BMW HP2 Sport 2008

Fredde_M

--------
Gick med
16 May 2003
Ort
Vänersborg
Hoj
96 Kawasaki ZX-9R, 05 Husa 450
Det tar sig - 130 hk och torrvikt på 178 kg.

//F
 

Bifogat

  • HP2S_1.JPG
    HP2S_1.JPG
    64.6 KB · Visningar: 772
  • HP2S_2.JPG
    HP2S_2.JPG
    65.1 KB · Visningar: 595
Fiifan den va het som få, undra om csn vill sponsra mig med en sånn...
 
Nu börjar det ju likna nåt...
Skulle mer än gärna köpa en sådan.

Lite fakta från BMW MC:s nyhetsbrev:
Nyhet! HP2 Sport

Idag visas en helt ny BMW motorcykel upp på motormässan i Paris. En motorcykel som redan nått framgångar under sommaren på banor runt om i Europa. Läs mer om detta på BMW Motorrad - Endurance

Passion. Lust.
Som en äkta High Performance-maskin är HP2 Sport höjd över alla kompromisser. Till den sista muttern är den konstruerad och tillverkad för extrem kördynamik och suveräna köregenskaper. Ingenting står i vägen för föraren och en ny bästa varvtid. Detta beror på en torrvikt på 178 kg, på den fantastiska motorn, med sina mer än 96 kW (130 hk) och ett maximalt vridmoment på 115 Nm och på det oslagbara chassit med Öhlins-stötdämpare.

Kärlek.
Med HP2 Sport har vi nått toppen, när det gäller boxermotorer. Vid utvecklingen av denna radikala sportmaskin, har ingenjörerna hos BMW Motorrad släppt loss hela sin lidelse för tekniskt briljanta lösningar och sin kärlek till varje liten detalj. Antingen det handlar om växlingsassistent, frästa gaffelbryggor, radialinstrument, en ny teknologi för cylindertoppen med två överliggande kamaxlar per cylinder, kolfiberkåpa med självbärande bakparti av kolfiber, superlätta smidda fälgar eller 2D GP instrumentbräda . allt på denna maskin är extremt väl genomtänkt och inriktat på maximal sportighet.

Fakta
Cylindervolym: 1 170 cm3
Effekt: över 96 kW/130 hk vid 9 000 varv/min
Max vridmoment: 115 Nm vid 7 000 varv/min
Avgasrening: 3-vägskatalysator
Däck fram / bak: 120/70 ZR 17 / 190/55 ZR 17
Hjulbas: 1 487 mm
Broms fram: Brembo Monoblock bromsok
Broms bak: Enskivsbroms
Sitthöjd: vid tomvikt 830 mm
Benkurvans genomsnittslängd: 1810 mm
Tomvikt körklar, fulltankad: 199 kg
Torrvikt:178 kg
Total tankvolym: 16 l
ABS: 2-krets ABS med trycksensor
Pris: Inte fastställt än
Sverigepremiär: Våren 2008
 
Snygg!:tummenupp
Antar att försäkringen kommer vara billig, som alltid med BMW:yoparty
Förmodar att den kostar några årspremier mer än konkurrenterna, typ R1.
Har ni sett hur mycket en HP2 kostar jämfört med motsvarande KTM t.ex.? Gäller både enduro och motard varianterna.

OK, kanske billigare än en Ducce 1098S, men undrar....
 
Det verkar vara nått fel på motorn. Det ser ut som cylindrarna har fallit ut åt sidorna.
 
Riktigt riktigt snygg hoj!
Och vilket detaljarbete, undrar om det är snabbkoppling på elen till regskylt och bakljus.
Är lite fundersam över om lutningsvinkeln möjligen kan begränsas av de utstickande cylindrarna. Ser ju inte ut som om det är några extrema lutningsvinklar när de tar i.
Undrar om hojarna med racekläder är fotade under någon sorts endurancetest eller endurancerace, med tanke på lysen och bakljus.

Som någon sagt innan, det lär inte bli billigt att bli ägare till en HP2 sport, dock skulle det varit riktigt kul att se en i Swedie-Cup, dvs BOTT eller i NEC/REC.

//Anders.
 
Riktigt riktigt snygg hoj!
Och vilket detaljarbete, undrar om det är snabbkoppling på elen till regskylt och bakljus.
Är lite fundersam över om lutningsvinkeln möjligen kan begränsas av de utstickande cylindrarna. Ser ju inte ut som om det är några extrema lutningsvinklar när de tar i.
Undrar om hojarna med racekläder är fotade under någon sorts endurancetest eller endurancerace, med tanke på lysen och bakljus.

Som någon sagt innan, det lär inte bli billigt att bli ägare till en HP2 sport, dock skulle det varit riktigt kul att se en i Swedie-Cup, dvs BOTT eller i NEC/REC.

//Anders.

Bild 15 på ovan nämnda länk säger nog en del om lutningsvinklar.

http://www.motoblog.it/galleria/big/bmw-hp2-sport/15

Racehojen vann tydligen sin klass på Le Mans 24h i år (och 16:e totalt)

//F
 
Ska man verkligen behöva åka utan baklyse för att inte drabbas av migrän?? Eller, ja, så länge man sitter på hojen ser man ju inte eländet...

Den strippade, utan speglar och sånt var riktigt snygg! Men, noterbart är att BMW mer och mer närmar sig övriga tillverkare i design.
 
3201883 Ska man verkligen behöva åka utan baklyse för att inte drabbas av migrän?? Eller, ja, så länge man sitter på hojen ser man ju inte eländet...

Den strippade, utan speglar och sånt var riktigt snygg! Men, noterbart är att BMW mer och mer närmar sig övriga tillverkare i design.
Är det nå typ av "racebakljus" på denna bilden? Kunde ju funka på gatan..

Förbannat snygg hoj!


edit: försök dra ner storleken på bilderna pojkar, kvaddar sidan annars..
 
Last edited:
Bild 15 på ovan nämnda länk säger nog en del om lutningsvinklar.

http://www.motoblog.it/galleria/big/bmw-hp2-sport/15

Racehojen vann tydligen sin klass på Le Mans 24h i år (och 16:e totalt)

//F

Ok, det kanske är därifrån bilderna på hojarna i racekläder är ifrån då.

Vad det gäller lutningsvinklar så syns det ju tydligt att det skulle funnits mer att ta av om det inte vore för de utstickande cylindrarna. Man vill ju gärna ha lite marginal att ta av när man måste svänga mer än man trodde.

//Anders.
 
Nyheter
EU:s fartgräns för MC stoppad

SMC, FIM och FEMA har lycka...

Femte generationen Monster är här

Legendariska Ducati Monster...

Påvens BMW R18 utauktionerad

Den 3 september 2025, under...

GGN 2025, värsta hittills !

Conny Bohlin, VD för Nordic...

Bildsvep – GGN 2025

På plats i depån på årets G...

Wunderlich vindavvisande väskor

Pressrelease om nyhet från ...

GGN Shakedown – Stark Varg EX!

MysEnduro i Laxå I sönda...

Bike nr 10 lämnad till tryck!

Nästa nummer av Bike är som...

Missa inte Katalogen 2026!

  Stora Motorcykel...

Flera stora stjärnor till 2025 års Gotland Grand National!

David Knight, Ducati Åre...

Back
Top