Då har testerna tagit fart och jag måste säga att det inte gick lika bra som jag till en början hoppats på. Jag har gjort ett antal tester och lyckats dra några slutsatser, men inga riktiga avslöjanden vad gäller oljeblandningen i X% bensinen!
TEST 7 Test 7 - Jämför färg, droppa på vitt papper, droppa på glasskiva, i bägare mot ljus bakgrund.
Det var alltså dags för bensinblandningarna att bekänna färg (se bild 1, från vänster till höger: 0%, 0,67%, 2% och X%), men när jag för första gången ser X%-bensinen så inser jag att det inte blir så lätt att med färg avgöra oljeblandningen. Dagens oljor har olika färg och jag har ingen aning vad för olja som var i tanken från början eller vad för olja som var i dunken jag fyllde tanken med, om det nu var olja blandat med bensinen från dunken. Test 7 hjälpte mig alltså inte så mkt. Jag droppade bensinblandningarna på en glasskiva och lät bensinen dunsta (se bild 2), jag droppade även på en bit hushållspapper (bild 3). På pappret var det svårt att skilja blandningarna åt efter att bensinen dunstat, men på glasskivan kunde se skillnad mellan blandningarna. X%-blandingen såg mest kladdig ut, kladdigare än 2%-blandningen (bild 4).
TEST 1 - Känna på bensinen med fingrarna
Låt oss gå vidare med fingerkännartestet, här gäller det att ha fingerkänsla! Händerna tvättades mellan varje provkänning och utöver oljighetskänslan bedömdes även glansen på fingrarna efteråt.
- X% vs 0% - X% kändes oljigare och glänste mer efteråt, dock var det inte så stor skillnad som jag trott.
- X% vs 2% - Jag kunde inte känna någon skillnad, varken vad gällde oljighet eller glans.
- X% vs 0,67% - Ingen märkbar skillnad här heller.
Detta var ju givande! Jag gick tillbaka till test 7 där nu blandningarna på glasskivan fått torka över en timma och kände på de de olika fälten på glasskivan där bensinblandningen fått torka. X% kändes absolut oljigast och gav mest glans på fingrarna, därefter kom 2% på delad plats med 0,67%, 0%-bensinblandningen kändes sträv i jämförelse.
Test 6 - Lukta
Att lukta på bensinen var bortdömt av DrBike, men jag bestämde mig att ta mig en sniff ändå! Jag kunde mellan 0% och X% blandningarna känna skillnad i lukt, och vad mkt roligare detta test blev nu. Några djupa andetag och genast börjar man känna sig yr. Skillnaden i lukt blev ännu tydligare när jag låtit bensinen dunsta på hushållspapper och därefter lukta på pappret. 0% luktade ingenting knappt, 0,67% och 2% luktade även de väldigt lite. Men X%, vilken arom! Inslag av ek, våta löv och avgaser fyller mina bihålor. Lukten påminner mig om diesel...
Test 5 - Väga lika stora volymer av bensinen och jämföra vikt.
Jag försöker mäta upp lika stora volymer och mäta dess vikt. I detta fallet fick en 50 cl läkarspruta stå för noggrannheten och vid varje vägning vägde jag 1 dl. Värdet inom parentesen står för vad blandningen borde väga.
- X% - 74 gram
- 0,67% - 77 gram (76,7)
- 2% - 77 gram (75,6)
- 0% - 76 gram (75)
Man ser att skillnaden mellan väntat värde och aktuellt värde är väldigt små och att chansen för felaktig mätning är stor, men om man tittar på X% blandningen så skiljer sig den markand från de övriga bensinblandningarna! Jag tyckte resultatet var lite lustigt så jag kontrollmätte X% igen men med samma resultat, 1 dl vägde 74 gram, dvs lättade än vanlig bensin (som borde väga 75 g enl Jörgen)!
Följande test är kvar!
Test 2 - Elda bensinen, se skillnad på rökutveckling
Test 3 - Låt bensinen avdunsta i kärl, jämföra bottensatser (och väga)
Test 4 - Låt bensinen och olja skiktas genom att stå en längre tid
Just nu pågår test 3, jag får återkomma med resultat!