde släppa retur och komprission lite för att inte få en hoj som wobblade hejdlöst i fullfartsnedlägg på sexan där det fanns smågupp i asfalten.
Hoppas att ni hejdlöst kul på plats i Italien. Surar fortfarande lite för att jag var tvungen att jobba men så är livet.:gnissla

P.S. Finns det inte vissa svenska förare med ändrad svinginfästning ?? Typ i Öreb.............................:D
 
Tja Stefan m.fl.

Om jag inte missminner mig alldeles så är Delephine ökänd för stenhårda hoj-setups. Detta från en jämförelse i utländsk blaska mellan Delephins och Chareyres hojar. Tror dessutom att Iddon provkörde alla VM-hojar hösten 2005 och kommenterade ngt. liknande då. Både Eddy Seels och Chareyres hojar var mjukare och mer "följsamma" än Delephines. Han var dessutom mest imponerad av det årets fabriks-KTM som tydligen hade en helt fantastisk motor och ett mycket lättkört/mjukare chassie.
Kan tänka mig att de kör med mer RR-lik chimsning då det tydligen är på asfalten de kan köra om/ta igen tid. Upptäckte själv i somras på Kinnekulle ring att jag behövde släppa retur och komprission lite för att inte få en hoj som wobblade hejdlöst i fullfartsnedlägg på sexan där det fanns smågupp i asfalten.
Hoppas att ni hejdlöst kul på plats i Italien. Surar fortfarande lite för att jag var tvungen att jobba men så är livet.:gnissla

P.S. Finns det inte vissa svenska förare med ändrad svinginfästning ?? Typ i Öreb.............................:D
Han har säkert en hårdare hoj än de flesta men det betyder ändå att Chareyres hojar fortfarand kan vara mycket hårda. Nu kände jag inte på deras hojar men enligt Delephin så kör de i princip nästan lika hård setting som han själv. Det syntes att de inte rörde sig myclet fast det gick stenhårt in i kurvorna. Skulle vara en dröm att testa. Kanske ska åka ner till Italien tidigt på året och snacka lite till, han kanske vill testa ett Husaberg monster :D

Ja ska vi komma någon vart så får nog våra chimsare hänga med ut på banorna och testa lite. För snabba förare har vi i sverige det visade inte minst Ola Eifrem när han körde snabbaste tiderna på träningen när det var blött.
 
var är alla bilderna? ni måste ju ha tagit massor.. vore trevligt om ni ville dela med er :)

Jag har tagit runt 1000 bilder eller om det blev 1500. Skitsamma. En DVD är på g till Jocke iaf. Han pratade om att lägga upp bilderna på någon sorts server så att det blir lätt för alla att se alla bilder.

Så håll ut...
 
Back
Top